de gids autotest

De Peugeot 508: wát een mooie auto (maar niet voor lange mensen)

Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de Peugeot 508.

De nieuwe Peugeot 508.

Lauw. Anders kun je de reacties niet omschrijven die Blik van naasten kreeg toen hij aankondigde de nieuwe Peugeot 508 te zullen gaan testen. Want Peugeots, dat zijn toch (een enkele gti-uitvoering daargelaten) vooral brave gezinsauto’s? De vorige 508 is een grijze muis, dus de nieuwe zal niet veel spannender zijn, zag je ze denken. Gaap, ga jij maar lekker in je eentje rijden.

Die stemming sloeg om bij het zien van de auto. Verrassing en bewondering alom: die rode bolide, is dat hem? Wát een mooie auto. De een vond hem BMW-achtig, de ander vergeleek hem met een Alfa Romeo Giulia en weer een ander zag in het front zelfs iets van een Ford Mustang. Klinkt misschien als een bijeengeraapt en -gejat zootje, maar dat is de 508 zeker niet. Het is een auto met een eigen gezicht, die door zijn aflopende daklijn een coupé-achtig uiterlijk heeft. Als we dan toch moeten vergelijken: een auto in de stijl van de VW Arteon en de Audi A5 Sportback.

De bewondering bleef toen de deuren opengingen: de stijlloze ramen, in zowel de voor- als achterportieren, die het coupé-effect versterken; het interieur op een fraaie wijze anders vormgegeven dan dat van de concurrentie – Peugeot wil met deze auto duidelijk een treetje hoger mikken en aanschurken tegen het vooral door de Duitsers gedomineerde premiumsegment.

De voor- en achterportieren hebben geen raamstijlen. Dat versterkt het coupé-achtige uiterlijk en heeft als voordeel dat het dak lager kan zijn zonder dat je bij het instappen direct je hoofd stoot.

Dat is behoorlijk goed gelukt, zeker in de rijk uitgeruste First Edition-uitvoering die Blik meekreeg. De voorstoelen hebben zelfs een Duits tintje, want die hebben de AGR-kwalificatie, wat staat voor Aktion Gesunder Rücken. Tot voor kort pronkte vooral Opel daarmee en het zal dan ook geen toeval zijn dat, nu dat merk is overgenomen door PSA, het moederbedrijf van Peugeot, ook de 508-zetels dat certificaat mogen dragen. En het moet gezegd: ze zitten prima.

Opvallend kenmerk van de 508 is de verticale dagrijverlichting. Die is geïnspireerd door de slagtanden van de leeuw, het logo van Peugeot.

Ook de rest van het interieur ziet goed uit: er zijn mooie materialen gebruikt en de afwerking is bovengemiddeld. De functies van het infotainmentsysteem zijn behalve via het aanraakscherm ook op te roepen door een druk op de lekker solide aanvoelende ‘pianotoetsen’, een origineel detail dat ook in andere recente modellen van Peugeot is terug te vinden. Nog zo’n Peugeot-eigenwijzigheidje: de zogeheten i-Cockpit. Dat houdt in dat het geheel digitale instrumentenpaneel voor de bestuurder hoog op het dashboard gemonteerd zit. Je kijkt niet, zoals gewoonlijk, door het stuur naar de instrumenten, maar eroverheen. Veiliger, volgens de Fransen, want dan hoef je je blik minder naar beneden en dus van de weg af te richten. Het kleine, aan boven- en onderkant afgeplatte stuur moet dat makkelijker maken. Even wennen, maar dan werkt het wel.

De bedoeling van Peugeots i-Cockpit is dat de bestuurder de meters over het stuur heen kan zien. Lange mensen worden er niet gelukkig van.

Tenminste, als je van gemiddelde lengte bent. Voor een 2 meter lange collega was de i-Cockpit reden genoeg om de 508, die hij even daarvoor nog had bewonderd om het uiterlijk, van zijn verlanglijstje te schrappen. Wat hij ook probeerde aan stoel- en stuurinstellingen, het bleef kiezen uit twee kwaden: of de meters niet kunnen zien omdat hij tegen het stuur aankeek –dat lijkt vreemd, maar lange mensen zitten verder naar achteren waardoor hun kijkhoek vlakker wordt – of ze wel kunnen aflezen, maar dan lag het stuur op zijn bovenbenen. Een bovengemiddelde lengte is overigens ook een probleem voor achterpassagiers, want de been- en hoofdruimte houden daar niet over.

De functies van het infotainmentsysteem zijn via het aanraakscherm te bedienen, maar ook met op pianotoetsen lijkende knoppen.

Voor de lange medemens is de 508 dus niet de beste keuze, maar ieder ander heeft er niet alleen een fraaie, maar ook erg fijn rijdende auto aan. Hij is lekker vlot, zeker in de versie met 225 pk die Blik meekreeg, de achttrapsautomaat schakelt bijna onmerkbaar. De motor laat zich bij stevig accelereren wel horen, maar op een niet onaangename manier. Verder heerst er grote rust in het interieur, ook bij hoge snelheden. De bestuurder wordt, deels tegen bijbetaling, bijgestaan door zo ongeveer alle rijhulpjes en veiligheidssystemen die er tegenwoordig zijn. Van een verrassend goed werkende stuurassistent tot zelfstandig inparkeren en van een vermoeidheidsherkenner tot een nachtzichtcamera.

Zoals dat in de vorige eeuw ooit het geval was bij modellen als de Peugeot 404 en 504, prijkt op de neus het typenummer en is de leeuw van de motorkap terugverhuisd naar de grille.

Wat Blik betreft is Peugeots gooi naar het hogere segment geslaagd en is de 508 een welkome afwisseling in het steeds meer door lompe crossovers en SUV’s gedomineerde straatbeeld. Peugeot heeft die met zijn ‘dubbel nul’-modellen’ ook in het gamma, en geef het merk eens ongelijk, want ze verkopen als warme broodjes. Maar toch hopen we dat de 508 wat van dat marktaandeel kan afsnoepen. En als de hond mee moet: er is een ook heel fraaie station-uitvoering.

Gereden: Peugeot 508 First Edition

Motor: 1,6 liter viercilinder turbo benzine, achttraps automaat

Vermogen: 225 pk

Prijs: € 57.990 euro, vanafprijs € 38.590

Top: 250 km/u

0-100: 7,3 sec

LxBxH: 4,75x1,86x1,40 m

Gewicht: 1.600 kg

Verbruik tijdens test: 1 op 12

CO2: 131 gr/km, energielabel B

Leasebak

Peugeot mikt met de nieuwe 508, een auto in het zogeheten D-segment, vooral op de leaserijder, die nu vaak voor een van de Duitse concurrenten kiest. Franse auto’s doen het in dit segment traditioneel slecht, vooral vanwege de snelle waardevermindering en dus lage restwaarde, wat ongunstig is voor leaser en leasemaatschappij. De Duitsers schrijven veel minder snel af. Of de 508 daar verandering in kan brengen, zal dus pas blijken als de eerste occasions op de markt verschijnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden