De Gids Vruchtensap

Appelsientje vervangt puur sap deels door water, maar de prijs blijft vrijwel gelijk: hoe kan dat?

Vruchtensappen mogen dan van nature suikers bevatten, de hoeveelheden blijven te hoog. En dus bedacht Appelsientje een slimmigheidje: vervang eenderde van het sap door water en er zit omgekeerd evenredig minder suiker in. Maar waarom blijft de prijs dan wel nagenoeg gelijk?

Het originele Goudappeltje (links) en het eind mei geïntroduceerde Goudappeltje 'Volle smaak'. Beeld Appelsientje

Zo staat Goudappeltje 100 % ‘Puur sap’ voor 1,55 euro in de Albert Heijn. Even verder staat het twee maanden geleden geïntroduceerde Goudappeltje ‘Volle smaak’ voor 1,45. Een korting van 6,5 procent voor 38 procent minder appelsap. Bij Vomar en de Jumbo is het prijsverschil vergelijkbaar.

‘Ons uitgangspunt hierbij is een hogere omzet, meer rendement voor de handel en minder fruitsuiker voor de consument’, schreef Appelsientje-eigenaar Riedel eind mei bij de introductie van de ‘nieuwe generatie sappen’ in een betaalde bijdrage in het blad Distrifood. Gevraagd naar de reden voor de hoge prijs heeft het bedrijf een andere verklaring dan hogere omzet en rendement: de productiekosten zouden ongeveer even hoog zijn.

‘Je kunt niet een op een concluderen dat de prijs tweederde van de oude zou moeten zijn’, zegt Tessa van Heijningen, die bij Riedel verantwoordelijk is voor de marketing van Appelsientje. ‘We gebruiken andere appels en sinaasappels, met meer smaak. Dat kost geld. Ook voegen we natuurlijke aroma’s toe om de volheid nog iets meer aan te zetten.’

Transparantie

Het verklaart de naam: ‘Volle smaak’. Het is aan de consument te beoordelen of die terecht is, zegt de Consumentenbond in een reactie. Een woordvoerder prijst Appelsientje wel vast voor de transparantie door de percentages water en fruit duidelijk op de voorkant van de verpakking te zetten.

Het Voedingscentrum vindt de pakken nog te veel op elkaar lijken. ‘Als ze echt gezondere varianten willen stimuleren, dan moeten ze er duidelijker op zetten dat er minder suiker in zit’, zegt een woordvoerder. ‘En dan is het ook goed als ze de prijs verder verlagen.’

De overheid probeert al jaren de voedingssector te verleiden zelf de suikergehaltes terug te dringen. Maar het gaat erg langzaam; het convenant dat de sector in 2014 sloot, met doelen voor 2020, lijkt niet te worden gehaald. Tot ergernis van staatssecretaris Paul Blokhuis, die dwingendere maatregelen als een suikertaks overweegt als de voedingsmiddelenindustrie niet uit eigen beweging van de suikerverslaving afkomt.

In dit licht heeft Appelsientje een prima stap gezet, vinden het Voedingscentrum en de Consumentenbond. De nieuwe variant is immers minder ongezond dan puur sap. Maar beter laat de consument alle typen gewoon staan ten faveure van een stuk fruit, waar meer vitaminen en vezels in zitten. En als ze dan echt niet zonder hun sapje kunnen: gewoon de 100 procent sap zélf aanlengen met water.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.