De gids de boekenluisteraar

De perfecte stem: wel suggestief en geladen, maar ze verraadt niets

Hugo Blom leidt u door de wereld van het luisterboek.

Nicolien Mizee, Moord op de Moestuin. Beeld Singel Uitgeverijen

Er zijn voetbalcommentatoren die het in de eerste zin die ze uitspreken bij een samenvatting al verraden. Niet door wat ze zeggen, maar door hoe ze het zeggen. Dan hoor je al dat alle inspanningen van ploeg A vergeefs zullen zijn en dat ze met 4-1 door ploeg B van de mat geveegd zullen worden. Weg spanning. Deze mensen moeten we niet vragen om een thriller voor te lezen, dan weten we al op pagina 3 whodunnit. Maar wie dan wel?

Gisteren werden de ‘Spannende Boekenweken’ afgesloten. Lekker dan, kom je nu mee aanzetten Boekenluisteraar, hoor ik u boven de krant mopperen. Maar er zitten ook voordelen aan, want nu hebben we overzicht, omdat aan het eind van die weken de lijsten worden gepubliceerd. Alles is een wedstrijd tegenwoordig, met de beste dit, de meest uitgeleende zus, de mooiste huppelepup, en dat geldt ook voor spannende boeken. Die hebben een top-60. Geen idee waarom dat er precies 60 zijn, er verschijnen er honderden per jaar en een beetje thrillerauteur heeft in zijn eentje al 60 titels op zijn naam staan. Dat is hét thrillerrecept: verzin een formule waarmee je eindeloos kunt variëren. Zo werkt het genre, ook voor de lezer: ik las alle Sjöwall en Wahlöö’s, alle Rechter Tie’s, ik denk alle Maigrets, alle Agatha Christie’s, en later alle Wallanders, alle Harry Hole’s.

Ik scrol door de lijst en zie op nummer 28 een nieuweling staan die goed aansluit bij het fundament dat ik ooit lezend legde, Moord op de moestuin van Nicolien Mizee. Bij verschijning van haar debuut als thrillerschrijver noemde zij Agatha Christie als haar grote voorbeeld en zag vervolgens tot haar vreugde hoe deze eersteling een daverend succes werd. Bij Storytel is dit dan wel nog steeds de enige titel van Mizee, die toch wel meer geschreven heeft. Hymke de Vries leest voor, 6 uur en 11 minuten lang. Diepe stem, die weinig verraadt en toch de lichtheid heeft die nodig is voor dit ook heel grappige boek.

Op allerlei manieren over boeken schrijven, daar is de boekenredactie van de Volkskrant de hele dag mee bezig. Maar hoe kiezen zij welke boeken uit het enorme aanbod worden behandeld, en hoe bepaal je wat goed en slecht is? Boekenchef Wilma de Rek: ‘Een roman is goed als je erin wilt blijven wonen.’

Hoogst genoteerde Nederlandse auteur op de lijst is Suzanne Vermeer, een pseudoniem dat in 2006 in het leven werd geroepen om het boek All-inclusive van thrillerauteur Paul Goeken uit te brengen. Goeken overleed op 48-jarige leeftijd in 2011, waarna het werk van Vermeer door een andere, anoniem gebleven schrijver is voortgezet. Met succes, maar liefst vier titels in deze top-60, met het boek Super de luxe op nummer 3. Kenmerkend voor het werk van Vermeer is dat de intrige zich afspeelt in een vakantie. Zo ook in deze, door Inge Ipenburg voorgelezen thriller, waarin ‘een naïeve vlogster’ op sleeptouw wordt genomen door een schatrijke jetsettweeling. 

Hm, ik spring even door naar nummer 1, Gespleten van Karin Slaughter die een vast recept heeft: kinderarts Sara Linton die van de ene moordzaak naar de andere gaat, maar Gespleten is nu net een buitenbeentje met een andere hoofdpersoon. Ook dit wordt voorgelezen door Ipenburg, en dat zal een aardige klus geweest zijn, want het boek duurt maar liefst 18 uur en 55 minuten. Hoe dan ook, zij heeft de perfecte stem voor dit genre, wel suggestief en geladen, maar ze verraadt niets. Zou ook een goede voetbalcommentator zijn. Komt dat schot!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden