Blik Test BMW M850i Cabrio

De BMW M850i Cabrio nodigt uit tot relaxed cruisen

Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de BMW M850i Cabrio.

BMW M850i Cabrio

Gereden: BMW M850i xDrive Cabrio

Motor: 4,4-liter achtcilinder, 530 pk, achttraps automatische versnelling

Prijs: € 190.293 (vanafprijs € 134.303)

Top: 250 km/u

0-100: 3,9 seconden

LxBxH: 485 x 190 x 134 cm

Gewicht: 2.090 kg

Verbruik tijdens test: 1:7 (opgave 1:10)

CO2: 225 g/km

Energielabel: G

Blik reed een cabrio. Cruisen met de BMW M850i blijkt een waar genot, zolang het weer meewerkt.

Best knus hoor, dat gekletter van de regen en soms zelfs geratel van hagel op het stoffen dak. Een beetje alsof je in een tent zit. Maar als je een cabrio tot je beschikking hebt, hoop je toch op weersomstandigheden waarbij je kunt genieten van de zon op je bol en de wind door je haren. Het was ons gedurende de vijf dagen in mei dat we met de BMW M850i Cabrio mochten rijden niet gegund.

Maar goed, alles voor de lezer, want die heeft recht op de Blik-rijervaring met open kap. Dus op de schaarse droge momenten de stoute schoenen aangetrokken: verwarming hoog, stoel- en stuurverwarming aan, de ‘airscarf’ vanuit de hoofdsteunen warme lucht in je nek laten blazen en open dat dak. Zelfs met grauwe luchten boven je krijg je dan het wat lastig te omschrijven cabriogevoel: je bent meer ‘betrokken’ bij de omgeving, die je niet alleen ziet, maar ook ruikt en hoort. 

Uit de hoofdsteunen kan warme lucht langs de nek worden geblazen. Lekker als je op kille dagen toch open wilt rijden.

Heerlijk bij ongehaast cruisen, maar bij hogere snelheden wordt het in de BMW wat minder aangenaam. De wind slaat dan zo fors naar binnen dat het zelfs met alle genoemde verwarmingsopties op standje 10 onaangenaam wordt. Als excuus kan hier wellicht gelden dat het windscherm dat bij cabrio’s achter de inzittenden kan worden gemonteerd en veel wind wegneemt, in de testauto ontbrak.

Over inzittenden gesproken: de M850i heeft vier zitplaatsen, maar je vraagt je – zoals bij de meeste van dit soort zogeheten 2+2’s – oprecht af waarom de twee achterste er zijn, gezien de totale afwezigheid van beenruimte. Je kunt er hooguit twee peuters kwijt. Met het dak dicht komt daar nog bij dat je, ondanks de elektrisch naar voren zoevende voorstoelen, slangenmensachtige kwaliteiten moet bezitten om achterin te komen, om dan te concluderen dat je niet alleen geen benen had moeten hebben, maar ook geen hoofd – zo laag is het. Houd het er dus maar op dat de BMW een tweezitter is en de achterstoelen alleen handig zijn om spullen op kwijt te kunnen.

Achterbank: zo gefotografeerd lijkt het nog heel wat, maar denk maar niet dat je hier als normaal mens kunt zitten, al helemaal niet als het dak dicht is.

De twee volwassenen voorin hebben over ruimte niets te klagen. Ze zitten op heerlijke sportstoelen in een fraai afgewerkt interieur, dat BMW-eigenaren en -aficionado’s bekend zal voorkomen. Het wijkt niet veel af van dat in de andere modellen van de Duitse fabrikant. Een geheel digitaal dashboard voor de bestuurder dus, en uiteraard een aanraakscherm in het midden, dat ook bediend kan worden met de zogeheten iDrive, de draaiknop op de middenconsole. Gelukkig heeft BMW voor de bediening van verwarming en ventilatie vastgehouden aan fysieke knoppen. Dat werkt, zeker tijdens het rijden, toch lekkerder dan dat gezoek op een beeldscherm.

Glazen pook: de keuzehendel van de automatische versnelling is van kristalglas waarin het cijfer 8 ‘zweeft’. In het donker is dat cijfer ook nog eens verlicht.

En dan het rijden zelf: dat is, zoals te verwachten van dit merk en in deze prijsklasse (vanaf € 134.303), een waar genot. Wat Blik betreft, nodigt de 850 vooral uit tot relaxed cruisen. Standje Comfort, dan is de demping lekker soepel en doet de achtcilinder onder de lange motorkap vrijwel onhoorbaar zijn werk, zodat je kunt genieten van de stilte of een lekker muziekje. Of, als het weer meewerkt, van de buitengeluiden.

Dat wil niet zeggen dat het niet hard kan. De 850 knalt in nog geen 4 seconden naar de 100 en laat zich, ondanks zijn lengte van 4,85 meter en gewicht van ruim 2 ton, lichtvoetig en met hoge snelheden door bochten leiden. Vierwielaandrijving en meesturende achterwielen dragen bij aan een rotsvaste wegligging.

Voor wie het uiterste uit de auto wil halen, is er de stand Sport+: strakker sturen, sneller schakelen en stuggere demping. Eén groot nadeel: je rijdt ineens in een opgestoken middelvinger, akoestisch gesproken. Want hoe voorzichtig je ook je rechtervoet beweegt, het knalt, het dondert, het brult. Goed voor een enkel opgestoken duimpje van een puberjongen, maar het merendeel van degenen die ongevraagd op die bak herrie worden getrakteerd, is daar zichtbaar niet blij mee.

Dan overvalt de brulschaamte je al snel. Temeer omdat je, nog los van de overlast die je anderen bezorgt, beseft dat hier toch het geluid klinkt van een met uitsterven bedreigde soort waarvan de prestaties tegenwoordig in volstrekte stilte kunnen worden geëvenaard en zelfs overtroffen.

Snel terug naar de comfortstand dus. Want dan valt er in zo’n dinosaurus nog veel te genieten. Zolang het nog kan.

Klapdak: het stoffen dak klapt in 15 seconden open. Stoppen hoeft niet, want het werkt tot 50 km/u. Voor sluiten geldt hetzelfde.

Computersleutel

‘Sleutel’ is een woord dat nauwelijks meer van toepassing is op de minicomputer die bij de BMW 850 wordt geleverd. Hij heeft een aanraakschermpje waarop je kunt klikken en swipen. Uiteraard kun je de auto ermee openen en sluiten, maar je kunt onder meer ook met een tijdklok de binnentemperatuur instellen, zodat op het moment van vertrek lekker warm of juist koel is, het peil van de diverse vloeistoffen checken en zien wat je actieradius is.

Meer cabrio's

Engelse eigenzinnigheid en een berg rijplezier: de Mini Cooper S Cabrio heeft weinig ruimte en is duur, maar een auto is als een geliefde: als-ie niets kost, is-ie ook niets waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden