Binnenkijken Villa in Antwerpen

Binnenkijken bij een oud maar modern huis in Antwerpen

Madeleine en Dominiek hebben hun huis van ruim 80 jaar oud in Antwerpen helemaal naar hun hand gezet. 

In de keuken van Madeleine Wermenbol (49), Dominiek (48), Wuletta (11) en Taitu ­Deconinck (7). Beeld Marleen Sleeuwits

Wie? Madeleine Wermenbol (49), Dominiek (48), Wuletta (11) en Taitu ­Deconinck (7).

Wat doen ze? Zij is grafisch vormgever in de mode, hij werkt bij een investeringsfonds voor duurzame energie.

Wat & waar? Een villa in stadsdistrict Deurne in Antwerpen.

Wat een bijzonder huis! 

Madeleine Wermenbol: ‘Voorheen woonden we in een loft, ook in Antwerpen. Met de komst van onze adoptiekinderen wilden we groter gaan wonen en een eigen tuin. We hadden een modernistisch huis voor ogen en gingen niet voor het eerste het beste. Na vijf jaar zoeken kwamen we dit huis tegen: het is ontworpen door de Belgisch-joodse architect Nachman Kaplansky en gebouwd in 1937, het heeft een oppervlakte van 250 vierkante meter. Er staan meerdere woningen van Kaplansky in Antwerpen en een aantal hiervan zijn inmiddels beschermd.’

Madeleine Wermenbol: ‘Een terrazzovloer heeft karakter en past goed bij dit ­modernistische huis.’ Beeld Marleen Sleeuwits

Hebben jullie elementen aangepast? 

‘De 92-jarige man die voor ons hier woonde had structureel nooit iets aan het pand gedaan. De oorspronkelijke stalen kozijnen waren wel vervangen en in de woonkamer zaten groene ramen. We hebben ze vervangen conform de originele bouwtekeningen. De houten vloer die door het huis ligt, is van een Afrikaans hardhout: we hebben hem opgeschuurd en geolied, et voilà.

Waar de keuken nu is, waren voorheen vier ruimten: een wc, keuken en twee kamers. We hebben deze ruimtes opengebroken en er een grote keuken van gemaakt met een groot raam dat uitkijkt op de tuin en het terras.’

Het is vooral een kleurrijk huis geworden.

‘Door mijn vak ben ik wel meer met kleur en vormgeving bezig dan mijn man, maar we beslissen samen wat er in het huis komt te staan. Ik haal vooral inspiratie uit films, kunst, foto’s en het maken van reizen. Voordat de kinderen er waren maakten we samen vaak verre reizen. Die werden een bron van inspiratie. Zo zag ik tijdens een reis in India vanuit een bus langs de weg een aantal oude dames op een rijtje staan. Ze hadden armoedige beige plastic slofjes aan, daarop een felgekleurd bovenstuk dat sterk contrasteerde op hun gebruinde huid: een prachtige kleurencombinatie die inspiratie vormt voor mijn ontwerpen en het interieur.’

Gordijnen

‘De gordijnen zijn in een kleurverloop geweven, je kunt zelf kiezen welke kleuren je wilt gebruiken en waar het kleurverloop begint. Ze zijn van het merk Nuée van Verilin.’

Vloer

Madeleine Wermenbol: ‘Een terrazzovloer heeft karakter en past goed bij dit ­modernistische huis. Hij is erg praktisch want je ziet er geen vuil op liggen. Hij loopt door naar buiten, waar we ook terrazzo ­banken hebben.’

Keuken

‘Het zwevende keukenblad is gemaakt van hetzelfde materiaal als de vloer. We moesten in de kelder een muur bouwen om tegengewicht te geven aan het zware blad. Het maakt de keuken groter doordat er geen massief keukenblok staat dat de ruimte breekt.’

Madeleine Wermenbol: ‘Deze groene Jasper Morrison-bank is gemaakt van gevilte wol'. Beeld Marleen Sleeuwits

Keyboard

‘Onze dochters vinden het fijn om muziek te maken. In de vensterbank ligt een keyboard waar Taitu op speelt wanneer ze oefent voor pianoles. We hebben ook een versterker en een microfoon, de meiden zingen allebei graag.’

Totempaal

‘Het kunstwerk is van de Belgische kunstenaar Leon Vranken. Ik volg zijn werk al een tijdje. Dit werk heeft hij gemaakt van verschillende soorten hout, het is een soort ­totempaal.’

Het bed is een remake van een ontwerp uit 1972 van de Italiaanse Bruno Munari. Beeld Marleen Sleeuwits

Bank

‘Deze groene Jasper Morrison-bank is gemaakt van gevilte wol, hij is vijftien jaar oud en stond al in onze vorige loft. Daar had ik ’m gecombineerd met lichtgroene gordijnen.’

Bed

‘Een aantal jaar geleden kwam er een remake van dit bed uit. Het is van de Italiaanse Bruno Munari. Een ontwerp uit 1972, online gekocht en in Frankrijk gevonden. Je kunt het slaapgedeelte naar boven en beneden verstellen, net als de legplanken en mandjes.’

De tafel is gemaakt door een meubelmaker. Beeld Marleen Sleeuwits

Tafel

‘Het ontwerp van de tafel heb ik samen met een vriendin-ontwerper getekend. We wilden geen rechthoekige maar een organische vorm. De vorm komt overeen met een van de stenen in de terrazzovloer. Hij is gemaakt door een meubelmaker.’

Kast

‘De bibliotheekkast heb ik zelf ontworpen. De schuifdeuren zijn van geel en rood koper. De stoel is in 1950 ontworpen door Hans Wegner, een Deense ontwerper.’

De bibliotheekkast heeft Madeleine zelf ontworpen. Beeld Marleen Sleeuwits

Blauw

‘Dit is de kamer van Taitu. De wandkast heeft een felle blauwe kleur. Ik noem het Yves Klein-blauw, een kleur die geregeld terugkomt in zijn kunstwerken. De tekeningen aan de witte muur heeft Wuletta voor Taitu gemaakt toen we haar gingen ophalen in Ethiopië.’

Madeleine Wermenbol: ‘De kleur blauw van de wandkast noem ik Yves Klein-blauw, een kleur die geregeld terugkomt in zijn kunstwerken.’ Beeld Marleen Sleeuwits
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden