ONZE GIDSEN DEZE WEEKGuy en Howard Lawrence

Cultuurgidsen Guy en Howard Lawrence van Disclosure: ‘De lol ging er langzaam af’

Guy en Howard Lawrence: ‘We hebben een krankzinnige tijd beleefd.’Beeld Hollie Fernando

Als het danceduo Disclosure behaalden ze het ene grote succes na het andere. Een krankzinnige tijd, waarna de Britse broers Guy en Howard Lawrence een welverdiende break namen. En net nu ze een nieuw album klaar hebben, zijn alle dansvloeren leeg. Hebben ze wel tijd om hun favoriete films nog eens te bekijken. Zoals Ace Ventura

Ze wilden het zelf. Even een pauze nemen. Van het touren en het produceren, van het altijd maar nauwgezet volgen van wat er gaande was in de dance en op de dansvloeren. De broers Guy (29) en Howard (26) Lawrence trokken zich na een paar succesvolle jaren als Disclosure terug uit de hectische wereld van de dansmuziek om even tot rust te komen.

‘Weg van elkaar ook’, zegt Guy, de oudste en spraakzaamste van de twee. ‘Want we waren toch meer dan vijf jaar dagelijks samen. In de studio of op tournee. Hoeveel ik ook van mijn broertje hou, ik wilde het toch even een jaartje zonder hem proberen.’

Broertje Howard zit naast hem op de bank en knikt instemmend in de camera die de Zoomverbinding met Londen tot stand brengt. ‘Ik was nog niet eens volwassen toen we onze eerste grote successen hadden. Tussen 2012 en 2016 beleefden we echt een krankzinnige tijd. Twee albums, een paar grote hits en altijd maar op tournee. Dj-sets doen, of grote festivaloptredens. De lol en de opwinding gingen er langzaam af.’

Die moesten terugkomen. En om weer een album te kunnen maken met eenzelfde impact op de house- en popwereld als hun debuut Settle in 2013 met hits als Latch en White Noise, leek het de twee het beste een pauze in te lassen.

‘Maar deze maanden zijn een onverwachte bonus’, zegt Guy. ‘We waren al lang weer aan het produceren geslagen. We brachten wat losse tracks uit en hebben een goed deel van 2019 aan de nieuwe plaat Energy besteed. Die was in november klaar, had dit voorjaar al kunnen verschijnen, maar toen was daar ineens deze pandemie.’

Howard: ‘We hebben ons echt even afgevraagd wat we met ons nieuwe album aanmoesten. Clubs zijn dicht, dansvloeren zullen nog lang leeg blijven en dan komen wij met opzwepende housebeats aanzetten. Voor wie?’

Maar, zo vult broer Guy aan, ‘hoewel zeker heel dansbaar zijn de meeste nummers op Energy net als op de vorige platen toch opgebouwd als liedjes waar je ook gewoon prima naar kunt luisteren buiten het bereik van een dansvloer.’

Guy en Howard Lawrence: ‘We hebben ons echt even afgevraagd wat we met ons nieuwe album aanmoesten.’Beeld Hollie Fernando

Ook voor Energy zocht het duo samenwerking met vocalisten en producers van buiten. Maar waar Settle vooral nieuw Brits talent introduceerde zoals de destijds nog onbekende Sam Smith en AlunaGeorge, keek het duo voor Energy wat verder om zich heen. Gevestigde namen als die van zangeres Kelis en rapper Common prijken naast die van de Malinese zangeres Fatoumata Diawara en nieuwe r&b-vedettes Syd en Kehlani.

Guy: ‘Wat al deze mensen gemeen hebben is dat ze zelf meeschreven aan de tracks. Het is nooit zo dat we samen een nummer klaar hebben en dan op zoek gaan naar de juiste vocalist, zoals veel grote dj’s en dance-producers werken. Wij hadden een lijstje namen met wie we graag wilden werken en met hen zijn we samen de studio ingegaan. Dat leverde hopelijk een lekker gevarieerde plaat op.’

Howard: ‘En nu maar wachten tot we weer eens de podia op mogen. Ik mis het gejoel, de dansende mensen, de euforie en de lichtshows. Maar toch hoop ik dat dit album ook zonder dit alles kan werken.’

Guy: ‘Zal wel moeten. Voorlopig blijft alles op slot.’

Klassiek popalbum: The Beach Boys – Pet Sounds (1966)

Guy: ‘De coronacrisis heeft me weer lekker in mijn platencollectie doen duiken. Altijd weer kom ik tot de conclusie dat er geen beter popalbum bestaat dan Pet Sounds van de Beach Boys. Alles eraan is perfect. De productie van Brian Wilson is geniaal. Zo gedetailleerd en gelaagd tegelijk. Die zang en die harmonie geven me iedere keer weer kippenvel. De grootse productie van Sgt. Pepper van The Beatles heette een jaar later de tijd vooruit te zijn, maar ook Paul McCartney zelf vond Pet Sounds beter, heeft hij weleens gezegd.’

The Beach Boys – Pet Sounds (1966).

Klassiek popalbum: Steely Dan – Aja (1977)

Howard: ‘De plaat waarvan ik het meest heb geleerd is Aja van Steely Dan. Ik hou van al hun werk, en van die heel luie, wat jazzy sound die veel Amerikaanse producties in de jaren zeventig kenmerkte. Aja heb ik minutieus bestudeerd. Alle baslijnen zijn bijzonder, iedere akkoordenwisseling is fris en onverwacht. En toch klinkt het allemaal heel toegankelijk. Ik heb ’m misschien wel duizend keer gehoord en sla nog steeds geen nummer over. De zang van Donald Fagen verveelt nooit. Ik hou echt van die plaat.’

Steely Dan – Aja (1977).

Film: The Shawshank Redemption (1994)

Guy: ‘Mijn lievelingsfilm, zonder enige twijfel. De enige ook die ik twee keer meteen achter elkaar heb gezien en die me beide keren tot tranen toe roerde. Geweldig plot over een man die ten onrechte zit opgesloten. Ik weet niet goed waarom, maar ik ben dol op dat soort thema’s. Iemand wordt groot onrecht aangedaan, ondergaat lijdzaam zijn lot en wordt daar uiteindelijk toch voor beloond. En als alles dan ook nog plaatsvindt in een gevangenis is het helemaal mooi. Gevangenisfilms vallen me zelden tegen, maar met een geweldige acteur als Tim Robbins heb je helemaal een film die ik zo tien keer kan zien, en iedere keer moet ik weer huilen.’

Film: Ace Ventura: Pet Detective (1994)

Howard: ‘Ik heb niet zo’n verheven filmsmaak ben ik bang. Platte humor, flauwiteiten en slappe comedy’s zijn vooral mijn ding. Er zijn meerdere Ace Ventura-films, dit was de eerste en volgens mij ook de doorbraak van acteur Jim Carrey als komiek.’

Guy: ‘Favoriete film, Howard? Echt? Ik zag ’m een paar maanden geleden voor het eerst en vond alles eraan kinderachtig of overdreven.’

Howard: ‘Ik heb er echt geen weerstand tegen en het lijkt me een originelere keuze dan The Lord of The Rings. Dat is denk ik de filmcyclus die ik het meest gezien heb. Maar ja, die hoef ik de lezers van een goede krant niet te tippen. Ik zie weinig films en ben al helemaal geen kenner, maar van die eerste Ace Ventura-film kan ik nog altijd erg vrolijk worden. Toch kom ik de titel nooit ergens tegen, wat voor mij een extra reden is dit heerlijke stuk vermaak onder de aandacht te brengen.’

Hobby: Voedselbosbouw

Howard: ‘Ik woon anderhalf uur buiten Londen, waar ik een soort miniboerderij heb. Een paar jaar geleden ben ik alles over voedselbosbouw gaan lezen. Biodiversiteit en het zelf creëren van een ecosysteem, dat lukt bij mij een beetje. Ik heb rond mijn tuin nog een flinke lap grond waar ik van alles op kan telen. Ik stuitte laatst op het werk van de Zwitserse Ernst Gotsch die hier alles van afweet. Razend interessant hoe de natuur werkt en hoe je met toch vrij weinig middelen en kunstjes volledig selfsupporting kunt worden.’

‘Ik teel mijn eigen fruit en groenten, zeg ik met enige trots. Zo heb ik net een zeer smakelijke aardappeloogst binnengehaald. Alleen jammer dat ik zo’n beperkte kok ben. Daarvoor moet je weer bij mijn broer zijn. Zelf kom ik niet verder dan een pastaatje.’

Guy: ‘Ik kook graag, maar heb in mijn Londense tuintje niet veel meer ruimte dan voor wat kruiden en tomaatjes. Ik ben wel een bewust duurzame eter. Geen vlees en zuivel en hooguit één dag in de week vis. Daar drink ik dan graag een glaasje sancerre bij, dat dan weer wel.’

Beeld Alamy Stock Photo

Plaats: Los Angeles

Guy: ‘Ik heb een huis in Londen en eentje in Los Angeles waar mijn vriendin woont. Lastig nu, want op en neer reizen komt er niet van. Toen Howard en ik voor het eerst in Los Angeles kwamen werden we er verliefd op. Toch?’

Howard: ‘Ja. Het licht alleen al. En dan die zon. Maar ook heerlijk om over de Sunset Strip te rijden, en dan ineens die beroemde Capitol Tower te zien opduiken.’

Guy: ‘In die toren aan Vine Street namen Frank Sinatra en de Beach Boys hun klassieke platen op. Het deed mijn hart echt wat sneller kloppen toen we daar zelf waren om aan onze plaat te werken. Je stapt toch een monument uit de popgeschiedenis binnen.’

Howard: ‘Los Angeles is volgens mij nu ook een van de belangrijkste steden in de popmuziek. Toen we een wensenlijstje maakten met wie we wilden samenwerken, bleken de meesten daarop in LA te wonen of werken. Dus zijn we daar maar naartoe gegaan.’

De Capitol Tower in L.A.Beeld Corbis via Getty Images

Sport: Formule 1

Guy: ‘Er is maar één sport die ik al jaren op de voet volg en dat is Formule 1. Dat komt door onze vader, een fanatiek autosportliefhebber die ons als kleine jongens overal mee naartoe sleepte waar maar hard geracet werd. Damon Hill en Nigel Mansell waren in mijn jeugd de grote Britse namen en dus ook zijn helden, en nu is daar Lewis Hamilton bijgekomen. Maar ik ben stiekem wel fan van jullie Max Verstappen. Die rijdt lekker agressief en daar hou ik van.’

Howard: ‘Ik ben mijn enthousiasme langzaam kwijtgeraakt toen ik me te groot voelde om met autootjes te spelen. De commercie en het circus eromheen is me tegen gaan staan. Zeker nadat we een paar keer zelf rond zo’n Formule 1-race mochten optreden.’

Guy: ‘Dat vond ik juist een hoogtepunt hoor. De wedstrijden op de circuits van Monaco en de Red Bull Ring in Oostenrijk van dichtbij meemaken. Ik hou ook van alle aspecten aan die sport. De geschiedenis, het teamgebeuren, dat gesleutel aan motoren en gedoe in de pitstop, ik vind het allemaal reuze interessant.’

Beeld Getty Images

Beeldende Kunst: Jackson Pollock

Guy: ‘Ik ben niet zo’n fervent museumbezoeker, maar wat ik al heel vroeg mooi vond waren de schilderijen van Jackson Pollock. Ik heb een fraaie kopie van een van zijn werken thuis hangen, ik ben slecht in namen en weet dus ook niet hoe het heet. Maar het is een van die canvassen die hij op de grond besprenkelde met verf.

‘Dat iedereen dat destijds zo belachelijk vond, maakt het voor mij alleen maar mooier. Mensen kunnen niet tegen eenvoud in de kunst, dat roept agressie op. Dat zie je ook in de muziek. Als iemand roept ‘dat kan toch iedereen’, dan is mijn interesse gewekt. Misschien kan iedereen wel wat verf op een doek kwakken, maar Pollock was de eerste die het zo tot kunst verhief.’

Howard: ‘Voor mij is grote kunst juist dat wat ik zeker nooit zelf zou kunnen maken. Iets wat bijna onmenselijke krachten vereist. Bewondering voel ik minder als ik een schilderij zie dan als ik in een kathedraal sta en die enorme precisie in de gewelven aanschouw. Zoveel schoonheid gekoppeld aan praktisch nut. Dat vind ik bijzonder.’

Guy: ‘Vandaar dat we zo goed kunnen samenwerken, denk ik. We houden allebei van andere aspecten in de kunst. Ik ben meer van het uitproberen en experimenteren. Jij zoekt sneller naar de essentie.’

Portrait of V.I. Lenin in the Style of Jackson Pollock VII, 1980 Beeld Album / Oronoz

CV

1991 Guy wordt op 25 mei geboren in Reigate, Surrey (Groot-Brittannië).

1994 Howard wordt op 11 mei geboren in Reigate.

2010 Offline Dexterity, eerste single samen als Disclosure.

2012 Remix Running van labelgenote Jessie Ware.

2012 Latch met Sam Smith als zanger wordt voor zowel Smith als Disclosure de eerste grote hit.

2013 Singles White Noise (met AlunaGeorge) en You & Me (met Eliza Doolittle).

2013 Debuutalbum Settle bereikt eerste plaats Britse hitlijst.

2014 Settle genomineerd voor Grammy beste dance-album.

2014 Richten het label Method Records op.

2015 Tweede album Caracal met onder meer Sam Smith, Gregory Porter en Lorde als gastvocalisten.

2017 Het duo kondigt een rustpauze aan.

2020 Derde album Energy met onder meer Common, Kelis en Fatoumata Diawara.

Gezocht: duizend trouwe lezers

Op 7 november verschijnt het duizendste nummer van Volkskrant Magazine. In dat nummer willen we u centraal zetten, onze lezer, zonder wie die duizend nummers er nooit waren geweest. Wie bent u? Hoe woont u, en met wie? Wat víndt u, van ons en van de wereld? Voor een artikel zoeken we duizend lezers die hun antwoorden willen delen. Geprikkeld? Geef u op voor de Open Redactie, het panel voor Volkskrant-abonnees. Op 22 september ontvangt u dan de enquête in uw mail. We zijn benieuwd naar uw antwoorden!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden