'Zuckerberg (Facebook) is de koning van het web'

AMSTERDAM - Facebook-baas Mark Zuckerberg is vandaag door de redactie van het Amerikaanse blad TIME tot Persoon van het Jaar 2010 verkozen. De 26-jarige Zuckerberg heeft volgens het blad dit jaar de meeste invloed gehad, waarmee hij WikiLeaks-baas Julian Assange achter zich liet.

Beeld ap

De prijs is volgens TIME geen eer, maar een erkenning van de mogelijkheid dat individuen de wereld kunnen vormen. 'In dit geval door een twaalfde van de wereldbevolking te verbinden. Door een onvervangbaar, en soms een beetje eng, systeem te creëren om informatie uit te wisselen en door onze manier van leven te veranderen op een optimistische en innovatieve wijze', motiveert TIME.

Zuckerberg is de architect in spijkerbroek van een nieuwe manier van communiceren. Gesprekken worden op Facebook meestal niet meer één op één gevoerd, maar gedachten, foto's en ervaringen worden het web op geslingerd, voor iedereen of in ieder geval zo'n 150 vrienden te zien. Het zijn inmiddels bijna 600 miljoen individuen die hun stem laten horen via het netwerk. Dit levert iedere dag 1 miljard nieuwe items op - een kakofonie van teksten, links naar andere sites, foto's en video's, alles wat iemand maar ook de moeite waard vindt om te delen. 'Het is de mix van narcisme en voyeurisme, wat in een ieder van ons schuilt, waardoor sociale media sneller en dieper in onze levens penetreren dan iedere andere ontwikkeling', zegt TIME-verslaggever Richard Stenge.

Het hele web sociaal maken
Zuckerberg en enkele vrienden lanceerden de site The Facebook, zoals het toen heette, zeven jaar geleden om studenten van de universiteit Harvard met elkaar te verbinden. Inmiddels reikt de ambitie van Facebook vele malen verder. 'We willen het hele web sociaal maken', aldus hoofd van ontwikkeling bij Facebook Ethan Beard vorige week op de internetconferentie LeWeb in Parijs. Facebook is hard op weg dit doel te bereiken. Het netwerk heeft zijn tentakels ver voorbij het domein Facebook.com uitgespreid. Door Facebook open te stellen zodat externe sites Facebook-elementen aan hun site kunnen toevoegen, is Facebook inmiddels aanwezig op ruim twee miljoen websites. 'We staan op het keerpunt van het vormgeven en definiëren van de toekomst van het web', zegt Beard. 'We maken de bouwstenen om nieuwe ervaringen te creëren'.

Een van die bouwstenen is Facebook Connect, wat door zo'n 250 miljoen mensen op verschillende websites wordt gebruikt. Hiermee kunnen Facebookers bijvoorbeeld op de site van De Wereld Draait Door met andere Facebookers chatten naast een livestream van het programma. Of ze kunnen hun emoties delen bij de videobeelden van de inauguratie van Obama. Bij de livestream op CNN werden 20 miljoen Facebook-updates geplaatst, door 1.3 miljoen mensen. Zij konden ervoor kiezen de updates van iedereen te zien in soort van gezamelijk gesprek, of ze konden het in een intiemere setting met alleen hun Facebook-vrienden ervaren.

Selectiemiddel
Like-knoppen (In het Nederlands: Vind ik Leuk of Aanraden) waarmee Facebookleden bijvoorbeeld nieuwsartikelen die ze interessant vinden kunnen doorplaatsen op hun Facebook-wall, staan op bijna iedere nieuwssite ter wereld. Het verandert de manier van informatie consumeren, het sociale netwerk dient als selectiemiddel. Zoals Zuckerberg het uitlegt: 'Mensen zijn veel sneller geneigd om een artikel te lezen dat een vriend aanbeveelt. In mijn eigen geval heeft dit de manier hoe ik informatie tot mij neem verandert'. Hetzelfde geldt voor bijna iedere andere online activiteit. Niet dankzij grote muziekwebsites, maar dankzij verwijzingen via Facebook ontdekken de meeste mensen nieuwe muziek. Meer dan 16 procent van het bezoek aan YouTube komt via Facebook. Voor Spotify is Facebook de belangrijkste verwijssite.

Alsof het veroveren van het web nog niet genoeg was, begint de macht van Facebook nu zelfs door te dringen naar de offline wereld. Via de mobiele telefoon kunnen de 200 miljoen mobiele Facebook-gebruikers naar fysieke locaties in hun buurt worden gelokt, middels speciale deals voor Facebook-leden. Bij de lancering hiervan vorige maand in de Verenigde Staten, kregen 10 duizend Facebook-leden een gratis spijkerbroek als ze lieten weten dat ze in een kledingzaak van GAP waren.

Steeds aan Facebook laten weten waar je bent, wat je doet, wat je koopt, wie je bent - het zijn redenen waarom TIME de macht van Facebook 'een beetje eng' noemt. Zuckerberg regeert als 26-jarige 's werelds grootste land na China en India - als Facebook een land zou zijn. De Britse koningin Elizabeth II stond in 1952 ook als 26-jarige aan het hoofd van een land en werd toen net als Zuckerberg tot Persoon van het Jaar verkozen. Maar Zuckerberg erfde zijn land niet, hij maakte het. Hij is de koning van zijn systeem en heerst over alle informatie van zijn onderdanen - waaronder Elizabeth II, die sinds kort ook op Facebook zit. En die maken meer van zichzelf openbaar dan ooit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden