‘Zwartboek’ nieuwe fase voor Verhoeven Film Festival Venetië

In Venetië kwam de wereldpers af op Zwartboek, de eerste Nederlandse speelfilm van Paul Verhoeven in ruim twintig jaar. In afwachting van de recensies is het vooral genieten geblazen....

‘Dit is een film met de Duitsers als de bad guys, en de Nederlands als de dirty bastards.’ De Duitse coproducent Jens Meurer zegt het met een lach, maar het was wel het eerste wat hij dacht toen hij het scenario van Zwartboek las: eindelijk eens een oorlogsfilm met echte mensen. Meurer, ironisch: ‘Na de Tweede Wereldoorlog en de finale van het WK Voetbal in 1974 markeert deze productie het moment waarop Nederland en Duitsland elkaar de hand reiken.’

De wereldpremière van Paul Verhoevens Zwartboek zorgde vrijdag voor opwinding op het Lido. De interesse voor Verhoevens eerste Nederlandse film sinds De vierde man (1983) is mondiaal: op de persconferentie moest de regisseur vragen beantwoorden van journalisten uit alle delen van de wereld. Om na de vragensessie te worden belaagd door critici die om een handtekening bedelen. ‘Verhoeven is een echte auteur’, oordeelt de afgevaardigde van het Amerikaanse dagblad The Boston Herald.

‘Het ging geloof ik wel goed’, zegt Verhoeven vrijdagavond op het terras van Nikki Beach, waar voorafgaand aan de officiële galapremière een cocktail party is georganiseerd. Ja – hij heeft na de twee persvertoningen eerder op de dag veel positieve reacties gehad. Alleen zegt hem dat niet zoveel. ‘De mensen die het niets vinden, komen niet naar me toe.’

Volgens hoofdrolspeler Thom Hoffman is de Verhoeven van Zwartboek een andere filmmaker dan die van De vierde man. ‘Waar hij altijd de balans heeft gezocht tussen inhoud en entertainment, neigt hij nu veel meer naar de donkere kant. Je voelt aan alles dat Paul in een fase is gekomen waarin hij alleen nog films regisseert die hij per se wil maken.’

Het wachten is nu op de recensies, verzucht producent San Fu Maltha, met zijn Blackberry in de hand. Eerst de Nederlandse kritieken, die in de week van de Nederlandse première op 12 september verschijnen, en dan de internationale. Vrijdag al gonsde dat het toonaangevende Amerikaanse vakblad Variety niet veel moet hebben van Verhoevens nieuwste werk.

‘Voorlopig is het op en top genieten’, zegt Thom Hoffman. ‘We zitten morgen interviews te geven in het hotel waar Luchino Visconti Dood in Venetië opnam. Dit is Venetië. Wie hier een film in de competitie heeft, wordt onderdeel van de filmgeschiedenis. Die erkenning kan niemand Paul afnemen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden