dans

  1. 1144 artikelen sinds 17 oktober 1996
  2. Scala door Scapino Ballet Rotterdam en Combattimento.

    Scala is een theatraal en muzikaal dansspel over machtsrelaties in een decadente cultuur

    Theater

    Met het theatrale Scala maakt Ed Wubbe een duister alter ego van de eerdere, bejubelde baroksensatie Pearl. De Scapino-dansers geven hun personages met veelzeggende armgebaren krachtig karakter. 'Eén brok barok' en 'Nederland kan wel wat barok gebruiken'. Met deze slogans prijst Scapino Ballet Rotterdam in reclamespotjes zijn nieuwste dansvoorstelling aan: Scala, opvolger van de bejubelde baroksen …

  3. Nachthexen 1: Jeanne

    Stoere, krachtige bewegingen en geschiedenislessen in Nachthexen 1: Jeanne

    Theater

    De geschiedenissen van Jeanne d'Arc en Russische bommenwerpsters wordt subtiel vervlochten tot een pakkend geheel. De vloer is aan vijf danseressen met meisjesachtig lange haren en stoere, krachtige bewegingen. 'Ik verklaar. Dat ik beter had moeten weten. Dat ik niet weet wie ik ben. Dat ik geen heks ben. Dat ik geen man ben. Sorry. Geen sorry.' Op een hamerende livebeat schreeuwt actrice Hanne St …

  4. Publiekslieveling Isabelle Beernaert mist nog altijd subtiliteit in haar nieuwe dansvoorstelling. De poespas camoufleert een gebrek aan choreografische zeggingskracht. Je krijgt meteen zin om je koffer te pakken. Overweldigende beelden van zeeën, bergen en canyons trekken bij aanvang van Tabula rasa in toneelbrede projecties voorbij. Choreograaf Isabelle Beernaert, die haar theatercarrière te dank

    Poespas van Tabula rasa camoufleert een gebrek aan choreografische zeggingskracht

    Recensies

    Publiekslieveling Isabelle Beernaert mist nog altijd subtiliteit in haar nieuwe dansvoorstelling. De poespas camoufleert een gebrek aan choreografische zeggingskracht. Je krijgt meteen zin om je koffer te pakken. Overweldigende beelden van zeeën, bergen en canyons trekken bij aanvang van Tabula rasa in toneelbrede projecties voorbij. Choreograaf Isabelle Beernaert, die haar theatercarrière te dank …

  5. Conrad van de Weetering.

    Een sterdanser en veelzijdig schrijver, met een enorme elegantie

    Magazine

    Zijn glansrol beleefde hij als 'de Moor' in Petrushka. Sterdanser en veelzijdig schrijver Conrad van de Weetering stierf op 88-jarige leeftijd. Dansende dichter of dichtende danser. Waarschijnlijk was Conrad van de Weetering toch het laatste, hoewel hij een groter deel van zijn leven als schrijver en dichter actief was dan als danser. Maar zijn proza en poëzie lag toch erg in het verlengde van zij …

  6. Scène uit Under Siege.

    Prikkelende dansvoorstellingen: Explore Festival geeft hedendaagse draai aan theatrale tradities

    Recensies

    Groots en spectaculair, en klein en persoonlijk vinden elkaar in het Explore Festival dat deze maand in zeven steden is te zien. Het verhaal is bijzaak. Under Siege van Yang Liping is wonderschoon en ijzersterk. De honger naar beelden en ideeën uit verre oorden is altijd groot geweest in de kunstwereld. Begin deze maand was er Dancing on the Edge, het festival met theater en dans uit het Midden-Oo …

  7. Mayar Alexan en Lina Issa in A Ticket to Atlantis op het Zuiderstrand in Den Haag.

    Kunstenaars die te maken hebben met censuur, geldgebrek en reisproblemen krijgen eigen podium

    Beeldende Kunst

    Bij dans over het lot van vluchtelingen mag je niet klagen over de novemberkou. Dancing on the Edge toont werk uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Koud is een understatement. We staan zaterdagmiddag met klapperende regenponcho's op het Zuiderstrand in Den Haag. In de buitenhaven jagen windsnelheden van bijna 50 kilometer zand en water in ons gezicht. Locatievoorstellingen zijn leuk, maar toch v …

  8. Chinese balletversie Romeo & Juliet mist baldadigheid en bravoure

    Theater

    Wildplassen en scènes die overgaan in een acrobatisch gevecht geven deze Romeo & Juliet een vleug jonge energie. Toch kan dit Chinese klassiek-moderne ballet nog wel wat baldadigheid gebruiken. Wildplassen in Shakespeare's Romeo & Juliet, dat zie je niet vaak. Zeker niet in een Chinese balletversie van het beroemde liefdesverhaal over een verboden romance tussen jonggeliefden uit rivaliserende fam …

  9. Ze groeide op in Siberië, danste bij het Bolsjoj Theater in Moskou en is nu de grote ster van Het Nationale Ballet. Maandag ontvangt Anna Tsygankova, zeven maanden zwanger, de Prijs van Verdienste. 'Ik kan niet wachten tot ik moeder ben.' Aan het slot van het interview begint ze spontaan over het koninklijk bezoek dat maandagavond in Amsterdam de uitreiking van de Dansersfondsprijzen zal opluister

    Zwangere topballerina Anna Tsygankova danst het liefst door : 'Dans is een rots waaraan ik mij kan vastklampen'

    Theater

    Ze groeide op in Siberië, danste bij het Bolsjoj Theater in Moskou en is nu de grote ster van Het Nationale Ballet. Maandag ontvangt Anna Tsygankova, zeven maanden zwanger, de Prijs van Verdienste. 'Ik kan niet wachten tot ik moeder ben.' Aan het slot van het interview begint ze spontaan over het koninklijk bezoek dat maandagavond in Amsterdam de uitreiking van de Dansersfondsprijzen zal opluister …

  10. Het is Eindelijk Weekend. Balletchoreograaf Hans van Manen (85) gaat het liefst naar Parijs, maar televisiekijken en dunne shagjes roken is ook fijn. Hij mag dan 85 zijn, voor Hans van Manen - balletmeester, paradijsvogel, de Mondriaan van de Dans - is oud worden geen enkel probleem. Komt doordat alles het nog doet in hoofd, lijf en leden, doordat hij nog altijd werkt ('Ik kom net uit Boedapest, s

    Dat amuseren gaat Hans van Manen prima af op z'n oude dag

    Magazine

    Het is Eindelijk Weekend. Balletchoreograaf Hans van Manen (85) gaat het liefst naar Parijs, maar televisiekijken en dunne shagjes roken is ook fijn. Hij mag dan 85 zijn, voor Hans van Manen - balletmeester, paradijsvogel, de Mondriaan van de Dans - is oud worden geen enkel probleem. Komt doordat alles het nog doet in hoofd, lijf en leden, doordat hij nog altijd werkt ('Ik kom net uit Boedapest, s …

  11. Cacti van Alexander Ekman.

    Nerveuze sidderingen zorgen voor een overdonderend effect

    Theater

    Choreograaf Marco Goecke maakt diepe indruk met ledematen die hij zo snel laat trillen dat je ogen het niet bijbenen. Jammer alleen dat hij de musici van Het Balletorkest ergens in de coulissen wegstopt. Alles trilt in Wir sagen uns Dunkles. Van zinderende opwinding. Handen, polsen, schouders en benen zijn overgeleverd aan bedwelmend snelle tremolo's. Zelfs nek, hoofd en borstkast vibreren mee. Ke …