Onze gids deze weekDaily Paper

De jongens van Daily Paper: ‘Hoe meer we reizen, hoe meer ik besef hoe speciaal Amsterdam is’

(vlnr) Jefferson Osei (31), Abderrahmane Trabsini (30) en Hussein Suleiman (30)Beeld Oof Verschuren

Het Amsterdamse streetwearmerk Daily Paper begon acht jaar geleden als een simpele T-shirtlijn bij een blog. En nu? Dit voorjaar opent het label een winkel in New York.

Drie vrienden, die elkaar in Amsterdam hadden leren kennen, begonnen in 2008 een blog over hiphop, sport en mode, en dit voorjaar openen ze een winkel in de Lower East Side van New York. Dat is in het kort het succesverhaal van modemerk Daily Paper, dat al razend populair is in Europa, en het nu dus in Amerika gaat proberen.

Ter promotie van hun Engelstalige blog besloten oprichters Abderrahmane Trabsini (30), Jefferson Osei (31) en Hussein Suleiman (30) T-shirts te verkopen.  Dat werd zo’n succes dat ze in 2012 besloten een serieuze kledinglijn te maken van Daily Paper. Hun kleding wordt inmiddels verkocht in 180 winkels in 29 landen en alleen al in het hoofdkantoor werken 55 mensen.

Dat Daily Paper-kantoor op een Amsterdams industrieterrein is minimalistisch ingericht, maar voelt huiselijk aan. Misschien omdat er geregeld vrienden van het kledingmerk over de vloer komen, of omdat er oldschoolhiphop opstaat, of omdat het personeel deze maandagmiddag rijkelijk luncht met jollof rice.

Trabsini en Osei groeten en omhelzen wat bekenden. Ze zijn klaar voor de fotoshoot, Trabsini in een tie-and-dyetrui van eigen hand, gepersonaliseerde jeans met ‘Cap Zen’ op de knieën – een verwijzing naar zijn liefde voor de Japanse cultuur – en een zelf ontworpen, zware champion ring met het logo van Daily Paper en de band N.E.R.D. Osei draagt een trui en muts van Ader Error, ringen van onder meer Enswear en het Amsterdamse Smib, comfortabele Uggs onder zijn baggy jeans en, naar eigen zeggen, een Daily Paper-onderbroek.

Abderrahmane Trabsini en Hussein Suleiman.Beeld Oof Verschuren

De derde Daily Paper-oprichter Hussein Suleiman (30) is nog even zoek, waarschijnlijk wegens de jetlag die hij heeft overgehouden aan een zakenreis naar Los Angeles. Even later arriveert hij, met een Daily Paper-muts en in een broek uit de eigen Van Gogh-collectie, een spijkerjasje van Levi’s waarvan hij de pasvorm heeft aangepast en eronder een trui van skatemerk Palace.

Het Amsterdamse modetrio presenteerde in februari een kledingcollectie in samenwerking met het Van Gogh Museum, nu richten ze zich op de nieuwe New Yorkse winkel, de stad waar Hussein al een tijdje woont. De winkel komt in de Lower East Side van New York, waar ook kunstenaar Jean-Michel Basquiat – een inspiratiebron voor de mannen – tot bloei kwam. Trabsini: ‘De Lower East Side is lang een achtergestelde plek geweest, terwijl de jeugdcultuur zich daar duidelijk ontwikkelt. Er zitten veel skaters, basketballers: mensen met wie wij ons identificeren.’

Jefferson Osei.Beeld Oof Verschuren

Daily Paper is voor de oprichters meer dan een kledingmerk. Ze zien het als een collectief, een beweging waarin mode, muziek en straatcultuur samenkomen. Met hun kleding refereren ze aan hun Afrikaanse (Marokkaanse, Ghanese en Somalische) roots en aan de streetwear van de jongeren van nu.

Ze bezoeken veel musea, zoals het Tate Modern in Londen, en kunstbeurzen, zoals Art Basel in Miami. ‘Maar hoe meer we reizen, hoe meer ik besef hoe speciaal Amsterdam is. Het is een dorp met internationale allure’, zegt Osei, over zijn favoriete stad.

Artiest: N.E.R.D. en Jay-Z

Trabsini: ‘Ik kom uit Osdorp, een wijk in Amsterdam. Je hebt er veel subculturen, maar ik had het gevoel dat ik nergens bij paste. Ik vond het cool hoe N.E.R.D., een rock-, funk- en hiphopband met twee donkere en één Filippijnse guy, stereotypen volledig onderuithaalden. Ik wilde als Marokkaan ook niet in een hokje worden gestopt. Door naar hun rocknummers te luisteren voelde ik me veilig, begrepen.’

Suleiman: ‘Op de middelbare school begon ik al naar de muziek van Jay-Z te luisteren, en dat doe ik nog steeds, ook naar zijn laatste releases. Ik vind het tof te zien hoe hij zijn kennis deelt, niet alleen als muzikant, maar ook als ondernemer. Hij gaat bovendien zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit de weg, hij zet zich graag in voor de minderheden in Amerika.’

Pharrell Williams van N.E.R.D.Beeld Getty

Modemerk: Comme des Garçons

Osei: ‘Comme des Garçons is een begrip in de mode-industrie. Ze hebben het merk zoveel mogelijk gesegmenteerd: zo hebben ze een lijn met alleen maar zwarte kleding, genaamd Comme des Garçons Black. Mensen die graag kleurrijke kleding dragen, kunnen terecht bij de Play-lijn. Voor de avant-gardisten heb je Comme des Garçons Shirt. Zo spreken ze veel verschillende mensen aan, dat maakt ze bijzonder. Daarnaast hebben ze een interessant, groot verkoopconcept. Hun winkel in Dover Street Market in Londen is mijn favoriet. Ze verkopen daar ook andere merken, bijvoorbeeld Palace of Gucci, maar ze hebben er ook de beste koffie en broodjes. Bovendien ondersteunen ze opkomende ontwerpers.’

Suleiman: ‘Het merk is Japans en invloedrijk. Ze hebben ook een vaste lijn met tijdloze kledingstukken. Die keuze laat zien dat de ontwerpers zelfvertrouwen hebben, dat ze ervan overtuigd zijn dat hun kleding de tand des tijds overleeft.’

Comme Des Garçons Homme Plus.Beeld Getty

Videoclip: Got ’til It’s Gone en Black or White

Trabsini: ‘Deze clip bij het nummer van Janet Jackson en Q-tip is mijn favoriet. Het is een van de eerste videoclips van regisseur Hype Williams. Je ziet scènes van een goed feest. Het zijn geen gekke beelden, er zijn geen special effects, maar de styling, de bruintinten... het klopt gewoon. Elke keer als ik het zie, denk ik: shit man, was ik er maar bij. Iedereen danst, niemand is in een hoekje stiff aan het doen. Ik kwam er later achter dat het is geïnspireerd op het Zuid-Afrika van voor de apartheid. Je ziet dus ook een stukje geschiedenis.’

Osei: ‘Black or White van Michael Jackson is een classic. Michael Jackson heeft grote invloed gehad op meerdere generaties. Die hoge tonen haalde ik helaas niet, maar zijn bewegingen deed ik graag na. Mijn moeder is net 50 en ik 31 en we luisteren allebei naar hem. Allerlei etniciteiten komen voor in die clip, zoals Abderr en ik in onze jeugd ook gewend waren om ons heen te zien. Het was in de fase dat Jackson kritiek kreeg dat zijn huidskleur lichter werd door de huidziekte vitiligo. Hij wilde hiermee aangeven: het maakt helemaal niet uit hoe je eruitziet. Zijn boodschap van diversiteit en inclusiviteit vond ik heel speciaal. En die special effects, dat gezichten in elkaar overgaan, zoiets was nieuw in die tijd.’

Janet Jackson (links) en Q-Tip, 2018.Beeld Kevin Mazur / Getty

Model: Adut Akech

Abder: ‘Toen wij net begonnen, hadden agentschappen hooguit drie donkere modellen van de tachtig in totaal. Dat is nu helemaal veranderd. De Soedanese Adut Akech is het toonbeeld van die ontwikkeling, ik kan me voorstellen dat jonge modellen naar haar opkijken.’

Suleiman: ‘Alle kleding die ze draagt laat ze er beter uitzien. Ze is stoer en vrouwelijk. Vorig jaar is ze in Groot-Brittannië verkozen tot model van het jaar. In mijn begintijd in New York, april dit jaar, zijn we goed bevriend geraakt, zo ging ik af en toe mee naar de shows die ze liep. Ze is zelf buiten de shows om ook modieus.’

Model Adut Akech, 2020.Beeld Victor VIRGILE / Getty

Festival: Coachella

Trabsini: ‘We gaan graag naar festivals: Appelsap, Open Air, AfroNation. Al vijf jaar gaan we naar Coachella in Californië, dit jaar wordt de zesde keer. Van line-up tot podiumdesign, alles is tof. Zoiets hebben we niet in Nederland. En dat in Palm Springs, tussen de palmbomen, waar de lucht van roze in oranje overloopt, en het altijd lekker weer is. Het is een beloning voor ons: we werken hard en vieren daar dan ons succes. Daarnaast is het natuurlijk ook goed voor ons netwerk, het is business and pleasure. Het moet traditie blijven.’

Osei: ‘Ze integreren er ook altijd kunst in hun setdesigns, fysiek en digitaal. Ik heb wel een haat-liefdeverhouding met de mensen die er komen, een deel is nep, hebben die LA-levensstijl. Los daarvan is Coachella een groot avontuur. Je ziet ons nooit meer in Club Air of Paradiso. De stad wordt te klein voor je, je wordt volwassen, en op een gegeven moment heb je het rondje al duizend keer gemaakt. Je zoekt iets wat niet binnen handbereik is. De line-up van Coachella is zo goed gecureerd, dat iedereen er wel iets vindt naar zijn of haar smaak.’

Het Coachella Valley Music And Arts Festival in Indio, Californië.Beeld Frazer Harrison / Getty

Illustrator: Piet Parra

Suleiman: ‘Hij komt uit hetzelfde milieu als wij. Zijn illustraties lijken in de verte op vogels. Hij werkt veel met kleur en is interdisciplinair. Parra maakt meubels, sculpturen, maar is het bekendst om de hiphopflyers die hij vooral aan het begin van zijn carrière maakte. Die zijn wel mijn favorieten. Al heeft hij ook ooit een roze sculptuur gemaakt die ik wel in mijn tuin zou willen hebben staan.’

Keuken: Ghanees

Osei: ‘Ik eet het liefst kelewele, dat is gebakken banaan maar dan zo gekruid dat die zowel zoet als pittig is. Ik maak het hier in Nederland ook, maar je krijgt nooit dezelfde smaak als in Ghana. Een aanrader is Waly-Fay, een West-Afrikaans restaurant in Parijs.’

Abder: ‘Toen we twee weken in Ghana waren, heb ik bijna iedere dag rijst, kelewele en kippenpoot gegeten.’

Jollofrijstschotel.Beeld Rimma Bondarenko / Getty

Serie: The Wire

Osei: ‘Het is een misdaadserie die de politieke lagen van de Amerikaanse stad Baltimore toont. Je ziet hoe er segregatie ontstaat, hoe het ‘van boven’ doorsijpelt naar de hele maatschappij en de onderwereld. Criminaliteit en corruptie beginnen op straatniveau, dringen vervolgens door tot de politie en zelfs een rechter. Een klassieker over goed en kwaad, en hoe dat niet altijd goed van elkaar te scheiden is.’

The Wire

CV

Jefferson Osei

1989 Geboren in Den Haag en heeft hbo Sportmarketing & commerciële economie gestudeerd in Amsterdam.

Abderrahmane Trabsini

1989 Geboren in Amsterdam en heeft de Kunstacademie gedaan in Den Haag.

Hussein Suleiman

1989 Geboren in Mogadishu en heeft International business management gestudeerd in Amsterdam.

Daily Paper

2008 Blog opgericht.

2012 Eerste kledinglijn.

2020 Opening winkel in New York.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden