in de modede spijkerbroek

Casual was toch uit? Klopt, maar één vrijetijdsheld mag blijven: de spijkerbroek

De gouwe ouwe blauwe is ook deze winter weer een evergreen, maar dan wel in een nieuwe, nette gedaante, signaleert Cécile Narinx.

Vanaf links: Valentino, E. Tautz, Lanvin, Martine Rose, Per Götesson, Alyx.Beeld Imaxtree

Wat gaan we dragen als het aan de ontwerpers ligt? 

Stijlbewuste krantenlezers die het modenummer van afgelopen week gespeld hebben en eerder dit jaar de showverslagen van de mannenmodeweek in Parijs lazen, zullen wellicht de wenkbrauwen fronsen, want: het was toch óf heel feminien wat de mannenmode voor dit najaar betreft, óf heel zakelijk en scherp gesneden? Want casual was toch uit? Klopt, goed gelezen, maar er is één vrijetijdsheld die niet is weggestemd: de spijkerbroek. Wat er wel nieuw aan is: de diepgebleekte acid washes die de voorgaande seizoenen helemaal de bom waren zijn nu even niet meer en vogue, het is vooral ongewassen raw denim zonder bleekvlekken of schuurplekken wat de klok slaat, al kwamen er her en der nog wel scheuren voorbij.

Hoe gaan wij het dragen? 

Geheel in lijn met de stemming van het seizoen gaan we die spijkerbroeken behoorlijk feminien óf gekleed dragen. In die eerste categorie vallen de broeken met sierlijke pijpen: die met bloemprint van Martine Rose bijvoorbeeld, en de lange sluike palazzo pants van Lanvin. Aan de andere kant van het spectrum was daar de nette denimbroek als onderdeel van een pak met das, zoals E. Tautz toonde, of de combinatie van opgepimpte spijkerbroek en dito jasje – ook bekend als de Canadese smoking – zoals bij Alyx en Valentino. Verder kwam er nog een soort opgeknipte luxe tuinbroek voorbij, bij Per Götesson. Boodschap: máák er wat van, saaie spijkerbroeken zijn er al genoeg.

Justin Bieber in Parijs.Beeld GC Images

Valkuilen vermijden doe je zo 

Voor mijn gevoel is Justin Bieber, net als Dreetje Hazes, Jantje Smit en Jim Bakkum, nog steeds piepjong. Een vreemde gewaarwording dus om een vermeende pasgeboren puppy te zien in een stevig gedateerde outfit. De foto werd genomen in 2016 in Parijs, toen hoodies, sneakers en acid wash denim met scheuren nog helemaal te woepie werden bevonden. Het was in dat jaar dat Gucci, Saint Laurent en Dsquared dit soort snowwashed en tie dye-denim in hun collecties hadden. Ieder het zijne, maar als u het mij vraagt: poppetje gezien, kastje dicht. Pótdicht graag.

Marvin Gaye.Beeld Getty Images

Een bekend mens 

Voor mijn gevoel is Marvin Gaye ook nog springlevend, al ligt zijn tragische overlijden alweer 36 jaar achter ons. Wat hij ons naliet, behalve een muzikale erfenis om u tegen te zeggen, is een stijlarchief waar we nog lang van kunnen genieten – en veel van kunnen leren. Voor Marvin geen hoodies maar mutsjes bijvoorbeeld, een verschil als tussen haring en kaviaar. En al is het double denim-ensemble dat hij droeg op de hoes van Let’s Get it On niet per se heel vrouwelijk of zakelijk, het is wel ongebleekt en piekfijn afgestyled en gecombineerd. How sweet it is!

Gezocht: duizend trouwe lezers

Op 7 november verschijnt het duizendste nummer van Volkskrant Magazine. In dat nummer willen we u centraal zetten, onze lezer, zonder wie die duizend nummers er nooit waren geweest. Wie bent u? Hoe woont u, en met wie? Wat víndt u, van ons en van de wereld? Voor een artikel zoeken we duizend lezers die hun antwoorden willen delen. Geprikkeld? Geef u op voor de Open Redactie, het panel voor Volkskrant-abonnees. Op 22 september ontvangt u dan de enquête in uw mail. We zijn benieuwd naar uw antwoorden!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden