Test Audi e-tron

Audi e-tron: je ziet de verschillen met zijn brandstofbroers niet, je voelt ze des te meer

Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de Audi e-tron.

De elektrische Audi e-tron.

Het zijn verwarrende tijden. Voor autofabrikanten, en voor Blikredacteuren. Want u, lezer, bent niet makkelijk tevreden te stellen, blijkt uit reacties op deze rubriek. Van de een mogen we alleen nog maar auto’s testen die minder dan 90 gram CO2 per kilometer uitstoten, een ander vindt dat we überhaupt geen aandacht meer mogen besteden aan auto’s met benzine- of dieselmotoren. En zelfs toen we een elektrische auto testten en daar positief over berichtten, de Jaguar i-Pace met een vanafprijs van dik 80 mille, kregen we een woedende mail van een lezer die zijn abonnement per direct opzegde wegens ‘schaamteloze promotie van een speeltje voor de superrijken’.

Gereden: Audi e-tron

Aandrijving: twee elektromotoren met 95 kWh accupakket

Vermogen: 408 pk

0-100: 5,7 seconden

Top: 200 km/u

Actieradius volgens WLTP: 400 km

Lxbxh: 4,90 x 1,94 x 1,62 m

Gewicht: 2.490 kg

Prijs: vanaf € 84.100

En soms brengen de fabrikanten ons in verwarring. Dat was het geval toen we de uitnodiging kregen om kennis te maken met het eerste geheel elektrisch aangedreven model van Audi, de e-tron. Die werd aan de wereldpers voorgesteld in Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, de woestijnstaat die geheel op oliegeld drijft. De auto’s stonden dan wel opgesteld in Masdar City, een vlak bij Abu Dhabi gelegen stad in aanbouw die geheel op zonne- en andere duurzame energie moet gaan draaien, maar zodra we in de elektrische Audi op weg gingen, werden we omgeven door benzine- en dieselslurpende achtcilindermastodonten als de Toyota Land Cruiser en Nissan Patrol.

Wellicht kan de e-tron helpen de inwoners van de emiraten een beetje van hun olieverslaving af te helpen. De auto detoneert daar in het verkeersbeeld namelijk niet: het is een forse SUV, die qua grootte tussen de Audi Q5 en Q7 in zit, zijn brandstofbroers waarop hij uiterlijk ook veel lijkt. Eigenlijk verraden alleen de iets afwijkende roosters in de grille en het ontbreken van uitlaten dat we hier met een elektrische auto te maken hebben.

Wat aan de buitenkant van de e-tron nog wel opvalt - of liever: kan opvallen, want het is een optie van een kleine 2.000 euro - zijn de camera’s die de zijspiegels vervangen. De beelden daarvan worden weergegeven in schermpjes in de hoeken van de voorportieren, vlak onder het raam. Die camera’s zorgen voor een grotere actieradius van de auto, doordat de luchtweerstand ermee minder is dan met conventionele spiegels. Volgens Audi scheelt het 10 kilometer op de ruim 400 kilometer die je met één accu zou moeten doen. En omdat ze minder windgeruis veroorzaken dragen ze ook nog eens bij aan de weldadige rust die er in de auto heerst. Elektrische auto’s zijn vanwege hun aandrijving natuurlijk al erg stil, maar in de e-tron blijven wind- en bandenlawaai eveneens ver op de achtergrond, ook bij hoge snelheden.

Het is dus lekker voortzoeven. De twee elektromotoren die alle vier de wielen aandrijven, hebben geen enkele moeite met de bijna 2,5 ton wegende auto, zelfs niet om die in hoog tempo over een bochtig traject bergop te sleuren. Niet zo best voor de actieradius, maar bergaf kan daar weer wat bij worden gesprokkeld: de e-tron wint energie terug tijdens het afremmen op de motor. De mate waarin de auto dat doet, is in te stellen met flippers aan het stuur.

Ook als je het rempedaal indrukt, leidt dat er niet automatisch toe dat de remmen daadwerkelijk in werking treden. Het is een soort brake by wire: de computers in de E-tron bepalen of, wanneer je vaart wilt minderen, alleen de motoren, alleen de remmen of een combinatie daarvan worden ingezet. Volgens Audi kunnen de elektromotoren het in 90 procent van de gevallen alleen af. Het knappe is dat je van dat alles als bestuurder niets merkt: de e-tron remt voor je gevoel als elke andere auto.

Voor Audi, dat een moeilijke tijd achter de rug heeft vanwege onder meer het dieselschandaal, moet de e-tron het begin van een nieuw tijdperk gaan markeren. Er zullen snel nieuwe elektrische modellen volgen en de fabrikant gaat ervan uit dat over twee jaar al 30 procent van de nieuwe verkocht Audi’s een elektrische aandrijving heeft.

Of het zo hard zal gaan, moet nog blijken. In Nederland is de 4-tron te laat gekomen voor het fiscaal gunstige bijtellingstarief (zie kader), maar Audi geeft bij elk verkocht exemplaar wel een leuk extraatje, ‘E-care’ genaamd. Behalve garantie krijg je onder meer zes jaar gratis onderhoud, online-navigatie-updates en, mocht je stil komen te vallen met een lege accu, een gratis wegsleepservice naar het dichtstbijzijnde laadpunt. De trein nemen in dat laatste geval kan ook, want Audi voorziet in een pas die, behalve tot laders, ook toegang geeft tot het openbaar vervoer.

Verkopen ingestort

De aangescherpte bijtellingsregels hebben in januari onmiddellijk effect gehad op de verkoop van dure elektrische auto’s in. Gold in 2018 nog een bijtelling van 4 procent over de hele nieuwprijs, met ingang van dit jaar is dat 4 procent over de eerste 50 duizend euro en 22 procent over alles daarboven. Verkocht Jaguar in december 2018 nog 2.621 i-Paces (vanafprijs € 80.000), in januari dit jaar waren dat er nog maar 14. Voor de Tesla Model S (€ 90.000) liggen die cijfers op 1.158 tegen 14 en de Model X (€ 97.000) op 652 tegen 9. De Audi E-tron is pas sinds begin februari leverbaar.

Stuifzand

Tijdens de introductie van de E-tron verzocht Audi ons dringend de lokroep van de woestijn te weerstaan en niet van de gebaande paden af te wijken, maar het kan wel met de vierwielaangedreven E-tron: boenderen door het zand.

Aan de stekker

Laden kan via snelladers met een maximale capaciteit van 150 kW. Dan zijn de accu’s in een halfuur weer voor 80 procent opgeladen. Voor 1.550 euro levert Audi het ‘thuislaadpakket’, dat onder meer bestaat uit een 11kW-laadpaal. Daarmee is de ‘tank’ na negen uur weer vol.

Achteruitkijkcamera’s

Het gebruik ervan vergt enige gewenning, want uit je ooghoeken kijk je toch naar de plek waar normaal spiegels zitten. Zelfs na een dag sturen keken we automatisch eerst daarnaar in plaats van naar de schermpjes.

Interieur

Net als aan de buitenkant is er binnen in de E-tron weinig wilds of futuristisch te ontdekken. Het interieur is zoals we dat van Audi kennen: prachtig afgewerkt en van alle gemakken voorzien. De schermen behoren tot de beste die er zijn. Ze hebben haarscherpe graphics en reageren razendsnel op aanrakingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.