Autotest DS 7 Crossback

De DS 7 Crossback lijkt op het eerste gezicht op andere SUV’s, maar pas op: het is een juweel

Het vooraanzicht van de DS 7 Crossback. De contouren van de DS7 zijn misschien niet opmerkelijk zijn, maar het front, met de forse grille die subtiel speelt met de lijnen van het logo, is een kunststuk. De zes als kristallen vormgegeven full led-lichten begroeten de bestuurder voor het instappen door 180 graden te draaien om vervolgens terug te keren naar hun oorspronkelijke stand. Draaien doen ze ook tijdens het rijden, verticaal en horizontaal om voortdurend het zicht te optimaliseren.

Op de onlangs beëindigde autosalon van Genève presenteerde het luxemerk van het Franse concern PSA (Citroën, Peugeot, Opel en DS) zijn e-tense-technologie. En er werden twee (deels) elektrisch uitgevoerde modellen onthuld: de kleine crossover DS 3 Crossback E-Tense (100% elektrisch) en het paradepaard, de DS 7 Crossback E-Tense, een hybride vierwielaangedreven krachtpatser (300 pk) die volgens PSA op zijn batterij 60 kilometer zal kunnen rijden alvorens de benzinemotor het moet overnemen. Sinds de overname van Opel maakt PSA serieus werk van elektriciteit, wil het maar zeggen.

Intussen moet Blik nog gewoon in het heden rijden en kregen we van PSA een voorwielaangedreven DS 7 Crossback mee, voortgestuwd door fossiele brandstof. In eerste instantie was dat diesel, in tweede instantie benzine. 

Dat zat zo: na bijna 200 kilometer genoeglijk zoeven op de A2, in een goudgekleurde diesel met massagestoelen, lichtte het dashboard op: ‘Motorstoring. Laat uw auto repareren.’ Niet veel later gevolgd door: ‘Emissiestoring.’ Die laatste opmerking ging gepaard met het dreigement dat de motor, indien niet gerepareerd, na 1.000 kilometer zou afslaan en niet meer gestart kon worden. Omdat we van plan waren ongeveer dat kilometeraantal erdoorheen te jagen, moesten we iets. En daar openbaarde zich een minder punt van PSA’s strategie om van DS een eigen merk te maken (en dus los te koppelen van Citroën, waarvan het eerst deel uitmaakte). Want een eigen merk vereist een eigen dealernetwerk, en dat is pas net in ontwikkeling. Blik bevond zich niet ver voor Maastricht, de dichtstbijzijnde dealers zaten in Eindhoven en Luik. En de Citroën-dealer in Maastricht wilde ons wel helpen (mag Janssen Kerres trouwens meteen worden uitgeroepen tot Citroën-dealer van het jaar? Zoveel gastvrijheid en hulpvaardigheid heeft Blik in zijn autoleven niet eerder meegemaakt), maar beschikte niet over de geschikte meetapparatuur en software.

Gereden DS 7 Crossback, Puretech 225 Automatic Performance Line 
1,6 liter, 4 cilinder benzinemotor, 8 automatisch geschakelde versnellingen

Prijs € 64.480 (deze uitvoering vanaf € 51.300, algemene vanafprijs € 40.890)

Vermogen 225 pk

0-100 8,3 sec.

Topsnelheid 227 km/u

LxBxH 457x189x163 cm

Gewicht 1.425 kg

Verbruik 1 op 13 (tijdens test)

CO2-uitstoot 135 g/km (volgens opgave)

Energielabel C

Dat laatste, software, bleek uiteindelijk de schuldige, maar toen zaten wij al lang en breed in een grijze benzineversie. Die ontbeerde de massagestoelen, maar was verder, net als zijn gouden dieselbroer, een juweel van een auto. Dat zit hem niet in de totale lijn en look; wie onnadrukkelijk kijkt, ziet een doorsnee-SUV die aan vele andere doet denken. De brille zit in de details. DS introduceerde de DS 7 Crossback als ‘innovatieve savoir-faire’. Met recht, geven we de marketeers voor de verandering eens toe. Zo is er de optie Night Vision: een infraroodcamera op de grille kan tot op 100 meter in het donker fietsers, voetgangers en huisdieren herkennen en omkadert die in het geel op het scherm dat de bestuurder voor zich ziet. En als het echt gevaarlijk wordt, kleuren de lijnen rood. Dure (€ 1.930), maar nuttige technologie die tot nu slechts in de topmodellen van duurdere merken zat. Het andere nieuwe waarvan we onder de indruk waren, was de zogeheten active scan suspension, ook een techniek die van camera's gebruikmaakt. Normaal gesproken reageert de vering op oneffenheden in de weg. In de DS 7 anticipeert het systeem op de door de camera geregistreerde oneffenheden in de weg. België leek ineens over een voorbeeldig wegdek te beschikken. 

De veelheid aan verdere technische hulpmiddelen waarmee onze dure uitvoering was uitgerust, functioneerde naar behoren, inclusief de semi-automatische piloot, oftewel de adaptive cruise control (die de auto zelfstandig laat rijden, remmen en optrekken), nog weleens een heikel punt bij auto's die niet uit Zweden komen. En hadden we al de loftrompet gestoken over het interieur? Elektrisch verstelbare achterstoelen waren wij nog niet eerder tegengekomen. Daar, achterin, zijn hoofd- en beenruimte riant en ook de kofferbak mag er zijn (met 555/1.752 liter volgens het merk zelf de grootste in zijn klasse), wat gezien de aflopende daklijn lang niet vanzelfsprekend is. Knap dus, zoals bijna alles knap is, en leuk vooral ook, wat de Nederlandse ontwerper Ivo Groen voor de DS 7 heeft bedacht. Om iets te noemen: knopjes waarin kristalmotieven  verwerkt zijn, die terugkeren in de grille en achterlichten - de DS 7 is behalve een in luxe badende SUV ook een fijne speurtocht. Je zou bijna denken dat Citroën er iets mee te maken heeft.

De start-/stopknop, alleen voor lange armen.

Overdrijven

Je kunt je eigenzinnigheid natuurlijk ook overdrijven. Bij meer moderne auto’s is het zoeken naar de startknop (die het vertrouwde, zich onder het stuur bevindende contactsleutelgat verving), maar de DS 7 spant de kroon. Hij bevindt zich vrij onopvallend midden boven het touchscreen, onder het best wel curieuze retroklokje. Bijkomend nadeel: de bestuurdersstoel komt pas naar voren in de gewenste stand, nadat de auto is gestart. Maar dan moet je dus eerst bij die startknop kunnen. En dan moet dus eerst die stoel naar voren. Maar die gaat pas naar voren nadat...

Het achterlicht van de DS 7 Crossback.

Altijd licht

De DS7 Crossback is ontworpen door Nederlander Ivo Groen. Op website autorai.nl zegt hij: ‘In de tijd die het kostte om de achterlichten te ontwerpen, ontwierp men tien jaar geleden een hele auto.’ Ze branden, als de motor draait, altijd. Groen: ‘Omdat ze zo bepalend zijn voor het hele design.’

Night Vision

Infrarood

De nuttige, dure optie Night Vision zet een infraroodcamera in werking die in het donker bewegende objecten detecteert voordat ze in de lichtbundels te zien zijn.

Het beeldscherm van de DS 7 Crossback.

Misschien iets té groot?

Het 12 inch beeldscherm is fantastisch groot, maar de navigatie en andere functies gebruiken slechts een deel ervan.

Emmanuel Macron in een DS 7 Crossback.

Presidentiële auto

En daar stond-ie dan, Emmanuel Macron, op de Champs-Élysées, in zijn eigen DS 7 Crossback, met extra breed schuifdak en in dezelfde kleur als de inkt waarmee de Franse president nieuwe wetten signeert. Een beetje zoals ooit Charles de Gaulle oprees uit de Citroën DS. Is de DS 7 Crossback daarmee de opvolger van de C6, Citroëns laatste en inmiddels ter ziele gegane limousine, waarin François Hollande zich voortbewoog? Dat is de vraag, want eerder al paradeerde Macron in een Peugeot 5008, die overigens het onderstel deelt met de DS 7 Crossback. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.