De Gids Cultuurtips

Cultuurtips voor deze week: Roee Rosen, In Vivo Tempo, The Avonden en De Wereld volgens John

Zin om naar de film of het toneel te gaan? Hier vindt u de beste tips op het gebied van fotografie, beeldende kunst, series en theater.

Live and Die as Eva Braun van Roee Rosen.

Beeldende kunst

Roee Rosen, Poetry and Catharsis, t/m 26 mei, Impakt Center for Media Culture, Utrecht.

Licht absurdistisch en vervreemdend, maar ook gewelddadig, en altijd in sterke beelden, als video en tekening. Daarvoor moet u nu naar Utrecht afreizen. Om de Israëlische kunstenaar Roee Rosen bij Impakt te zien. Hij veranderde Kafka’s Metamorfose in een kinderfilm en maakte een tekeningenserie onder de titel Live and Die as Eva Braun. Een tikkeltje beangstigend. In Utrecht toont Rosen twee recente videowerken, waaronder een operette waarin een jong stel en hun huishoudelijke hulp een perverse obsessie voor de Dyson stofzuiger tonen.

Neo Matloga, Neo to Love, t/m 18 augustus, Fries Museum, Leeuwarden. 

Genomineerd voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019 en nu reeds zijn eerste solotentoonstelling, in het Fries Museum: de Zuid-Afrikaanse schilder en collagemaker Neo Matloga. Zijn levensgrote zwart-wit-grijs-schilderingen beelden het dagelijks leven in Matloga’s thuisland uit, als eigentijdse genrestukken uit de 17e eeuw. De huiselijkheid van dansende en converserende mensen als een universeel thema dat evenwel door de verknipte gezichten (collage!) een macaber uiterlijk krijgt. Blijkt het werk toch een mogelijk commentaar te zijn op het chaotische, soms wrange leven in Zuid-Afrika ná de Apartheid.

Rutger Pontzen

Tyler Mitchell: Boys of Walthamstow, 2018. Beeld Tyler Mitchell

Fotografie

In Vivo Tempo, t/m 26 mei, Noorderlicht, Groningen

Als vervolg op de In Vivo fotomanifestatie biedt Noorderlicht het werk van vijf crossmediakunstenaars die de kijkers bewust willen maken ‘van de fragiele verhouding tussen de mens en de natuurlijke omgeving’. Daaronder de film Albatross van Chris Jordan, een vervolg op zijn fotoserie Midway, waarin hij het vernietigende effect van plastic in de magen van jong overleden zeevogels laat zien. Veel fragieler wordt het niet.

I Can Make You Feel Good, t/m 5 juni Foam, Amsterdam

In 2018 schreef de toen 23-jarige fotograaf Tyler Mitchell geschiedenis door als eerste zwarte fotograaf in de 126-jarige geschiedenis van Vogue de cover te schieten. Hij maakte twee foto’s van Beyoncé voor het september-nummer. Foam toont een selectie van persoonlijk werk en werk in opdracht en heeft de première van twee van zijn ­videowerken: Idyllic Space en Chasing Pink, Found Red. Mitchell omschrijft zijn werk zelf als ‘black utopia’. Hij werd geïnspireerd door Larry Clark en Ryan McGinley, werk dat hij als tiener op Tumblr ontdekte. ‘Ik zag dit soort beelden maar heel zelden van donkere mensen.’

Mark Moorman 

Muziek

The Avonden, 2 mei, TivoliVredenburg, Utrecht

Spreekzingen in het Nederlands is de afgelopen jaren een trendje geworden. Vorig jaar viel vooral Wat Een Cirkel Is van The Avonden op, met teksten en gitaarwerk van Marc van der Horst. Overdreven eentonig is de voordracht van deze ex-drummer niet en af en toe duikt zelfs een melodietje op, in liedjes als Laat de Kerken Branden. (‘Dit godvergeten kutdorp, er gebeurt hier nooit iets, ik word hier gek’, zingt Van der Horst.) Het is toch alsof iemand met een slechte dronk tegen je aan zit te lullen in een café. Maar het leven ís ook geen lolletje.

Grande Messe des Morts, 3 en 4 mei, Concertgebouw, Amsterdam

Het meest geliefde stuk van Hector Berlioz is een orkestraal spektakel van de buitencategorie. Voor de uitvoering van zijn Grande messe des morts treedt het Koninklijk Concertgebouworkest aan op oorlogssterkte, met naast twee koren (!) vier koperensembles (!) verspreid in de zaal. Dat er nog publiek bij past is een wonder. Berlioz schreef het krachtwerk als herdenkingsstuk voor de soldaten die tijdens de Juli-revolutie van 1830 waren gesneuveld. Het Concertgebouworkest heeft het stuk sinds 1989 niet meer uitgevoerd: grijp uw kans.

Robert van Gijssel

Theater

De Wereld volgens John, Tournee t/m 8 juni 

“We zijn in de lucht, we staan aan! Welkom bij De Wereld volgens John, waar we naast het nieuws graag linkse gekkies verslaan.” In De Wereld volgens John van Het Nationale Theater is het publiek live te gast bij de ultrarechtse talkradioshow van volksmenner John Landschot. Een vreemd nieuwsbericht houdt het land in de greep: een man heeft zich opgesloten in het gorillaverblijf van dierentuin Blijdorp. In zijn show heeft John contact met omstanders, belanghebbenden, buurtbewoners en politici.

Citizen K., tournee t/m 1 juni

Sadettin Kirmiziyüz dacht dat hij er klaar mee was, maar hij is er nog lang niet klaar mee. In zijn nieuwste voorstelling Citizen K. moet de theatermaker het wederom hebben over zijn identiteit, over opgroeien met een Turkse achternaam in Zutphen, over het racisme en de eenzaamheid. De ultrakorte vignetten waaruit de tekst bestaat dompelen je onder in een traag opgebouwde angstkreet, alsof je zit te kijken naar het vervormde gezicht van Edvard Munchs schilderij De schreeuw, dat langzaam tot leven komt. ★★★★★

Merkel, tournee t/m 12 mei

Het jonge theatercollectief Nineties Productions kruipt in de huid van Angela Merkel, de underdog uit de DDR die de machtigste vrouw ter wereld werd. Gebaseerd op jeugdherinneringen, biografische bronnen, speeches en vooral hun eigen fantasie, toont Nineties een muzikaal portret van deze ogenschijnlijk egoloze vrouw en het gespleten Europa dat zij achterlaat. Merkel is een ‘Wagneriaanse electro-opera’ over de strijd tussen idealisme en realisme, en de zoektocht naar een nieuw gezamenlijk groot verhaal. Een zelfportret van de makers, met Merkel als spiegel. ★★★★☆

Herien Wensink

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden