De Gids Cultuurtips

Cultuurtips voor deze week: Futuristische biotopen, identieke vreemdelingen, een documentaireportret van D’Angelo en meer

David Kellman, Robert Shafran, and Eddy Galland in Three Identical Strangers (2018). Beeld Newsday LLC

Film

Three Identical Strangers
Nu in de bioscoop

Het eerste half uur van Three Identical Strangers verbluft, vanwege de wijze waarop het drietal Amerikaanse jongens uit de documentaire van Tim Wardle elkaar ontmoette. Op een dag in 1980 liep Robert Shafran als nieuweling een studentencampus op. Daar bleek iedereen hem al te kennen: de 19-jarige werd begroet en aangesproken met een andere naam. Hij bleek een tweelingbroer te hebben. Toen dit het nieuws haalde, meldde zich nóg een identieke broer. Plots waren ze beroemd en veelgevraagd als talkshowgasten. Maar het bij hun adoptie verzwegen drielingschap is nog niks vergeleken bij al die andere in deze documentaire opgediepte mysterieuze en verzwegen omstandigheden in het leven van de Amerikaanse broers. Three Identical Strangers zet al te gemakkelijke gedachten over het nature-nurture-debat ook zomaar weer op losse schroeven.

Devil’s Pie – D’Angelo
Nu in de bioscoop

Documentaireportret van de Amerikaanse (neo)soulzanger en muzikant D’Angelo, die in de jaren negentig doorbrak met z’n debuutalbum Brown Sugar, om na de opvolger Voodoo (2000) veertien jaar lang uit de schijnwerpers te blijven, ook vanwege allerlei persoonlijke omstandigheden. De Nederlandse documentairemaker en fotograaf Carine Bijlsma volgde de publiciteitsschuwe D’Angelo gedurende zijn terugkeer.

Theater

Permanent Destruction: The HM Concert
Première 18 mei, tournee t/m 28 juni

Het publiek staat voor het podium, de bar blijft open; de sfeer is die van een festival, met de bijbehorende opwinding. Theatermaker Naomi Velissariou vormt met Joost Maaskant de dance-act Permanent Destruction, en samen maakten zij eerder de ontregelende popshow The SK Concert, met teksten van toneelschrijver Sarah Kane gebracht op pompende beats. Nu bouwen ze de formule verder uit met een nieuw concert, geïnspireerd op het oeuvre van de Duitse toneelschrijver Heiner Müller. Codewoord dit keer is ‘feministisch terrorisme’.

Naomi Velissariou. Beeld Frank Ruiter

Botanical Wasteland
Première 18/5

Het gelauwerde performanceduo Boogaerdt/Vanderschoot bouwt in Botanical Wasteland een futuristische biotoop vol plastic afval en technopuin, waarin de mens niet langer centraal staat. Samen met muziektheatergezelschap Touki Delphine doet Boogaerdt/VanderSchoot in deze multimedia-installatie een voorstel voor een nieuwe samenleving, waarin de grenzen tussen natuur, technologie, lichaam en identiteit zijn opgeheven. Geen ecopreek maar een opwekkend pleidooi om onze relatie met de wereld radicaal te veranderen. ­Botanical Wasteland gaat in première op de Nederlandse Operadagen en is daarna te zien op festival Oerol.

Spring Festival
T/m 25 mei

Tijdens het Spring Festival is Utrecht tien dagen lang het podium voor radicale, eigentijdse, internationale podiumkunsten, vooral performance en hedendaagse dans. Dit jaar staat het festival in het teken van hu­ma­noï­den, technologisering en posthumanisme. Hoge verwachtingen schept Uncanny Valley van het Duitse performancecollectief Rimini Protokoll, waarin de enige acteur een robot is die is gemodelleerd naar schrijver Thomas Melle. Verder premières van Boris Charmatz en Mette Ingvartsen, plus Griekse traditionele dans en Indonesische noise.

Uncanny Valley. Beeld Gabriela Neeb

Beeldende kunst

Walid Raad – Let’s be honest, the weather helped
T/m 13 oktober, Stedelijk ­Museum, Amsterdam

De eerste solotentoonstelling van de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Walid Raad in Nederland. Foto’s, beelden, performances en films die zijn voortgekomen uit de Libanese oorlogen tussen 1975 en 1991, maar die verder gaan, want over algemene politiek en macht en wat je daarvan op straatniveau ziet. Zoals je inzicht krijgt over het type auto dat voor zelfmoordaanslagen wordt gebruikt, of uit welk land welk explosief afkomstig is (en wie de wapenleveranciers zijn). Deprimerend, zeker, maar kleurrijk en haast luchtig gebracht. 

Art Zuid
T/m 15 september. Apollolaan, Minervalaan en de Zuidas, Amsterdam 

Met het thema ‘Tussenruimte en Verbinding’ kun je alle kanten op, maar de keuze van kunstenaars die de samenstellers, Michiel Romeyn en Jhim Lamoree, eraan hebben gekoppeld is overtuigend. Art Zuid biedt dit jaar een gevarieerd aanbod; van Aristide Maillol, Marc Quinn, Elsa Tomkowiak en Jésus Rafael Soto, kortom, modern en hedendaags, figuratief en abstract. Voor de zesde keer slingert de tweeënhalve kilometer lange beeldenroute door de omgeving van Berlages Plan Zuid, volgens de curatoren ‘de tuin van Amsterdam-Zuid’. 

New Dutch Views
25 mei t/m 1 september

Marwan Bassiouni draait de zaken eens om. Hij fotografeert het Nederlandse landschap vanuit moskeeën, waarbij het interieur, het kleed, de muur als een omlijsting van het landschap werken. Een symbolisch portret van de culturele achtergrond van de fotograaf, zoon van een Italiaans-Amerikaanse moeder en een Egyptische vader, afgestudeerd in Den Haag.

Beeld Marwan Bassiouni, Galerie Ron Mandos, Amsterdam.

Muziek

Big Brave
21 mei, Patronaat, Haarlem

Hip en hard gaan uitstekend samen, en vooral in de Amerikaanse stad Portland en het Canadese Montreal bloeit een frisse heavy gemeenschap. Big Brave uit Montreal is een pareltje. Het trio maakt indruk met trage en heavy riffs uit zoemende versterkers, en de spookachtige vocalen van zangeres en gitariste Robin Wattie. Met haar ijle stem tilt zij de zware dreun van de gitaren op, en brengt dynamiek aan in de van zichzelf vrij logge gitaarmuziek. Big Brave heeft net de prachtige plaat A Gaze Among Them uitgebracht.

Muzikale Moviestars
18 mei Groningen, 21 mei Utrecht, 22 mei Emmen, 24 mei Drachten

Soundtracks doen het goed in de concertzaal; het publiek komt graag live de emoties van de cinema herbeleven, bij orkestrale vertolkingen – al dan niet met filmbeelden – van Hollywood-klassiekers. Het Noord Nederlands Orkest heeft een eigen traditie. In het programma Muzikale Movie­stars voert het orkest onder leiding van Damian Iorio suites uit The Godfather op en bekende stukken uit Star Wars. De stukken worden gepresenteerd door Anna Drijver. We zijn benieuwd naar wat ze te vertellen heeft over de filmmuziek bij Tom and Jerry.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.