Als de dollar daalt, lokt Amerika

Dankzij de goedkope dollar is reizen naar de VS populair. Winkelen is er een feest, alsof je overal Europeanenkorting krijgt....

Het heeft iets feestelijks: de afrekening van de credit card terugkrijgen na een dag onbezonnen dollars uitgeven tijdens een kort verblijf in Washington. De nieuwe zwarte rok met lange linten, de tas bomvol luxe lekkers van delicatessenzaak Dean & DeLuca, de stapel boeken bij Barnes & Noble - het blijkt in euro's allemaal nog goedkoper te zijn dan in de gauwigheid in de winkel al was uitgerekend. Alsof je overal in Amerika continu Europeanenkorting krijgt.

De goedkope dollar/dure euro wekt hebzucht. Een bekende slaat op Kennedy Airport, vlak voor vertrek naar Amsterdam, op de valreep een schootcomputer in. Een andere keert terug met een koffer vol sportschoenen.

De goedkope dollar/dure euro wekt ook verlangen naar Amerika. Nu in een euro zo'n 1,30 dollar gaat, zijn de Verenigde Staten een goedkoopte-eiland geworden voor de door euroflatie geplaagde Europeaan. Steeds meer Nederlanders reizen dan ook naar de Verenigde Staten en naar andere dollarlanden, meldde het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) onlangs.

Die belangstelling manifesteerde zich al in de zomer van 2004, toen de dollar zijn lange en onstuitbare duikvlucht al had ingezet: tussen april en november vloog eenderde meer passagiers naar de VS dan het jaar daarvoor. De populariteit van het gebied zal ook deze zomer groot blijven, verwacht Romana Engeman, directeur van het ANVR.

Maar de prijs van het verblijf kan tegenvallen. Prijzen van hotels, auto- en camperverhuur stijgen, de lage dollar ten spijt, zegt Elske Doets, directeur van Jan Doets America Tours, specialist in Amerika-reizen. 'Drie jaar lang, sinds de aanslagen van 11 september, hebben Amerikaanse leveranciers hun adem moeten inhouden. Nu duidelijk is dat de toeristen terugkomen, halen ze opgelucht adem en gaan de prijzen omhoog.'

Ook de vliegprijzen zijn niet meer zo laag als toen de terreurangst nog zo groot was dat de toeristen het massaal lieten afweten. Doets: 'Wij bieden reispakketten met vliegprijzen in euro's aan. De prijzen van vliegtickets zijn altijd in de valuta van het land waar ze geboekt worden. De prijs van de pakketten is dus nauwelijks gedaald. De VS zijn dankzij de goedkope dollar niet ineens toegankelijk voor Jan met de pet.'

Een compleet reispakket naar Amerika (inclusief hotel en auto of camper) kost bij Doets nog altijd 1500 tot 2000 euro. Het houdt de Nederlanders niet tegen. Vooral campervakanties zijn in trek, stelt Doets. 'Niet om aan te slepen.' Op de vraag of de winstmarge van Doets America Tours, dankzij de goedkope dollar en de gelijkblijvende pakketprijzen, ook groter is geworden, wil Elske Doets geen commentaar geven.

Ook reisorganisatie D-reizen profiteert rijkelijk van de gunstige dollarkoers: 'Onze omzet op dollarlanden is met 45 procent gestegen. Dat geldt voor alle dollarlanden, maar de VS staan op nummer één', zegt directeur Will van den Hoogen. Populairste steden: New York, San Francisco, Los Angeles en Miami. 'Maar rondreizen en cruises doen het even goed.'

Ook andere dollarlanden, of landen waar de wisselkoers op de dollar wordt afgestemd, mogen zich in een gestegen populariteit verheugen. Zoals Brazilië. Daar gingen in de zomer 2003 nog ruim twaalfduizend Nederlanders heen, in 2004 bijna twee keer zoveel.

Bij Thomas Cook Nederland boeken veel toeristen een reis naar de Caraïbische eilanden. Volgens Suzanne van de Velde, woordvoerder van Thomas Cook Nederland, beïnvloedt de gunstige dollarkoers de prijs van de reispakketten nauwelijks, 'omdat de inkoop eerder is gedaan'. Wel stukken lager, zegt De Velde, zijn de uitgaven ter plekke, zoals eten, winkelen en uitgaan.

Een punt van zorg: blijft de dollar wel zo goedkoop? Donderdag kroop de euro voor de eerste keer in twee maanden weer even onder de 'magische grens' van 1,30 dollar per euro. Door zo'n plotse koersschommeling de verkeerde kant op zijn die schootcomputer en die stapel boeken plots euro's duurder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.