De Gids Cultuurtips

Cultuurtips voor deze week: Wittgenstein, Cinéma Arabe, Disturbed en meer

Zin om naar de film of het toneel te gaan? Hier vindt u de beste tips op het gebied van fotografie, beeldende kunst, series en theater.

Scène uit Mirai. Beeld Filmbeeld

Beeldende kunst

Kanal Pompidou

Tot 1 juni, Akenkaai, Brussel

Ga de komende maand beslist nog naar Brussel, naar Kanal Pompidou, de voormalige Citroën-garage aan het kanaal Brussel-Charleroi; sinds het voorjaar van 2018 een dependance van Centre Pompidou in Parijs. In juni gaat het complex dicht voor een verbouwing, om in 2022 te heropenen als de grootste culturele tempel van Brussel – met kunst, architectuur en podiumkunsten, een bibliotheek, debatcentrum en restaurant. Nu is het nog ongepolijst. Loop vooral even binnen in de voormalige wasruimten. En mis de geweldige videoinstallatie Children’s Games van Francis Alÿs niet: de onschuld van kinderspelletjes, onder meer gefilmd in vluchtelingenkampen, op tientallen schermen.

Karolien Knols

Stuff Matters

T/m 1 september, Centraal Museum, Utrecht.

Historische kunstwerken uit het museumdepot die met eigen werk zijn gecombineerd tot een zaalvullend collagewerk, je ziet het de laatste tijd vaker. Maar van deze discipline is Jessica Stockholder (1959) wel een van de voorvechters. Bovendien: ze doet het nog steeds. Zo grasduinde de Amerikaanse de afgelopen weken in de verzameling van het Centraal Museum om het te laten ‘resoneren’ met eigen beelden. Resultaat: een schilderij van Courbet, 17de-eeuwse stillevens, ontwerpen van Rietveld, oude spiegels, plastic manden, beschilderde krukken en stofzuigers, en dat alles verstrengeld tot een kleurige orgie.

Rutger Pontzen

Filmtips

Cinéma Arabe

Festival voor de Arabische cinema, Amsterdam (Rialto, de Melkweg) en Maastricht (Lumière Cinema). Van 7 tot en met 12 mei

Op de 15de editie van het filmfestival Cinéma Arabe is nieuw werk te zien van filmmakers uit onder meer Syrië, Marokko, België, Italië en Tunesië. Openingsfilm is Fatwa van Mahmoud Ben Mahmoud, een Tunesisch drama over een naar Europa geëmigreerde vader die het spoor volgt van zijn bij een motorongeluk omgekomen zoon. Een zoektocht die voert naar radicale gelovigen. Fatwa werd bekroond met de prijs voor beste Arabische film op het festival van Caïro. Verder worden films vertoond over botsende generaties (o.m. Brotherhood). Het festival staat stil bij de sinds de Arabische Lente opvallend opgebloeide Tunesische cinema. Directeur Adel Salem: ‘De nieuwe generatie Arabische filmmakers staat vaak onder druk omdat in veel landen de censuur strenger is dan ooit. De revolutionaire wind is gaan liggen en toch is er hoop.’

Mirai

Mamoru Hosoda, 98 min.

Een jaar geleden ging deze animatiefilm in première op het prestigieuze Quinzaine des réalisateurs-programma in Cannes. Dat is uitzonderlijk voor een animatiefilm. Nu is-ie te zien in de Nederlandse bioscoop: Mirai gaat over de 4 jaar oude Kun, die niet zit te wachten op z’n babyzusje Mirai en wegvlucht in een droomwereld. Een fraai getekende vertelling van de Japanse regisseur Mamoru Hosoda over wat het betekent deel uit te maken van een familie.

Bor Beekman

Mirai

Theatertips

Clybourne Park

Première 9 mei, tournee t/m 28 mei

Clybourne Park is een razendsnelle satire over vastgoed en ras. Bruce Norris schreef zijn met een Pulitzer bekroonde toneelstuk in 2010 als reactie op de klassieker A Raisin in the Sun (1959) van Lorraine Hansberry. Voor producent Well Made Productions maakte Esther Duysker een frisse Nederlandse vertaling. Dit even geestige als complexe mozaïek van zwart-wit-motieven en -misverstanden is nu voor het eerst in de Nederlandse theaters te zien, als opvolger van eerdere Well Made-successen A Raisin in the Sun en Beneatha’s Place.

Scenebeeld Clybourne Park (herwerking van A Raisin in the Sun) uit 2012. Beeld LA Times via Getty Images

De verschrikkelijke ­Wittgenstein

Première 5 mei, te zien in Theater, Bellevue, Amsterdam t/m 26 mei

De Weense pianist Paul Wittgenstein verloor in de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm, en liet componisten als Strauss en Ravel pianostukken voor de linkerhand schrijven. Wittgenstein geloofde heilig in de verheffende waarden van muziek en kunst, maar had weinig geduld met degenen die zijn overtuiging niet deelden. Roeland Hofman schreef een vilein stuk vol intrige, verfijnde scheldpartijen en botsende opvattingen over het belang van kunst, met een glansrol voor Martijn Nieuwerf als de gekwelde, eenarmige meesterpianist.

Relax!

T/m 11 mei op Station Ganzenhoef, Amsterdam

Iedereen heeft haast; we worden geregeerd door afspraken en deadlines. Zijn we nog wel in staat om van het moment te genieten? In deze voorstelling van De Toneelmakerij, met een tekst van schrijver Jente Jong, gaan negen jonge spelers de straat op, Amsterdam-Zuidoost in. Daar gaan ze in gesprek met mannen die pas weten wat ontspannen is, die bijna dagelijks hun vrienden ontmoeten op de vele bankjes, daar waar het heerlijk uitrusten is. Relax!

Herien Wensink

Muziektips

Disturbed

7 mei, Afas, Amsterdam

De Amerikaanse metalband Disturbed gaat al even mee, en de liefhebbers hoeven we dus niets te vertellen. Maar in 2015 maakte de hele wereld ineens kennis met de strot van David Draiman. Hij zong de Simon & Garfunkel-klassieker The Sound of Silence opnieuw naar de liedjeshemel, en deed dat zo goed dat zelfs liedschrijver Simon zich genoodzaakt zag Draiman te complimenteren met zijn vertolking. Disturbed won er ook nog even een Grammy mee.

Toen wist dus iedereen het: wat kan die man zingen. Zijn stem dondert en bliksemt, schuurt en snijdt, maar is vooral ook eng zuiver in de hoge noten. En bij het volume van Draiman kan straks iedereen in de Afas zijn haren föhnen. Een beetje ouderwets? Zeker. Maar misschien is Disturbed juist daarom ook een aanrader. Luister maar eens naar de ook niet mis te verstane single Are you Ready van de laatste plaat Evolution. Vuistje in de lucht, lekker meebrullen, waarom niet?

The Delines

6 mei, Mijnheer Frits, Eindhoven, 7 mei, TivoliVredenburg, Utrecht, 9 mei, Paradiso Noord, Amsterdam

Vorig jaar brak de Amerikaan Willy Vlautin door als romancier, met zijn boek Don’t skip out on me. In zijn liedjes voor de bands Richmond Fontaine en The Delines schrijft hij net als in zijn boeken over de zelfkant van de

Amerikaanse samenleving, en dus de treurnis die in afgelegen dorpen en verwaarloosde motels te vinden is. De plaat The Imperial van vorig jaar is een ontroerende verzameling songs over mensen die het ook niet meer weten. Vlautin weet in zijn liedjes de vinger op de zere plek te leggen zonder melodramatisch te worden. En dan heeft hij in The Delines ook nog de beschikking over de soulstem van zangeres Amy Boone, die vrijwel alle rollen voor haar rekening neemt. The Delines zijn uitgebreid op tournee in Nederland (en België). Grijp die kansen.

Robert van Gijssel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden