Reportage Club in Amsterdam

Bij het Soho House mogen alleen vlotte types naar binnen

De stijlvolle Engelse keten Soho House opende deze zomer een elegante club met hotelkamers in Amsterdam. Maar lang niet iedereen mag daar naar binnen. ‘Dus geen advocaten, bankiers of zakenmannen in pak’.

Beeld Noël van Bemmel

Ik geef het maar toe: het is fijn om voorin te mogen zitten in een vliegtuig. De stoelen kunnen er plat, het eten is beter en het personeel kent je naam. Maar wat vooral fijn is: je behoort tot een bevoorrechte groep. Dat clubje bijzondere mensen van vóór het gordijn dat extra aandacht krijgt. Wat heet: verdient!

Zo voelt het een beetje als je het nieuwe Soho House binnenloopt in Amsterdam. Jarenlang verbouwde een vastgoedontwikkelaar het monumentale Bungehuis uit 1934, voorheen de letterenfaculteit van de UvA, voor de Engelse keten. Het werd een elegante club met 79 hotelkamers, comfortabele ruimtes om te loungen, te werken of te eten, een spa, een sportschool, een luxe mini-bioscoop en een cool dakterras met zwembad. Maar wat vooral opvalt: je komt niet zomaar binnen. Soho House is alleen bedoeld voor 'vlotte types': mensen uit de mode, kunst, design, media, reclame of de filmsector.

'Er is veel veranderd in de manier waarop mensen werken en ontspannen', legde oprichter Nick Jones (54) uit Groot-Brittannië eerder uit. 'Er is minder structuur, meer ondernemingslust dan toen ik begon, jonge mensen willen niet meer van 9 tot 5 voor een groot bedrijf werken. En dat heeft gevolgen voor hun leefstijl; die is leuker, denk ik.' Soho House ontwikkelde in Londen een 24-uursconcept voor een culturele elite die in de wereldsteden in opkomst is.

Jones begon onder aan de ladder in hotels. Hij opende in de jaren tachtig een café-restaurant. Toen een bovenbuurman vroeg of Jones drie etages wilde overnemen, ontstond het idee voor een club.

Het eerste Soho House uit 1995 voorzag in een behoefte. Inmiddels leidt Jones een imperium van 21 clubhuizen, van Malibu tot Istanbul, met circa tachtigduizend leden. Komende jaren volgen Mumbai, Hongkong en Tokio.

De sfeer in Amsterdam is vergelijkbaar met die in de andere huizen: gasten kletsen met elkaar in diepe banken van groen velours, zitten achter hun laptop met een pot gemberthee of drinken een cocktail onder een parasol naast het dakzwembad. In de kamer valt de krakende vloer op, het art-decokleed, witmarmeren wanden en een koperkleurig bad bij het raam. Soho House is dol op retrostoeltjes met sierlijke armleuningen, dressoirs van walnotenhout, koperen lampen en met leer beklede oude radio's. De overdaad voelt toch knus en opgeruimd aan.

Wie lid wil worden, betaalt 1.500 euro per jaar. Voor 300 euro extra ben je ook in de andere vestigingen welkom. Leden jonger dan 27 jaar betalen 750 euro, om te voorkomen dat de club louter gearriveerde creatievelingen trekt. Voordat je dat geld kunt overmaken, moet je wel een toetsingscommissie passeren. 'We zoeken creatieve mensen met een passie voor hun vak', zegt een medewerker in Amsterdam, 'die elkaar aanvoelen en elkaar kunnen inspireren'. Een comité beslist wie wel of niet welkom is. 'Dus geen advocaten, bankiers of zakenmannen in pak.'

Is dat wel leuk, zo'n geselecteerd gezelschap? 'Ik vind het een fijne sfeer', zegt een jonge actrice op het dak. 'Je komt sneller in contact met anderen, want we zijn allemaal lid van dezelfde club.' Een mode-ondernemer noemt Soho House een perfecte plek om met klanten te lunchen of na het werk een film te pakken. Een jonge freelance journalist rekent voor: 'Het is dan wel 62,50 euro per maand, maar ik kan dat aftrekken van de belasting. Bovendien kan ik hier gratis sporten en naar de film.' Namen noemen is trouwens niet netjes in Soho House, foto's maken normaal gesproken verboden.

Je kunt je afvragen of een exclusieve ledenclub uit Londen wel zal aanslaan in het egalitaire Nederland. Waarschijnlijk wel. Amsterdam heeft al dergelijke clubs - Arti et Amicitiae (kunst), De Kring (media), de Koninklijke Industrieele Grote Club (zakenlieden) - al kampen die met een vergrijzend ledenbestand. Ook Den Haag telt deftige sociëteiten.

Beeld Noël van Bemmel

De filmzaal met brede fauteuils, voetenbankjes en leeslampjes zou de standaard moeten worden in iedere bioscoop. Alleen het restaurant lijkt weinig ambitieus. Oprichter Jones heeft een hekel aan moeilijke gerechten. Op de kaart staan kibbeling met remoulade en steak met bearnaise en friet. Het ontbijt met zelfgebrande muesli en noten, wafels van matchapoeder en chiazaad geweld in amandelmelk is wel weer ambitieus te noemen.

Op de begane grond openen binnenkort het een Italiaans restaurant en een spa. Daar is wel iedereen welkom. Dat geldt ook voor het hotel, vanaf 150 euro. Wel raar, want voor je het weet zit je toch naast een ING-man aan de zwembadbar. Een medewerker: 'We controleren eerst wie een kamer probeert te reserveren.'

sohohouse.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.