De grote Volkskrant-rolkoffergeluidstest

Want in toeristenplaatsen worden bewoners stapelgek van het geratel

Een nieuwe rolkoffer voor de vakantie? Denk ook eens aan het geluid: in veel toeristenplaatsen zijn bewoners het geratel van de wielen zat. De Volkskrant deed de rolkoffergeluidstest.

Toeristen met rolkoffers op de grachten in Amsterdam. Foto anp

Ludiek, maar waarschijnlijk meer gefotografeerd dan nagevolgd: veel helpt het verkeersbord aan de Amsterdamse Bickersgracht niet. Buurtbewoners waren het geluid van al die ratelende rolkoffers op weg naar het boutiquehotel op de hoek spuugzat en spoten vorig jaar augustus een sjabloon van een mensje met rolkoffer op het verboden-in-te-rijdenbord.

'Soms zie je weleens iemand die de koffer dan optilt en draagt', zegt een van die bewoners, maar over het algemeen denderen de koffers lustig over de historische kasseien en klassieke klinkers. Ook in Venetië werden ze gek van de geluidsoverlast en in 2014 dreigde de stad met een algeheel rolkofferverbod.

Je zou denken dat kofferproducenten deze speldenprikjes zouden aangrijpen voor het maken stille(re) rolkoffers. Inderdaad zijn er fabrikanten die het gebruik van 'silent wheels' vermelden, maar ze profileren zich er niet mee. Ook op de grote koffervergelijkingssites op internet speelt geluid geen rol bij de specificaties.

Links: de Carry On Porter 2.0, 79,95 euro. Rechts: de Carry On Skyhopper 55, 49,95 euro. Foto .

Met adviseur Sander Pahlplatz van Het Geluidburo in Haarlem (een ingenieursbureau gespecialiseerd in akoestisch onderzoek) en Erik Roelofsen, directeur van de Nederlandse Stichting Geluidshinder, gaat V met koffers en een geluidsmeter naar de Bickersgracht om het aantal decibel per koffer te meten.

Kofferspecialist Fabian Hoogland van welkekoffer.nl wordt als adviseur bij de selectie geraadpleegd. We testen van zeven merken zowel het handbagageformaat (ca. 55x35x20) als een groter formaat (ca. 77x45x30) met respectievelijk 10 en 20 kilo gewicht. Alleen de kleine koffer van het luxemerk Rimowa arriveert te laat voor de test.

Van de benaderde merken reageren Princess Traveller en CarryOn zeer enthousiast. 'Wij zijn bezig met het ontwerpen van silent wheels', zegt Florentine Ouborg van Princess Traveller in Breda, 'maar het echte stille wiel is nog niet uitgevonden.'

Links: de Eastpak Tranverz S, 145 euro. Rechts: de Eastpak Tranzschell L, 220 euro. Foto .

Hoe zachter het wiel, hoe minder geluid het maakt. Nadeel: zachte wielen slijten sneller, en als je een koffer koopt, wil je niet na elke reis nieuwe wielen eronder moeten zetten. Maar als alles goed gaat, voorspelt Ouborg, kan ze volgend jaar een revolutionair nieuw en stil systeem lanceren. Ze stuurt de Hamburg Power Box (met geruisloze wielen, volgens de specificatie op de site) in klein en groot formaat op.

Jack van Zuijlen van CarryOn worstelt met hetzelfde probleem. Zijn oplossing: de CarryOn Steward, die volgende maand op de markt komt, een vierwieler die achter grotere wielen heeft en door een groter loopvlak en betere verdeling van het gewicht stiller zou zijn. Voor nu krijgen we Skyhopper (2-wieler) en de Porter (4-wiel spinner) mee.

Princess Traveller Power Box Hamburg 219.99 euro.

De bekendste kofferfabrikant, Samsonite, laat weten dat geluid 'geen grote focus voor hen heeft' en dat ze liever 'het gewicht, formaat, stevigheid en de kracht' van hun koffers belichten. Uit eigen bezit nemen we een Samsonite handbagagetrolley en een Aeris mee. Bij een algemene handbagagekoffertest in 2016 van de Consumentenbond scoorden Eastpak en Ikea relatief goed met geluidsarme wielen, dus hebben wij die erbij als referentie.

Terwijl we van tevoren dachten dat het geluid van de koffers over de kinderkopjes luider zou zijn dan over de gewone klinkers, blijkt dat niet consequent zo te zijn. Zowel bij de kleine als bij de grote koffers klinken sommige luider op de kinderkopjes en sommige luider op de klinkers, zonder dat we daar een consistent patroon in vinden. We baseren onze conclusies daarom alleen op de metingen bij de kinderkopjes, aangezien die op dat stukje (autoluwe) Bickersgracht het meest worden belopen. Ook zien we geen duidelijke patronen in de geluidsverschillen tussen twee- en vierwielers en tussen enkele en dubbele wielen.

Links: de Samsonite Aeris 75, 140 euro. Rechts: de Samsonite Handbagage trolley, 100 euro. Foto .

Eastpak blijkt inderdaad de overall winnaar. De Tranverz S is met 57,7 dB(A) de stilste van de kleine koffers en de grotere Tranzshell staat met 61 dB(A) op de tweede plaats. Bij de kleinere koffers komt Samsonite als luidste uit de bus (66,2 dB(A)) - weliswaar met een verouderd model handbagage trolley. Opmerkelijk genoeg maakt de kleine Upptäcka van Ikea behoorlijk veel lawaai (65,7 dB(A)), terwijl de Upptäcka-reistas in de categorie ruimbagage het beste scoort. Deze tas heeft twee grote en naar verhouding zachte, doorzichtige wielen, en is met 60,8 dB(A) ruim 10 decibel stiller dan de Rimowa (70,9 dB(A)), de duurste en de luidste koffer van allemaal.

Bij de kleine koffers is het verschil tussen de stilste en de luidste 9 dB(A) en bij de grote koffers 10,1 dB(A). Dat lijkt niet veel, maar voor je oren is dat wel degelijk een gevoelig verschil, zegt Roelofsen. Zeker als je bedenkt dat veel chartervluchten 's nachts vertrekken of aankomen, en dus veel reizigers 's nachts met hun koffers komen aanrollen.

Links: de Enrico Benetti Durham Spinner 65, 89,95 euro. Rechts: de Enrico Benetti Stockton, 49,95 euro. Foto .
De luidste en duurste: Rimowa Salsa de Luxe 70, 579 euro.

Bij geluid is het zo dat er een objectieve maat is voor de sterkte in decibel (dB(A)), maar daaraan gerelateerd is er ook een schaal voor de subjectieve beleving van het geluid. Volgens die schaal (de zogeheten isofonencurven) wordt een stijging met 10 dB(A) ervaren als bijna drie keer zo luid. Het verschil tussen de Eastpak Tranverz en de Rimowa zou, wat ergernis betreft, dus te vergelijken zijn met het verschil tussen een vaatwasser en een stofzuiger.

Bovendien komen rolkoffers zelden alleen. Tijdens de test komt er ook een clubje van vier toeristen aangewandeld, met ieder een koffer. Bij elkaar goed voor 71,1 dB(A). Misschien niet iets om van wakker te liggen, maar wel om van wakker te worden.

Links: de Titan X2 M, 149,95 euro. Rechts: de Titan X2 S, 129, 95 euro. Foto .

Ook voor Fabian Hoogland is de test een earopener en reden geluid als factor in te brengen op zijn site. 'Wij brengen in kaart welke koffer bij welke behoefte past en geluid speelt daar zeker ook een rol in. Alleen, hoe kom je erachter hoeveel geluid iets maakt? Dat kunnen wij niet elke keer testen.' Misschien een dB(A)-vermelding bij de specificaties? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn.

Reacties en suggesties? test@volkskrant.nl