De Gids Autotest

24 uur op waterstof: actieradiusangst

Hoe ver kun je komen met een waterstofauto? Om dat te ontdekken is er de Waterstof Challenge, die afgelopen week zijn vierde editie beleefde. Rob Baas besloot zijn geluk te beproeven en reed mee.

Rob Baas, deelnemer aan de Waterstofchallenge.

Het bestaat dus: met een bijna-lege tank voor de pomp staan, die onbereikbaar blijkt doordat een slagboom de weg blokkeert. Het overkwam Rob Baas in zijn Hyundai Nexo, een waterstofauto. Baas, eerder werkzaam in het autoverhuurwezen, nu tussen twee banen in en geïnteresseerd in emissievrij rijden, deed afgelopen week met ruim twintig andere teams mee aan de Waterstof Challenge, een jaarlijkse 24-uursrit waarbij deelnemers zo ver mogelijk proberen te komen met een waterstofauto. Dat wordt lastig als je midden in de nacht voor een slagboom staat, maar Baas en zijn medepassagiers vonden een sluipdoorweggetje en wisten hun waterstoftank te vullen.

Het idee van de Waterstof Challenge is aandacht te krijgen voor waterstof als alternatief voor diesel, benzine en misschien ook wel een beetje voor de accu-auto. Het voordeel van deze brandstof: behalve waterdamp geen lokale uitstoot. Plus: een tank vullen vergt 5 minuten en levert 500 tot 600 kilometer bereik op.

Waterstof is daarmee een ideale schone brandstof. De praktijk is lastiger, in elk geval in Nederland, want er zijn hier nauwelijks tankstations. Zie hier de uitdaging: zo ver mogelijk komen in 24 uur tijd. De 21 deelnemende teams uit Nederland, Finland, Duitsland en België konden punten verdienen door zo ver mogelijk te komen, maar ook door tankstations aan te doen en vooraf vastgelegde locaties te bezoeken.

De vierde editie van de Challenge kende meer uitdagingen; op de route die Baas had uitgestippeld, stond het tankstation in Rhoon bij Rotterdam als eerste stop genoteerd. Hier staat vooralsnog Nederlands enige ‘echte’ publieke waterstofpomp. Maar halverwege ontdekten de deelnemers dat hun tankpas niet werkt bij deze pomp. ‘Je kunt bij waterstofstations dus niet gewoon betalen met je pinpas of creditcard, je moet een speciaal pasje hebben.’ Die had Baas, maar deze bleek het dus niet te doen in Rotterdam.

Dus daar stond de Hyundai, met nog 134 kilometer resterend en no place to go. Behalve dan Helmond, waar een tweede waterstofpomp staat. Door voorzichtig te rijden wisten Baas en zijn team hem te bereiken (resterende brandstofvoorraad: 30 kilometer). Waarna bleek dat deze pomp in storing was gegaan, juist nadat een voorganger zijn tank had gevuld. Pas na lang wachten werd een monteur gevonden die de zaak op afstand weer aan de praat kreeg, en toen was het al 19.00 uur, vertelt Baas. De aanvankelijke route moest worden geannuleerd, de koers verlegd richting Maastricht in plaats van Groningen.

Verder ging het van een leien dakje, zegt Baas, op dus die slagbomen na. Via Maastricht, het drielandenpunt (elk bezocht land levert extra klassementspunten op), Aken en Keulen, ging het verder, tot de mannen de volgende dag terug waren bij vertrekpunt Waddinxveen om op de tiende plaats te eindigen. Het team met de meeste punten was tot Malmö gekomen, bijna 900 kilometer verderop.

Er kan in korte tijd dus best al een flinke afstand worden afgelegd op waterstof, zegt Baas. ‘Al moet je wel creatief zijn.’ Rijden op waterstof is redelijk stressvrij, tot de laatste vijftig kilometer, zegt hij, dan slaat de actieradiusangst nog weleens toe. Een beetje als vroeger, toen Baas in een Nissan Leaf reed, die niet veel verder kwam dan 150 kilometer. Verschil: stroom is overal verkrijgbaar, waterstof niet. Althans niet in Nederland. In Duitsland zijn inmiddels een stuk of 90 stations operationeel en kun je prima het land door. ‘Daar is het al bijna normaal. Bij Shell in Aken staat de waterstofpomp gewoon naast die voor diesel.’

In Nederland zullen de komende maanden een paar nieuwe stations openen, en dan wordt het leven van een waterstofrijder ook hier een stuk makkelijker. Dat is misschien gelijk een reden om volgend jaar niet meer mee te doen, zegt Baas. ‘Want als je overal kunt tanken, is het eigenlijk geen uitdaging meer.’

In een waterstofauto door Duitsland, werkt dat? De Volkskrant probeerde het twee jaar geleden al.

Maar ook onlangs bleek een trip met een waterstofauto nog een hele uitdaging.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden