test renault clio tce 100 intens

De nieuwe Clio mag blijven met het rustige interieur, de stille motor en de fijne rijeigenschappen

De nieuwe Renault Clio lijkt op de oude Renault Clio. Goed kijken helpt, maar erin zitten en een stukje rijden, dat maakt het grote verschil. 

Renault Clio 2019: 5 sterren in de EuroNCAP. Beeld RV

In lijstjes met ouwe taaie automodellen, steevast aangevoerd door de Land Rover Defender (sinds 1948), duikt-ie  vanzelfsprekend nooit op. En vergeleken met die andere oude bekende, de Volkswagen Golf (sinds 1974), is het een jonkie en toch rijdt de Renault Clio al sinds 1990 rond. Met 15 miljoen exemplaren is het de bestverkochte Franse auto ooit.

Dus je zou denken: die kennen we wel. Zoals elke nieuwe Golf wel zo’n beetje hetzelfde is, maar dan net iets beter. Maar nee, deze Clio lijkt uiterlijk weliswaar op de vorige editie, toch is hier sprake van echte vernieuwing: het interieur, de motor en de rijeigenschappen.

De auto, ooit begonnen als een kleintje, liftte in vijf generaties mee op de toegenomen importantie van het B-segment: de auto’s tussen de kleinste kleintjes en de gezinsauto’s. Hun lagere gewicht en dito brandstofverbruik plus de vollere steden brachten dit smaldeel van compacte wagentjes tot bloei en zo werd de Clio dé auto voor Renault.

Dat geeft verplichtingen: de prijs-kwaliteitverhouding en het design moeten grote groepen kopers blijven aanspreken. Dat betekent ook: geregeld de modellen vernieuwen. De nieuwste Clio, de vijfde generatie, is dan ook geheel vernieuwd. Geen raam of plaatdeel is hetzelfde gebleven en toch moet je goed kijken om dat te zien.

De auto heeft in de gereden uitvoering een driecilindermotor van 999 cc. Driecilinders zijn de laatste jaren volwassen geworden. Alle associaties met bromfietsmotoren zijn verdwenen. Sterker: je moet goed luisteren (of knalhard gas geven) om de motor hoorbaar te maken. Door de turbo zijn er genoeg spierballen om het rijden nog leuk te houden ook.

Andere fabrikanten haalden altijd al meer kracht uit een driecilinder, maar dat heeft de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie opgelost. Deze motor doet alles wat autoreclames ­altijd al beloven: zuiniger, stiller en meer kracht. Maar nu echt.

Naast benzine en diesel, komt er binnenkort ook een lpg-uitvoering, plus volgend jaar een hybridemotor. Helemaal elektrisch? Nee, daar heeft Renault de Zoe voor.

De grootste veranderingen zitten binnen: een rustig vormgegeven interieur, zachte materialen, weinig knoppen, opvallend fijne stoelen en een groot (9 inch) of heel groot (10 inch) scherm met toegang tot de vele instellingen en informatie. Het maakt deel uit van de smart cockpit, de snelheidsmeter en andere meters achter het stuur, met desgewenst een toerenteller, of met animaties van de weg, compleet met de voorliggers en de maximumsnelheid.

Het interieur gemaakt van runderleer en het 10-inchscherm mét ingebouwde navigatie. Beeld RV
De klokkenboel in het dashboard is geheel digitaal, compleet met animaties waarin de strepen op de weg en de voorligger een rol spelen. Beeld RV

Via het kleinere stuurtje komen we als vanzelf op de opvallend prettige rijeigenschappen. Het geheel nieuwe onderstel maakt van deze Clio een comfortabele auto. De geluidsisolatie plus de fluistermotor doen de rest.

En hadden we de sfeerverlichting met acht instelbare kleuren al genoemd? De fiets- en voetgangersdetectie en de ledverlichting? Nee, die Clio is een fijn karretje gebleven. Hij mag blijven.

Navigatie

Het 9-inch multimediascherm kan veel, maar niet navigeren. Dat willen de jonge kopers ook niet, zegt Renault: hun hele digitale hebben en houwen zit in hun telefoon: adressen, Google Maps-bestemmingen, ze vertrouwen op de verkeersinformatie van Waze bijvoorbeeld, dus als je de smartphone aansluit zit je nooit zonder actuele gegevens. Klinkt plausibel. App downloaden, iPhone aansluiten, fluitje van een cent. Android? Ai. De app Android Auto is helaas nog niet beschikbaar in Nederland, voor geen enkel automerk. Maar ook daar is een oplossing voor en de dealer doet dat graag voor elke koper. Zelf doen? Kan. Zes A4'tjes volgen, om te eindigen met deze instructie: ‘Tik op Menu (linksboven), ga naar OVER en tik 10x op de tekst Over Android Auto. Je zit nu in de ontwikkelingsmodus. Ga dan naar de 3 verticale puntje rechtsboven, selecteer ontwikkelaarsinstellingen en kies onderaan voor ‘videouitvoer van 720/1080p’ toestaan.’ Daarna werkte ook de navigatie, Spotify en meer fraais. Maar dat een van de grootste autoconcerns ter wereld zich zo in de luren laat leggen door Google, eigenaar van Android, is wel bedenkelijk. 

Gereden: 

Renault Clio TCe 100 Intens

Kost: € 20.790 met opties € 22.070 (goedkoopste uitvoering: € 17.290)

Motor: 999 cc, benzine, 3-cilinder

Vermogen: 100 pk

LxBxH:  400 x 179 x 144 cm

Gewicht: 1.035 kg

Verbruik tijdens test: 5,5 l/100 km

Energielabel: B

Benieuwd naar een andere Renault? We reden de Renault Zoe 2019, de elektrische Clio zeg maar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden