TestQwic Premium Q

De nieuwe Premium Q van de Nederlandse fietsenmaker Qwic is een droomfiets

Evolutie gaat met horten en stoten. De Qwic Premium Q is zo’n krachtige stoot voorwaarts. Zijn traploze versnelling is een waar kunststukje.

De Qwic Premium Q limited edition

Een kogel, dat blijkt het geheim van een nieuwe fiets die Blik heeft overtuigd dat de wereld vooruitgaat. En die kogel komt uit Texas. We hebben op deze plek geregeld geklaagd over de versnellingen van een e-fiets. Die liggen, simpel gezegd, te dicht bij elkaar. Doordat je op een e-fiets sneller accelereert dan op een hulpmotorloze fiets, zou het verschil tussen versnellingen groter moeten zijn. Maar vaak zijn e-fietsen nog uitgerust met (bijna) dezelfde als gewone fietsen. 

De jonge Nederlandse fietsenmaker Qwic, in 2006 begonnen door een duo dat elkaar op de TU van Delft had leren kennen, is een van de fabrikanten die dit probleem onderkennen. Het merk, dat inmiddels jaarlijks tussen de dertig- en veertigduizend fietsen in Nederland verkoopt, heeft een geëngageerde missie: ‘Wij willen mensen verleiden om vaker de elektrische fiets te pakken en de auto te laten staan.’ Net als dat andere innovatieve Nederlandse merk, VanMoof, maken ze alleen maar e-fietsen. 

Onder de koplamp zorgt de bij beweging altijd brandende Q voor een fraaie handtekening.

Hun nieuwste topmodel, de Premium Q, is leverbaar met een versnellingssysteem van Enviolo, de fietsafdeling van het Amerikaanse techbedrijf Fallbrook. Uit Texas dus. Dat systeem, het ‘continu variabele planetaire (CVP) transmissiesysteem’ (continuously variable transmission, CVT), is ongeveer tezelfdertijd gelanceerd als Qwic en heeft dus inmiddels bijna vijftien jaar evolutie achter de rug. Het laat zich voor de simpele fietser, die Blik is, moeilijk in woorden uitleggen. Het werkt niet met tandwielen maar met kogels en twee aandrijfringen, die tussen de twee uitersten van de versnelling een onbegrensd variabele verhouding mogelijk maken tussen het binnenkomende vermogen van de trappers en het uitgaande vermogen dat op het wiel wordt overgebracht. Klinkt en is ingewikkeld, maar het effect is simpel: je hoeft niet te schakelen, je voelt de fiets niet schakelen maar hij schakelt wel. Dat wil zeggen: het systeem zorgt ervoor dat je (binnen een minimum en een maximum) op elke snelheid met dezelfde weerstand fietst. Het enige dat je moet instellen is de hoeveelheid weerstand die je wilt voelen. Die constellatie combineer je vervolgens met een van de vier ondersteuningsstanden van de elektromotor van de fiets, waarna je in theorie de perfecte balans hebt.

Buiten- en binnenkant van de wonderbaarlijke Enviolo-versnelling.

En niet alleen in theorie. Fietsen op de Qwic was een openbaring. Wat, ere wie ere toekomt, niet alleen kwam door die vernuftige versnelling. De Premium Q is in bijna alle opzichten een topfiets. Misschien uiterlijk niet de kekste die je ooit zag - al won de fiets begin dit jaar zowel een Red Dot als een  IF Design Award - maar stap erop, fiets weg en je waant je op de Porsche Cayenne onder de tweewielers. Het superstijve frame geeft de fiets een uitstekende wegligging. Zijn bouw maakt dat je vrij rechtop zit, wat de fiets vooral een woonwerkvervoermiddel maakt, al kun je er prima een dag op doorbrengen. Een sterk geveerde voorvork maakt het mogelijk krachtig te remmen zonder ongerust te worden. En zoals het een topmodel betaamt, heeft de Premium Q de stilste middenmotor, die van Brose (krachtig bovendien: 90 Nm). Ook slim: de bediening op de fiets heeft Qwic simpel gehouden. Het display is summier (al is een uitgebreidere variant tegen meerprijs verkrijgbaar), de bijbehorende apps voor de smartphone zijn het tegenovergestelde. Verder zijn ook alle details in orde: bedrading zo veel mogelijk knap weggewerkt, net als de lasnaden.

Meer Enviolofietsen

Qwic is niet het eerste en enige (Nederlandse) merk dat modellen heeft met een versnellingssysteem van Enviolo. Het Amerikaanse bedrijf doet ook zaken met uiteenlopende merken als Batavus, Babboe, Koga, Rih en Urban Arrow. Niet elk merk heeft het automatische systeem al in zijn fietsen zitten.

Dan nog de accu: dat is er een van 756 Wh, de helft meer dan de gebruikelijke zwaarste accu's (die 500 Wh zijn). Hij zit weliswaar niet onzichtbaar weggewerkt in het frame, maar het voordeel daarvan is wel dat hij van de fiets kan worden afgenomen. Qwic levert er een laadstation bij dat als snellader functioneert (in 3 uur naar 100 procent). Bovendien kun je in dat laadstation de accu plaatsen als je de fiets langere tijd niet gebruikt; de zogenoemde hibernation modus voorkomt dat de accu achteruitgaat, wat bij langdurig ongebruik gangbaar is.

De accu zit zichtbaar maar niet storend en makkelijk uitneembaar in het frame; het laadstation voorkomt tevens vroegtijdige slijtage van de accu.

Ja, aan al dat moois zit inderdaad een stevige prijs (de Premium Q is er vanaf 4.499 euro; de limited edition is nog eens 1.000 euro duurder), maar een gps-voorziening voorkomt dat de fiets na diefstal in het niets verdwijnt, mits verzekerd (vanaf 149 euro per jaar). Net als de bikehunters van VanMoof belooft Qwic je fiets dan terug te vinden of te vergoeden. En Qwic levert er als een mini-ANWB ook nog pechservice bij. 

Met z’n prijs is deze fiets inderdaad vooral een alternatief voor een (tweedehands) auto. Maar dan heb je wel een honderd procent elektrisch alternatief, en een cabrio bovendien.

Gereden

Qwic Premium Q

Prijs vanaf € 5.499

Gewicht 25,3 kg

Accu 756 Wh Li-ion

Laadtijd 3 uur

Actieradius Tot 180 km

Motor Brose S (midden), koppel 90 Nm

Versnellingen Enviolo traploos automatisch

Remmen hydraulische schijf- (Magura MT4)

Een gps-tracker zou verdwijning van de de fiets moeten voorkomen. Kost wel wat.
De stille, krachtige Brose-motor, een Duits monstertje met 90 Nm.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden