Vijf hoogtepuntenModeweek

Amsterdam Fashion Week was kort maar krachtig

Het team van Danie Bles hield de regie strak in handen met ontspannen roosters en goed gescheiden shifts. Een overzicht van de vijf hoogtepunten op originele locaties.

Model gekleed in Elzinga in Paradiso.Beeld Peter Stigter

Geen branche waar zo veel wordt geknuffeld en geluchtkust als de mode, geen manifestaties waar zo veel mensen een halfuur op elkaar gepakt zitten om daarna weer elders in andere combinaties samen te klitten als modeweken. Onverstandig en onhaalbaar in tijden van corona in een ‘rode’ stad, zou je zeggen. Het kan best, vonden Amsterdam Fashion Week-eigenaar Danie Bles en haar team. Dát het kon, bleek afgelopen dagen, toen in een heel ontspannen rooster en met goed gescheiden shifts streng geselecteerde en strak geregisseerde bezoekers langs modeshows en presentaties werden geleid, op originele en ruime locaties. Dit waren de vijf hoogtepunten van de AFW volgens Team Volkskrant.   

Elzinga in Paradiso

Dansende modellen én een live optreden: het jonge modelabel Elzinga opende de Amsterdam Fashion Week donderdagmorgen in popzaal Paradiso. In de concertzaal werd de pers getrakteerd op de basgitaren, drums en keiharde zang van punkband The Klittens. Op de dansvloer geen dampende menigte, maar rondzwierende modellen in kleurrijke, korte jurken van het type waar Elzinga bekend mee is geworden, zoals de jurk waarin de flink afgevallen popster Adele afgelopen zomer poseerde op Instagram. Ook niet te missen: de grote posters met zwart-witfoto’s van de collectie, gemaakt door straatfotograaf Maarten van der Kamp.

Elzinga, waar zowel ontwerper en muzikant Lieselot Elzinga als de Fin Miro ­Hämäläinen achter schuilen, haalt inspiratie uit muziek en de bijbehorende uitgaanscultuur, een wereld die in deze coronaperiode helaas flink op z’n gat ligt. Elzinga gelooft dat je op een podium weinig subtiliteiten behoeft, want details vallen daar weg. Dus serveerde het duo opvallende jurken, met heldere silhouetten, pofmouwen én puntkragen.

Kassl Editions in Museum Voorlinden

Modellen gekleed in Kassl bij Museum Voorlinden in Wassenaar.Beeld Peter Stigter

De opzet was even verrassend als vanzelfsprekend. Jassenmerk Kassl Editions, in 2018 begonnen als maker van tijdloze vissersjassen volgens een strak concept, ging een samenwerking aan met Museum Voorlinden in Wassenaar. Curator Bob Verhelst, internationaal gerenommeerd scenograaf en tentoonstellingsmaker, liet beeldend kunstenaars, fotografen en videomakers hun gang gaan met de jassen en tassen, wat een aantal objecten opleverde die wonderwel aansloten bij de collectie van Voorlinden. Het werd nergens gekunsteld of vergezocht, de stukken versterkten elkaar en lieten zien dat minder kleren en minder publiek in een riante, lichte ruimte juist zorgen voor meer impact. Niets fast fashion en hysterische trends, hier heersten kalmte en minimalisme. Kassls ‘pillow bag’ stond in een XL-versie in het museum, de ‘Pillow Sofa’ die Hannes Van Severen en Fien Muller creëerden op basis van die tas stond een zaal verder en gaat ook daadwerkelijk in productie. 

Duran Lantink X BSFO in het oude V&D-gebouw

Presentatie van Michiel van Maaren voor Duran Lantink X Batavia Stad Fashion Outlet in het oude V&D-gebouw.Beeld Peter Stigter

Vorig jaar werkte de jonge ontwerper Duran Lantink, die nieuwe mode maakt door afgedankte items te verknippen en te hergebruiken, al samen met Batavia Stad Fashion Outlet, en dat smaakte naar meer. Dit jaar ruilde Lantink de rol van ontwerper in voor die van curator. Hij selecteerde tien talenten die hun werk toonden in de presentatie Visions of dat in het teken stond van cancel culture. De presentatie werd gehouden in het oude V&D-gebouw aan het Amsterdamse Rokin – net als de outletkleding gecancelled, aldus Lantink.

Het resultaat was een soort horrorkermis: galmende stemmen, piepende grijpautomaten en ingezakte springkussens. Symbolen voor de koude kermis waar we door de coronacrisis van zijn thuisgekomen. Maar: Lantinks talenten zijn hoopvol gestemd. En grappig: ontwerper Michiel van Maaren maakte kleding die verdwijnt als er water op komt, getoond door besnorde, schietgrage modellen met volgeladen waterpistolen.

Bodil Ouédraogo in het Stedelijk Museum

Performance van Bodil Ouédraogo in het Stedelijk Museum.Beeld Anne Lakeman

Ze is jong, getalenteerd en eigenwijs. Toen ontwerper Bodil Ouédraogo de vraag kreeg of ze mee wilde doen aan de Amsterdam Fashion Week liet ze weten geen zin te hebben in een traditionele show. Hoefde ook niet, kreeg ze te horen, doe wat je wil. Ouédraogo kreeg de ruimte in het hart van het Stedelijk Museum en besloot een combinatie te maken van beeld, beweging en geluid. Vijf dansers gehuld in ruime, halftransparante plastic kleding dansten op muziek van BK Owusu. Op hun kleren en op de achterwand werd Ouédraogo’s eindexamenfilm voor de Rietveld Academie geprojecteerd. Die film werd opgenomen in haar vaders geboorteland Burkina Faso, en gaat over de rituelen rondom de grand boubou, de traditionele dracht uit Burkina Faso, bestaande uit een broek, een shirt en een wijde mouwloze jurk – net als de plastic outfits van de dansers, die door de projectie voortdurend van kleur verschoten. 

Ronald van der Kemp in Christie’s en Hotel de l’Europe

Presentatie van Ronald van der Kemp in Hotel de l'Europe.Beeld Peter Stigter

Ronald van der Kemp, die in het holst van de quarantaine de modewereld verraste met zijn guerillashow ‘Army of Love’ op de balkons van het Amsterdamse Hotel de l’Europe, mocht twee tijdvensters in het programma van AFW vullen. Op donderdagmiddag opende in Christie’s de online veiling van zijn haute-couturemondkapjes (meebieden kan nog tot 30 september) die de modellen droegen tijdens die show. De opbrengst gaat naar The Refugee Company, die vluchtelingen helpt een nieuw leven op te bouwen. Op vrijdagavond toonde hij op het terras van L’Europe de film Status Quo, die hij maakte voor de  Parijse haute-coutureweek van afgelopen juli, waar alle shows digitaal plaatsvonden. Op het hoge balkon verscheen dit keer geen zwijgend model maar performer Jelle Haen, gekleed in een jurk gemaakt van witte vlaggen. Hij zong falset een eigen nummer en kreeg de kakelgrage modepers muisstil.

Show van Natan bij Eye.Beeld Peter Stigter

Natan in Eye

Een klassieke modeshow met zittend publiek en een hele zwik modellen: dat kon volledig coronaproof in filmmuseum Eye aan het IJ, waar de gasten van het Belgische modehuis Natan (een van van koningin Máxima’s hofleveranciers) keurig anderhalve meter van elkaar vandaan zaten en de modellen een voor een van de monumentale trappen neerdaalden om vervolgens een rondje te lopen op de plankiers buiten, waar de zon scheen en de boten met bolle zeilen voorbijzoefden. 

Finale van de show van Natan in Eye.Beeld Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden