TestOpel Corsa-e Elegance

De Corsa-e is nergens spectaculair, maar daar zit de Opelrijder ook helemaal niet op te wachten

Opel Corsa-e

Opel mag graag zijn wat saaie imago uitbaten. ‘Duitsers maken geen grappen’, zegt een autoverkoper in het sublieme reclamespotje voor de niet zo sublieme Opel Karl. Bedaagd, behoudend en onopvallend. Maar ondertussen maken ze stiekem natuurlijk wel opvallend goede auto’s. En maken ze vaart met de elektrificatie van hun vloot, waarvan vervolgens de nieuwe collega's in het concern PSA, Citroën en Peugeot, optimaal profiteren, gezien de elektrische aankondigingen van die merken. In 2024 wil Opel van elk model een hybride of een e-versie beschikbaar hebben. Met de kleine Corsa, een blijvertje in het B-segment, al toe aan de zesde generatie, wordt die campagne afgetrapt. 

Hij verschijnt bijna precies op het moment (1 juli) dat de stimuleringsmaatregel van de Nederlandse overheid ingaat - Duitsers zijn ook punctueel.

Strikt genomen een vignetje ter waarde van € 4.000: het bescheiden logo van de Corsa-e.

E-douceurtje

Wie nu een e-auto koopt van maximaal 45 duizend euro, krijgt 4 duizend euro (2 duizend voor een tweedehands) terug. Dat scheelt op een Corsa-e (verkrijgbaar vanaf 30 duizend euro) toch leuk wat. Wie het eerst komt, het eerst maalt en op is op; dit jaar is de totale pot € 17.200.000; volgend jaar € 27.900.000. De regeling loopt tot en met 2025; de subsidie wordt jaarlijks lager (in 2025 nog € 2.550). 

Maar hé, die naam. Waarom Corsa-e en niet e-Corsa? Waarom dat elektrische een beetje wegmoffelen? Is omdat Opel voor rijders van een bestaand model de overgang naar elektrisch zo geleidelijk mogelijk wil laten verlopen, zei Opels pr-man Jeroen Maas voorafgaand aan onze testweek. Niet te opvallend dus, typisch Opel. Maas: ‘Niemand ziet dat je elektrisch rijdt.’ Blijkbaar willen Opelrijders dat. 

De batterijen zijn zo geplaatst dat ze geen been- en bagageruimte afsnoepen. Het zaakje weegt 345 kg.

Van buiten en van binnen is de elektrische Corsa dan ook zo goed als identiek aan de vorig jaar geïntroduceerde zesde generatie. En die lijkt in niets meer op het vierkante blik van ooit (1982). Ook de Corsa-e is dus een in zijn klasse luxe auto, van binnen nergens spectaculair, maar keurig afgewerkt, nog altijd met een flinke voorsprong op segmentgenoten uit Azië. Het batterijstel op de bodemplaat is zo slim geplaatst dat het geen been- en bagageruimte kost, maar zet, zoals in elke auto in de compacte klasse, geen volwassenen achterin. De batterij (in 30 minuten tot 80 procent opgeladen) heeft een theoretische actieradius van 337 kilometer (haal er voor de praktijk eenzesde af). Dat is minder dan Opels actieradiuskampioen Ampera en de veel en veel duurdere Tesla's, maar nog altijd ruim meer dan de ook aanmerkelijk duurdere BMW i3. het maakt de Corsa-e in al zijn bescheidenheid een begerenswaardig autootje, serieus.

Gereden

Opel Corsa-e Elegance 

Prijs € 33.299 (vanaf € 30.499)

LxBxH 4 x 1,77 x 1,4 meter

Gewicht 1530 kg (waarvan 345 kg batterij)

Actieradius 337 km (WLTP)

Batterij 50 kWh

Vermogen 100 kW / 130 pk

In de cockpit oogt bijna alles als in de vorig jaar gelanceerde zesde-generatie-Corsa. En dat betekent: relatief veel luxe, veel veiligheid en veel hulp voor de bestuurder.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden