InterviewDe perfecte vermomming

Acteur Stefan de Walle over de perfecte vermomming op het toneel

Acteur Stefan de Walle weet hoe je je perfect kunt vermommen.

Acteur Stefan de Walle over de voor- en nadelen van vermommingen op het toneelBeeld Jérôme Schlomoff

‘Ik speel in We zijn hier voor Robbie de pater familias, een man van in de zeventig. Dat wordt vast een pittige vermomming, met een pruik of zo.’

‘Het komt op toneel helaas niet zo vaak meer voor: het echte, uitgebreide haarwerk. Ook zwaar schminken doen we zelden meer. Dat is soms best jammer. Vroeger gebeurde dat veel meer dan nu. Een tijdlang is het wel héél erg kaal geweest, ook met heel minimalistische decors. Misschien komt een rijkere vormgeving nu wel weer wat meer in zwang.’

‘Voor mij werkt het wel, een vermomming. Ik werk nu veel samen met Arjen van der Grijn, de meester der vermommingen. De man die de typetjes van Van Kooten en De Bie gezichten gaf, en Jiskefet en nu Klokhuis. Arjen deed bijvoorbeeld Welkom in de 80-jarige oorlog, een NTR-serie waarin ik ook wat rolletjes speel. Voor die serie was hij constant mensen aan het transformeren.’

‘Het leuke aan pruiken, maskers, kostuums, is natuurlijk dat ze helpen bij de transformatie, bij het vormen van het personage. Op het moment dat wij als acteurs een kostuum aan krijgen, gebeurt er al iets. Ik voel me ook meteen anders. Als ik een strak rokkostuum aan krijg, ga ik anders lopen dan wanneer ik een hobbezak aantrek. Zo werkt het met haarwerk en met visagie ook: op het moment dat ik twee tanden zwart maak en ik kijk in de spiegel, krijg ik toch meteen een beetje een zwerver-gevoel. Ik vind een vermomming leuk. Ze kan je enorm inspireren.’

Stefan de WalleBeeld Jérôme Schlomoff

‘Er zitten natuurlijk allerlei praktische bezwaren aan. Zoals dat je erg lang bij de grime moet zitten. Maar soms vraagt het stuk er gewoon om. Als dat gebeurt, is iedere acteur ervan overtuigd dat het nodig is en dan zitten we graag dat uurtje extra in de stoel.’

‘Maskers, snorren, baarden en pruiken hebben behalve de extra tijd die ze kosten nóg een praktische onhebbelijkheid: de lijm en het afschminken. Rooie vlekken. Een schrale huid. Ik heb wel eens blaren gehad onder mijn neus omdat ik in De groene vogel, een familievoorstelling bij het RO Theater, om de haverklap mijn snor op, en weer af, en weer op moest omdat ik twee verschillende rollen speelde. Na drie weken spelen had ik gewoon een ontstoken kin. De hele huid was weggestreken door de aceton; die gebruikten ze toen als lijmverwijderaar. Tegenwoordig hebben ze daar een wat milder middel voor. Maar toen deden ze dat met pure aceton. Als je dat één keer per avond moet, is het nog te doen. Maar in die voorstelling moest die snor voortdurend op en af. Au-au-au! We speelden twee keer per dag, de hele kerstvakantie door en dan gingen we ook nog op tournee.’

‘Soms worden kostuums, of een pruik of baard in de aanloop naar de première alsnog afgekeurd. De regisseur, of de grimeur, of het creatieve team in de zaal zeggen dan opeens: het werkt toch niet, hoor. En dan krijg je een andere pruik op je kop. Ik heb wel eens elke try-out met een andere pruik om mijn hoofd gespeeld. Maar dat is ook leuk om te doen, hè: alles uitproberen.’

Stefan de Walle (1965) speelt zowel in films, op televisie, als op toneel. Hij is vast verbonden aan Het Nationale Theater. Vanaf 10 november speelt hij in We zijn hier voor Robbie: Hnt.nl/robbie. In de jaarlijkse aanloop naar 5 december heeft De Walle het extra druk.

Stefan de WalleBeeld Jérôme Schlomoff
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden