De laatste kans Speer

De laatste kans om Speer te zien: de vierde voorstelling van Tarenskeen over het 'kwade denken’

De theatervoorstelling Speer is de komende twee weken nog te zien in Theater aan het Spui in Den Haag (19 april) en Toneelschuur in Haarlem (24 april). Het is de vierde voorstelling die regisseur Bo Tarenskeen maakte over het ‘kwade denken’. Volkskrant-recensent Vincent Kouters gaf vier sterren en sprak van een ‘origineel en levendig theater essay’. Ook NRC-recensent Elisabeth Oosterling schreef positief over de voorstelling: ‘Alles draait om de tekst, maar de voorstelling is verrassend toegankelijk, doordat beide acteurs de gedachtegangen kraakhelder verwoorden.’

Scène uit Speer van Bo Tarkenskeen. Beeld Jaïr Stranders

Van regisseur Bo Tarenskeen

Tournee tot 24 april.

Andere theatertips

Dood in Venetië

T/m 13/4 exclusief in Carré


Acteur en dichter Ramsey Nasr bewerkt voor ITA Thomas Manns novelle Der Tod in Venedig (1912) voor toneel. In zijn versie voert hij ook Mann zelf op - het personage Gustav von Aschenbach is voor Mann de belichaming van alles wat hij in zijn persoonlijke leven niet kan zijn. Componist Nico Muhly schreef speciaal voor deze productie nieuwe muziek, die wordt uitgevoerd door het Koninklijk Concertgebouw Orkest. De regie is in handen van Ivo van Hove.

Urlaub

Tournee t/m 24/5

Performancecollectief Urland, bestaande uit Marijn Alexander de Jong, Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz en Jimi Zoet, duikt met de ‘Italo-disco-recreatiehorror’ Urlaub in het tijdperk van de mentale ziektes. De vermoeide samenleving is overprikkeld en hyperactief, we werken onder vrijwillige dwang en ontspannen in dwangmatige vrijheid. Het is tijd voor ware ontspanning, aldus Urland. Dus gaan de vier op reis en nemen mee: hun lievelingsmuziek, fijne kostuums en oervader Nietzsche, om zich te verdiepen in de zin van het Niets.

Merkel

Tournee t/m 12/5

Het jonge theatercollectief Nineties Productions kruipt in de huid van Angela Merkel, de underdog uit de DDR die de machtigste vrouw ter wereld werd. Gebaseerd op jeugdherinneringen, biografische bronnen, speeches en vooral hun eigen fantasie, toont Nineties een muzikaal portret van deze ogenschijnlijk egoloze vrouw en het gespleten Europa dat zij achterlaat. Merkel is een ‘Wagneriaanse electro-opera’ over de strijd tussen idealisme en realisme, en de zoektocht naar een nieuw gezamenlijk groot verhaal. Een zelfportret van de makers, met Merkel als spiegel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.