Familiefilm

Zoop In India

Vrolijk etnocentrisme

Hoe vervelend is het wanneer een filmmaker geen enkel cliché schuwt? In het geval van Johan Nijenhuis: helemaal niet. Na Zoop in Afrika - met rieten rokjes en kookpotten - volgt nu Zoop in India, en ja: ook dit uitvloeisel van de succesvolle kindersoap staat bol van etnocentrisme.


Nijenhuis beseft dat zijn doelgroep - kinderen van een jaar of acht - zich niet bekommert om stereotiepen. Die willen gewoon hun helden zien op exotische locaties.

Nijenhuis geeft volgas. Zijn versie van India zit boordevol heilige koeien en slangenbezweerders. Die vormen een fijn contrast met de opgepoetste Nederlandse rangers, die ditmaal de strijd aangaan met stropers. Deze boeven vangen olifanten om hun ivoren tanden voor veel geld door te verkopen.

Nijenhuis toont zich een vaardig filmmaker, die zonder problemen heen en weer schakelt tussen hachelijke zaken op een gammel bruggetje, enge slangen, en een kleurrijke hommage aan Bollywood. Ook de romantiek wordt niet vergeten: het leukste meisje van de groep moet kiezen. Wordt het Mike of toch Alwin?

Zoop in India is een schoolvoorbeeld van een film waarin de marketing de inhoud bepaalt. Nijenhuis kent zijn publiek en wil dat behagen. Het wachten is op het moment dat hij de leeftijd van zijn doelgroep opschuift naar een volwassen status.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.