De gids Het nieuwe eten

Cherimoya Break is lekker maar de prijs is een struikelblok

Wat ze verzinnen in de voedselindustrie!

De Cherimoya Break.

Terwijl ik door onderwegsupermarkt Albert Heijn To Go jakkerde, trok een tussen de toetjes gestationeerd bakje met blauwe inhoud de aandacht, zoals smurfenijs in een matige ijssalon altijd de aandacht trekt. ‘Cherimoya Break’ stond erop, met  superfoodalarm! - spirulina en chiazaad. In de buurt van de Cherimoya Break hielden zich twee soorten Avocado Break op, groengeel (mango en gember) en paarsrood (açai). 

Cherimoya kende ‘Het nieuwe eten’ nog niet: een romig-zoete exotische vrucht, volgens Albert Heijn ‘heerlijk om zo uit te lepelen of door een smoothie’. Wel even de pitten verwijderen, want die zijn niet te eten.

Verwerkt tot ‘break’, of zeg maar gewoon fruitpuree, roept het herinneringen op aan slurpfruit, of knijpfruit, of hoe je die kinderzoethoudertjes (of festivalontbijtjes) ook wilt noemen. In dit geval had de marketingafdeling geen peuters maar havercappuccinodrinkers voor ogen, al dan niet veganistische volwassenen die bereid zijn 2,50 euro te lappen voor een babybakje fruitpuree van 120 gram.

‘Voeg zelf toppings toe’, moedigt het etiket aan. Nootjes, granola, kokosschaafsel, dat werk, denken wij. In de avocado-açai-versie zit 72 procent fruit (minder açaibes dan banaan) en 22 procent avocado. Lekker romig, maar de prijs, wel echt een struikelblok, maakt het tóch een beetje vies. 

Cijfer: 6,5

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden