Zwelgen bij oude drumstellen

De Amsterdam Drum Show is het terrein van verzamelaars, met een hang naar nostalgie. ‘Het was een prachtige tijd.’..

Bassdrum, floortom, snaredrum. Hier en daar mist een schroefje, de vellen zijn versleten. Te midden van bijna achthonderd vierkante meter soortgenoten staat een opgestapeld blauw, glanzend drumstel te wachten op een nieuwe eigenaar. Negenhonderd euro. Duitse makelij, jaren zestig.

Echt iets voor een verzamelaar, meldt het prijskaartje. En dat treft, want de Amsterdam Vintage en Custom Drum Show, afgelopen weekend in een stoffige en tochtige hoek van de NDSM-werf in Amsterdam-Noord is vooral het terrein van verzamelaars.

Vergane glorie. Tweedehands uiteraard, maar vintage klinkt hipper. En een enkele stand waar nieuwe, custom (op maat gemaakte) drums worden verkocht.

De beurs wordt voor de zesde keer gehouden, maar voor deze editie vonden organisatoren Tanco Baart en Winnie Mensink een handige aanleiding: honderd jaar drumstel. Want ongeveer honderd jaar geleden betekende de uitvinding van het bassdrumpedaal – nu kon met handen en voeten kon worden gespeeld – de geboorte van de oervorm van het drumstel.

Honderd jaar drumstel, het was in elk geval goed voor zo’n 450 bezoekers, verdeeld over twee dagen. Voornamelijk mannen, grijzend, kalend. Alleen of in gezelschap van jonge kinderen. Op zoek naar een koopje, of gekomen om te luisteren naar de clinics (openbare lessen) van onder anderen John Engels, grand old man van het Nederlandse jazzdrummen. Engels loopt de hele dag tussen de spullen, probeert eens wat, maakt een praatje.

René van Kuijk (43) en Frans Nelissen (61) uit Utrecht eten zelfgesneden witte boterhammen met kaas en mosterd vanuit de kofferbak. Van Kuijk, doordeweeks vmbo-leraar techniek, haalt een witte plastic zak uit de auto. Standaards, schroefjes, boutjes, moertjes, onderdelen in de meest vreemde vormen. ‘Schatten zijn het. Ik heb vandaag in totaal voor bijna vierhonderd euro gekocht.’

‘Vooral verzamelaars’, komen volgens organisator Mensink (51) naar de beurs. Liefhebbers, die uit nostalgische overwegingen een goed geconserveerde set aanschaffen. Maar niet alleen om het uiterlijk, volgens Mensink, kenner van ongeveer alle tot 1980 geproduceerde drumstellen. ‘Het geluid heeft vaak veel meer karakter, het is zangeriger. Ronder, als je wilt.’ Medeorganisator Tanco Baart (38): ‘De mannen – inderdaad vaak mannen – die hier komen, zijn de kleine jongetjes van vroeger. Jongetjes die nu een drumstel kunnen kopen dat ze als kind in de etalage zagen staan. Vroeger onbereikbaar, nu wel betaalbaar.’

Vroeger, het woord valt weer eens. Vroeger, toen er ploegendiensten ingesteld werden bij het Amerikaanse merk Ludwig. Vierentwintig uur per dag moesten er drumstellen gemaakt worden, om te kunnen voldoen aan de vraag. Sinds Ringo Starr met de Beatles op televisie te zien was, wilde iedereen een Ludwig.

Het is de beurs van het totaal vergeten Trixon drums uit Duitsland. Bekend van de drummer op de platenhoezen van Cherry Weiner und ihre swinging Hammond-Orgel. Of het Amsterdamse Royal Drums, handgemaakte messing snaredrums (tegenwoordig is bijna alles van ijzer). Wim Vogel maakte 65 jaar lang trommels in de Jordaan, voor talloze Nederlandse en buitenlandse drummers. ‘If you want something special, go to Wim’. Aan het begin van de beurs wordt een boekje over de geschiedenis van Royal, een van de weinige Nederlandse merken, gepresenteerd.

Zoals het op elke tweedehandsbeurs gaat, is het vooral zwelgen in de anekdotes en nostalgie. Het verleden wordt nog maar eens gevierd, aan de hand van spullen die tegenwoordig beter afgewerkt worden, sneller en duurzamer maar met minder aandacht worden gemaakt.

John Engels laat zijn exemplaar van het Royal-boekje signeren door Wim Vogel (81). ‘Wat hebben we toch een mooie tijd gehad hè’, verzucht Engels. ‘Ja’, zegt Vogel. ‘Het was een prachtige tijd.’

Bezoekers op de zesde editie van de Amsterdam Vintage en Custom Drum Show. (Joost van den Broek / de Volkskrant) Beeld
Bezoekers op de zesde editie van de Amsterdam Vintage en Custom Drum Show. (Joost van den Broek / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden