De Gids Binnenkijken

Binnenkijken: De bewoners van deze flat in Luxemburg gaan creatief om met de lelijke elementen

Katharina en David bewonen een groot appartement in de stad Luxemburg. Ze experimenteren graag met interieur, dat een extra uitdaging is omdat ze niet mogen verbouwen.

Beeld Marleen Sleeuwits

Wie?

Katharina Kemmler (43), David Kitzinger (45) en Salome (1).

Wat?

Zij is creative manager bij een bureau dat gespecialiseerd is in de marketing voor mode-, kunst- en lifestylebedrijven en hij is headhunter bij verschillende banken en financiële instellingen.

Waar?

 Appartement in de stad Luxemburg

Wat een kleurrijke ­meubels.

Katharina Kemmler: ‘Ik heb me laten inspireren door de kleuren van de lucht. Als de zon hier op- of ondergaat wordt de lucht roze, oranje of violet. Alles vervloeit met elkaar en vanuit dat kleurenpalet experimenteer ik met meubels. Ik denk dat het voorbij is om in een ‘white cube’ te wonen en ik hoop dat we teruggaan naar de jaren zeventig en tachtig met veel felle kleuren in het interieur.’

Beeld Marleen Sleeuwits

Hoe is het om in Luxemburg te wonen?

‘Mijn man en ik hadden een lange-afstandsrelatie, ik woonde in Berlijn en David in Luxemburg. Tijdens mijn zwangerschap besloten we om hier te gaan wonen. Het was voor mij een cultuurshock. Van het creatieve en bruisende Berlijn belandde ik in het zakelijke en politieke Luxemburg waar het draait om banken, de Europese Commissie en Jean-Claude Juncker. Inmiddels heb ik het leren waarderen omdat ik gewoon ontzettend van de Benelux houd. Ik vind Antwerpen, Gent, en Maastricht bijvoorbeeld geweldige steden. Je bent vanuit hier overal erg snel.’

Jullie kozen voor een huurhuis.

‘Dat klopt. In het oude centrum van de stad heeft David al een koopwoning die we nu verhuren. Dat is een middeleeuws pand en door de wenteltrappen niet praktisch met een kind. Door de schaarste aan woningen is de huizenmarkt in Luxemburg op hol geslagen. Daarom kozen we ervoor om te huren. We zitten nu op een geweldige locatie met een groot appartement van 120 vierkante meter. Het enige nadeel is dat we het niet kunnen verbouwen omdat het pand een monumentale status heeft.’

Vind je dat niet jammer?

‘Er zit een lelijke vloer in en een keuken met nepmarmer die ik nooit zelf zou hebben gekozen. In eerste instantie vond ik het heel vervelend dat ik niets mocht veranderen, maar inmiddels ben ik er blij mee. Het werd namelijk een grote uitdaging om creatief om te gaan met de ‘lelijke’ elementen en ze als basis voor ons interieur te gebruiken.’

Beeld Marleen Sleeuwits

Glazen wand

‘De flat is zo ­gebouwd dat je de hele dag zon hebt in de appartementen. Om daarvan te profiteren zijn deze glazen wanden midden in het ­appartement ­geplaatst.’

Kleed

‘Dit kleed kocht ik bij een handelaar in Luxemburg. Het is een antiek Berbers tapijt uit Marokko. Door de felle kleuren is het net een pop-artkunstwerk. Vrienden denken vaak dat het ­exclusief design is.’

Megaflat

Katharina Kemmler: ‘Toen Luxemburg in de jaren zeventig een belangrijke plek werd voor de Europese Unie was er een plek nodig om alle internationale diplomaten te huisvesten en vooral te imponeren. Dat werd deze flat, waar nu ruim zeshonderd mensen wonen.’

Olifantjes

‘Onze dochter Salome speelt elke dag met deze olifantjes. Ze sleept ze door de hele kamer. Ze werden in de jaren veertig ontworpen door de legendarische designers Charles & Ray Eames.’

Beeld Marleen Sleeuwits

Bank

‘Deze bank heet Flokk en werd ontworpen door de jonge Deense ontwerper Sigurd Larsen. Mij doet hij denken aan de jaren zeventig: de geometrische vormen, de lage kussens en de felle roze kleur.’

Lampen

‘Deze lampen zijn ontworpen door het Belgische designerduo Muller Van Severen en we kochten ze bij ­galerie Valerie Traan in Antwerpen. De zwarte lijnen passen goed bij het kleed en doordat we ze zo hebben opgehangen, lijkt het net alsof ze met ­elkaar praten.

Kleed

‘Het tapijt is ook ontworpen door Carsten Fock. Het werd in 2013 geproduceerd door de Duitse meubelmaker E15. Er zijn maar zes andere exemplaren.’

Kunst

‘Het gele kunstwerk is gemaakt door Carsten Fock. Het verbeeldt een standbeeld van St. Sebastian die de duivel vertrapt en voor mij het gaat over de manier waarop je moet omgaan met angsten.’

Beeld Marleen Sleeuwits

Lezen

‘Ik heb een achtergrond in de filosofie en vind het heerlijk om te lezen. Onze dochter Salome is nu al druk in de weer met boeken. Het ziet er grappig uit, omdat ze de boeken altijd op de kop ‘leest’.’

Kast

‘Wij zijn superblij met deze eikenhouten boekenkast met een industriële look. Het is een kast die 1949 werd ontworpen door de Zweedse architect Nisse Strinning. De kast is heel praktisch omdat we alle schappen en kastjes zelf kunnen in­delen.’

Speelgoed

‘Ik heb het speelgoed van Salome een prominente plek in huis gegeven. Ik vind het hele mooie objecten, bijna kunst soms, jammer dat het in veel huizen wordt weggestopt. Over speelgoed is juist goed nagedacht en het is erg gedetailleerd.’

Raketlamp

‘De gele stoelen kochten we bij een handelaar in Brussel, we proberen er al lang achter te komen van welke designer ze zijn. De ‘raketlamp’, zoals David en ik hem noemen, is van ontwerpersduo Achilles Casti­glioni en Pier ­Giacomo.’

Beeld Marleen Sleeuwits
Beeld Marleen Sleeuwits
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden