Zuigeling op de speelvloer

ALMERE Een keer per jaar is de Schouwburg Almere het domein van de allerkleinsten, tijdens het 2 Turven Hoog Festival – dit weekeinde voor de elfde keer gehouden: allerlei voorstellingen voor publiek vanaf 6 maanden (!) tot een jaar of 6, met hun ouders....

Tijdens de première van Moestuin door Danstheater AYA kruipt dus zonder pardon een zuigeling (speen in de mond)het speelvlak op, recht de turf in waarmee de vloer vol ligt. De relaxte ouders laten hun dochtertje haar gang gaan.

De discussie of theater voor 1- en 2­jarigen zinvol is, woedt nog. Ondertussen zie je kleintjes spontaan reageren op zintuiglijk theater. Er klinken kreten van verrukking wanneer een danseres met rare keelklanken uit een berg te voorschijn ‘groeit’.

Duidelijk is wel dat de voorstelling speels moet zijn, liefs met slapstick en fysieke acrobatiek. Poëtisch theater met de juiste (korte) spanningsboog. werkt ook. Acteurs moeten contact houden met de jonge toeschouwers: met blikken en/of woorden door de vierde wand heen breken.

Twee Duitse acteurs bouwen in Rawums (:) een wonderlijk intieme wereld op, met huisjes, stoelen en vogels van papier, die ze aan ballonnen laten vliegen, en met wasknijpertjes laten dalen. Ze hebben een paar woorden Nederlands ingestudeerd om ‘vogel’, ‘vis’, ‘veer’ en ‘vliegen’ te kunnen benoemen; via geintjes met hengels en hoedjes houden ze de aandacht vast.

De danseressen Anne-Beth Schuurmans en Gwen Langenberg mogen nog rauwer te werk gaan tijdens hun originele Moestuin. Met zaadjes, sla, kool en pompoenen probeert de eerste te zaaien, wat de tweede als monsterlijk molletje tenietdoet. De motoriek van kruipen, graaien, vallen en opstaan kan grotesker. Al is het voor kinderen al leuk om te zien dat volwassenen doen wat zij nooit mogen: turf happen.

Jeugddansgroep De Stilte uit Breda durft abstractie aan in De Lopende Lijn. Met grote rollen papier, een geprojecteerde lijn en drie olijke dansers lukt het de groep het jeugdige publiek gevoelig te maken voor de ruimtelijke schoonheid van dansante lijnen. Alleen de tuttige jazzdansjes mogen ingeruild voor meer interactie. Bij zo’n jong publiek heb je namelijk altijd één extra (onvoorspelbare) speler: de zaal. En die moet gebruikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden