De Gids Het nieuwe eten

De kipkroket van de Febo: niets minder dan een omfietskroket

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Febo’s kipkroket.

Bij de ‘Ferdinand Bol’, kortweg de Febo, op de hoek van de Paul Krugerstraat en de Generaal Cronjéstraat in Haarlem hangt een bord met een wervende en tegelijkertijd onbegrijpelijke kreet: ‘Opa’s recept gaat als een kroket!’

Never mind, we zijn hier voor een twee euro kostende noviteit uit de keuken van de Febo, de snackketen die zichzelf onder meer aanprijst vanwege de ‘huisgemaakte’ producten en eerder deze maand een nieuwe frituurvrucht in de markt heeft gezet: de kipkroket. Er kwamen zelfs abri’s aan te pas om dit nieuws in Nederland te verspreiden.

Het is al de vijfde variant, na rundvlees, kalfsvlees en saté en het zogenaamde ‘vitaaltje’, de vegetarische kroket. De Febo zet hoog in. De kipkroket wordt aangeprezen als ‘krokant banket van romige ragout, gemaakt van verse bouillon en Nederlands kippenvlees.’

Om onbekende redenen zijn alle compartimenten van de automatiek in Haarlem leeg. Het biedt een vreemde aanblik. Bamischijven: leeg. Kipcorns: leeg. Speciaaltje: leeg. De kipkroket wordt daarom speciaal voor ons in de frituurpan ondergedompeld. Verser hadden we het niet kunnen krijgen.

Nog steeds wint de kroket aan populariteit. Nederlanders eten er gemiddeld 25 per jaar. Volgens een onderzoek van de vereniging van kokswaren en snackproducenten eet de Nederlander de kroket bij voorkeur ‘uit de hand’ en ‘buitenshuis.’

Dat is dus precies wat wij hebben gedaan – en met groot genoegen. Dit is niets minder dan een omfietskroket.

Cijfer: 8,5

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden