De Gids Perfecte attributen

De perfecte attributen voor de levensgenieter en de calvinist

De redactie van het zomermagazine V-Zomer verzamelt mooie, handige of lekkere attributen. Deze keer, vier tips voor de levensgenieter en de calvinist.

Tips voor de levensgenieter

LeBon tandpasta, 18,50 euro voor 75 ml of €9 voor 25 ml, via cosmania.nl.

Achttien euro vijftig: daar kun je heel wat Aquafresh van kopen, óf één tube LeBon tandpasta. Een gouden tube, dat wel, en niet met een doorsnee muntsmaak. Neem de nieuwste, ‘Sweet Extravagance’, die ‘een vleugje mint’ combineert met roos en oranjebloesem. Bij ‘Tropical Crush’ krijg je ananas en rooibos, ‘Une Piscine à Antibes’ smaakt naar zoethout. Brein achter deze extravagante combinaties zijn de Franse Stephanie en Richard, die zichzelf op hun website introduceren zonder achternaam. Zij is fotograaf en kunsthistoricus, hij apotheker en dermatoloog. Ze bedachten hun ‘glamoureuze, luxueuze mondverzorgingsmerk’ voordat ze op een lange zeilreis gingen, en laten hun ‘exclusieve smaken en aroma’s’ ontwikkelen in parfumhoofdstad Grasse. Aloë vera en groene thee vormen bij alle LeBon-creaties de basis en de mengsels zijn gezoet met stevia. Natuurlijk is het tandenpoetsgoedje voor die prijs biologisch, dierproefvrij en veganistisch. Wel opletten: Stephanie en Richard lieten fluoride achterwege – onder groendoeners is de stof uit de gratie omdat hij giftig en onnodig zou zijn. Volgens tandartsen daarentegen is hij essentieel voor het behoud van je tanden.

Le Bon tandpasta Foto Andrea Turvey

Yolke zijden pyjamaset, vanaf 367 euro, via yolke.co.uk of de Bijenkorf.

Waan je een aristocraat in bed met deze zijden pyjama’s van het Britse Yolke. Kost een duit, maar dan heb je ook de allerzachtste, kreukvrije stretchzijde, die door de toegevoegde elastaan een stuk slijtvaster is dan gewone zijde. Met de sets in bloemen-, panter- of grafische prints sla je geen figuur als je in noodgevallen ’s nachts op straat komt te staan. Sterker nog: je kunt de top overdag prima aanhouden, want de pyjamablouse is al een paar seizoenen weer helemaal in de mode. Het feit dat deze nachtmode ook als de zon schijnt draagbaar is, lijkt ons een goede manier om deze investering te verantwoorden.

Yolke zijden pyama Foto Yolke

Dutchtub original, 5.495 euro, via weltevree.eu

Een beetje levensgenieter heeft natuurlijk een jacuzzi in zijn tuin. Aanbod op dat gebied is er te over, maar weinig jacuzzi’s zijn zo charmant als het ‘theekopje’ dat Floris Schoonderbeek ontwierp voor het luxemerk Weltevree. De Dutchtub Original is een verplaatsbare jacuzzi in vijf basiskleuren die je warm stookt met hout, ‘voor wat avontuur in de achtertuin of luxe in de middle-of-nowhere’. Nu achten we de kans dat mensen deze lichtgewicht jacuzzi in de achterbak gooien als ze op vakantie gaan niet ont-zet-tend groot, maar in de achtertuin misstaat-ie in elk geval niet. Hij is te bestellen in vijf basiskleuren en mochten die nou nét niet matchen met het tuinmeubilair, dan is ook dat op te lossen. Voor 300 euro extra heb je hem in elke RAL-kleur die er maar bestaat.

Klein tipje voor de calvinist, die stiekem ook wel van wat luxe houdt, maar daaraan niet te veel geld wil uitgeven: budgetsupermarkten Aldi en Lidl kwamen al met een opblaasbare jacuzzi voor respectievelijk 300 en 289 euro. De eerste lichting was in een mum van tijd uitverkocht, maar het loont de moeite de websites in de gaten te houden. Maak je net even wat minder indruk op de buren mee, maar ze zijn wel een stuk vriendelijker voor de portemonnee.

Dutchtub Hottub Foto Floris Schoonderbeek

Rivsalt zout met rasp, 27 euro, via rivsalt.com

Je kunt natuurlijk gewoon gemalen zout strooien uit een busje of met een molentje in de weer, maar het kan ook anders, dachten de bedenkers van Rivsalt. Bij hun zoutklompjes uit onder meer Pakistan, Bolivia en India leveren ze een raspje, waardoor je aan het toevoegen van zout een compleet nieuwe ‘gastronomische experience’ kunt beleven. Hetzelfde concept is er voor peper en zelfs tandenstoken is dankzij Rivsalt een ‘extravagante ervaring’ geworden. Hun ‘Rivsalt Toothpick’ is een uitgedroogd bosje ammi visnaga – ook wel tandenstokerkruid – in een eikenhouten standaard. Een tikje theatraal, zeker, maar het mag gezegd: het ziet er tóch een stuk feestelijker uit dan van die prikkertjes in een plastic doosje.

Zout met rasp. Foto Andrea Turvey

Tips voor de calvinist

Too good to go-app, gratis in de Appstore en Google Play

Als er íéts is waar de zuunige calvinist niet tegen kan, is het wel het weggooien van eten – en gelukkig staat hij daarin tegenwoordig niet meer alleen. We gooien wereldwijd zo’n eenderde van ons eten weg; steeds meer initiatieven proberen dit tegen te gaan. Denk bijvoorbeeld aan restaurant Instock, dat onverkochte producten ophaalt bij onder meer de Albert Heijn en daarmee gerechten maakt. Of Kromkrommer, dat soepen maakt van groenten met een afwijkende vorm, een ander kleurtje of die hun uiterste houdbaarheidsdatum naderen. De app ‘Too good to go’ sluit zich aan bij dit rijtje. Horecazaken en winkels in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Schiedam bieden voor een klein bedrag producten aan die ze anders zouden weggooien. Stipt om twaalf uur ’s nachts gaan de aanbiedingen online, de volgende dag kun je ze ophalen. Volgens de initiatiefnemers zijn hierdoor in Nederland al ruim 20.000 maaltijden gered, en dat in iets meer dan een halfjaar tijd.

Too good to go app (sushi) Foto Andrea Turvey

Dankboek van Ernst-Jan Pfauth, dankboek.nl, 20 euro

We leven in een prestatiemaatschappij, waarin we ons continu vergelijken met anderen en alleen maar bezig zijn met wat beter kan. Geen wonder dus, dat meer dan een miljoen Nederlanders kampen met burn-outverschijnselen. Dat moet anders, vond schrijver en uitgever van De Correspondent, Ernst-Jan Pfauth, en kwam met het Dankboek op de proppen. Het dagboek, waarin je dagelijks drie dingen noemt waarvoor je dankbaar bent, is een oefening in dankbaarheid, zo is het idee. Want dankbare mensen zijn gelukkigere mensen, blijkt uit diverse onderzoeken. Eerst geeft Pfauth vier strategieën voor het vinden van dagelijkse voldoening in het leven. Daarna mag je zelf aan de slag. Want, zegt Pfauth, die zelf vele zelfhulpboeken verslond en daarvan niet gelukkig werd, ‘een goed zelfhulpboek is een dagboek. Een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag, maar dan anders.’

Dankboek van Ernst Jan Pfauth

Ring van 10 cent, lexpott.nl, 20 euro

Wereldwijd zijn sinds de invoering van de euro in 2002 ruim 125 miljard euromunten in omloop gebracht. Meer dan 3 miljard daarvan circuleren in Nederland. Guldenmunten hadden een levensduur van zo’n dertig jaar; die euromunten moeten dus nog wel een tijdje meegaan. Wie ze actief uit roulatie haalt, is ontwerper Lex Pott. Hij maakt er namelijk ‘kroonjuwelen’ van: door het midden uit munten van 10 en 20 cent te halen, blijven gekartelde sieraden over. Vanwege de vaste grootte van de munten zijn de ringen er maar in twee maten: 16 millimeter (10 cent) en 18 millimeter (20 cent) doorsnee. Voor 20 euro heb je een sieraad om je vinger dat je herinnert aan het calvinistische gezegde ‘wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd’.

Ring van tien cent van ontwerper Lex Pott. Foto Volkskrant

The Ordinary gezichtsproducten, theordinary.com

Wel de werkzame stoffen, niet de hoge prijzen: dat is het motto waaronder verzorgingsmerk The Ordinary opereert. ‘Tegen onlogische, ondoorzichtige prijsstrategieën, voor effectiviteit en integriteit.’ Het aanbod leest als een ingrediëntenlijst, en vergt enige mate van inlezen. Wie dat doet, vindt al snel dat salicylzuur bijvoorbeeld werkt tegen een onzuivere huid en hyaluronzuur topspul is om de boel te hydrateren. Waar je voor een flesje rozenbottelolie van andere merken al gauw 30 euro betaalt, kost dezelfde hoeveelheid bij The Ordinary je nog geen tientje. Niet zo gek dat sinds de lancering vorig jaar de ene na de andere lyrische review verscheen op internet en het merk een tiental beautyprijzen in de wacht sleepte. Wie wil proberen voor-ie koopt: in de Amsterdamse Negen Straatjes opent binnenkort een winkel.

The Ordinary gezichtsolie. Foto The Ordinary
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.