InterviewHarry Moseley

Zoom richt zich op na ongekende groei én kritiekgolf

In enkele maanden ging videodienst Zoom van 10 miljoen naar 300 miljoen gebruikers. Met die explosieve groei kwamen ook de problemen. Ict-directeur Harry Moseley legt uit wat er misging.

Beeld Eline van Strien

‘Zoom is veilig. Ik durf daar mijn professionele reputatie aan op te hangen.’ Aan zelfvertrouwen ontbreekt het Harry Moseley (64) niet. Ondanks de kritiek die vanaf maart uit alle hoeken op zijn bedrijf neerdaalde, tot aan de FBI toe. Ondanks de vele berichten over Zoom-bombing: ongenode gasten die Zoom-vergaderingen verstoren, in sommige gevallen met aanstootgevende beelden. En ondanks organisaties die hun werknemers hebben verboden Zoom te gebruiken.

We spreken Harry Moseley via zijn eigen dienst Zoom, hoe kan het ook anders. Geen rommelige boekenkast achter de Amerikaan; hij heeft de achtergrond kunstmatig aangepast, een van de handige foefjes van zijn dienst. Nog zo’n handigheidje: na afloop van het interview ploft er een transcript van het gesprek in de mailbox van de Volkskrant. Automatisch door Zoom gemaakt.

Moseley, die veertig jaar geleden uit Ierland vertrok, is een veteraan. Na een lange staat van dienst zou hij na zijn laatste klus bij KPMG van een welverdiende rust gaan genieten. Het liep anders: Zoom-oprichter Eric Yuan klopte bij hem aan om CIO (chief information officer) te worden van zijn bedrijf. Dat was twee jaar geleden. Uithangen is er niet bij; de laatste maanden werden met afstand de intensiefste uit zijn carrière.

Met dank aan de coronacrisis, zou je kunnen zeggen. Aanbieders van videodiensten spinnen garen bij het wereldwijde thuisblijfregime, met Zoom voorop. Scholen, bedrijven, scholieren, kerken, de Britse koningin: werkelijk iedereen greep naar Zoom. Zoomen werd een werkwoord. Had het Amerikaanse bedrijf in december nog 10 miljoen dagelijkse deelnemers, in maart waren dat er ineens 200 miljoen en in april 300 miljoen. In de drie maanden tot en met april boekte Zoom een omzet van 328,2 miljoen dollar (293 miljoen euro), een stijging van 169 procent op jaarbasis. Daarop behaalde het bedrijf een nettowinst van 27 miljoen dollar.

Heeft u dit op een of andere manier zien aankomen?

‘Als ik zou zeggen dat we dit hebben voorspeld, zou dat een leugen zijn. Nee, dit kwam ook voor ons als een grote verrassing. Een groei van 10- naar 300 miljoen dagelijkse deelnemers in een paar maanden: ieder bedrijf zou het fantastisch vinden als dat in twee jaar zou worden bereikt. Reden voor feest. Bij ons gebeurde het in een extreem korte periode. Dit heeft iedereen omvergeblazen.’

Hoe kijkt u terug op de afgelopen periode? Is het niet allemaal veel te snel gegaan waardoor jullie fouten gingen maken?

‘Ik wist dat deze vraag zou komen. Ja, er kwamen ineens veel problemen naar boven. Die waren een logisch gevolg van onze groei. We kregen positieve aandacht, maar ook aandacht van ethische en minder ethische hackers die op zoek gingen naar fouten in onze software.’

Normaal gebeurt dat gecontroleerd met zogenoemde bug bounty-programma’s, waarbij hackers door bedrijven worden beloond voor hun inspanningen. Bij Zoom kwam ineens alles tegelijk naar buiten, zegt Moseley. ‘Dat was... hoe zal ik het zeggen? Onfortuinlijk. Daarna hebben we alle zeilen bijgezet om het tij te keren.’ Inderdaad heeft Zoom de laatste weken veel verbeteringen doorgevoerd.

Een van de zaken waarop Zoom het meest kritiek kreeg, was het zoombomben. Het bleek een koud kunstje om in te breken in vergaderingen, om daar vervolgens aanstootgevende beelden te laten zien. Niet alleen zoomen was een werkwoord geworden, zoombomben ook. Zoom bevond zich ineens in een situatie waarin alle succesvolle techbedrijven op een gegeven moment terechtkomen: ze kunnen het niet meer goed doen.

Hadden jullie niet eerder moeten ingrijpen?

‘Het is niet iets specifieks voor Zoom. Sterker nog: in de fysieke wereld kan dat ook gebeuren. Stel: je hebt met een paar mensen een vergadering in een zaaltje. Dan komt er zomaar iemand bijzitten die niet is uitgenodigd. Die stuur je dan weg. 

‘Vóór de pandemie was het ook nooit een probleem. Zoom werd gebruikt door bedrijven met serieuze ict-afdelingen die weten hoe ze de instellingen moeten beheren. Vanaf februari werd een plaatselijke leraar ineens  ict-beheerder. Ze kregen te maken met 11-jarigen die het grappig vinden om zichzelf Mickey Mouse te noemen en uitnodigingen te sturen aan hun vriendjes en die vervolgens tijdens een klassenbijeenkomst een filmpje van hun huisdier laten zien. Dat is niet grappig, maar het gebeurde wel. Dus hebben we ingegrepen en de standaardinstellingen aangepast.’

Andere kritiek had betrekking op het feit dat jullie gegevens van jullie gebruikers zonder toestemming deelden met Facebook.

‘Dat was een ongelukkige situatie. Zodra we doorkregen dat we via onze apps apparaatgegevens met Facebook deelden, hebben we dat stopgezet. Binnen 24 uur. Wij verkopen geen data. We hebben geen plannen om wat voor gegevens dan ook aan andere partijen te verkopen. Nooit. Daarover mag geen enkel misverstand bestaan.’

Een ander incident dan: jullie vertelden dat jullie dienst van begin tot eind was versleuteld. Dat was niet het geval.

‘Klopt. Onze definitie was niet juist. We hebben dat gecorrigeerd.’

Met de kakelverse overname van Keybase is Zoom in staat zijn eerdere belofte van een écht versleutelde dienst alsnog waar te maken. Keybase is gespecialiseerd in beveiligde berichten- en bestandendeeldiensten. Deze technologie wordt nu gebruikt voor (de betaalversie van) Zoom. Voor Moseley is het een bewijs dat Zoom vooroploopt. WhatsApp en FaceTime bieden weliswaar ook end-to-endversleuteling voor videogesprekken, maar daaraan kunnen niet zo veel mensen tegelijk deelnemen als bij Zoom het geval zal zijn.

U zegt steeds dat u vooroploopt en innovatief bent. Dat zal steeds ingewikkelder worden. De concurrentie zit bepaald niet stil.

‘Wat andere bedrijven zich niet lijken te realiseren, is dat ze bezig zijn met een inhaalslag. Ondertussen werken wij aan nieuwe dingen; wij zitten altijd aan de leiding, de rest volgt.’

Ik geloof u graag, maar hoe kan dat? Google, Facebook en Microsoft hebben toch veel diepere zakken?

‘Er is een groot verschil met wat wij doen. Wij doen maar één ding: video en dat doen we heel goed. Onze concurrenten doen óók video, naast een heleboel andere dingen.’

Over de toekomst maakt Moseley zich hoe dan ook geen zorgen. Het thuiswerken zal een blijvertje zijn, denkt hij. Goed, niet op de schaal waarop dat nu noodgedwongen gebeurt, maar terug naar de oude situatie gaan we ook niet: ‘Bedrijven zullen minder mensen op de werkvloer hebben.’ De wereld is, kortom, nog lang niet uitgezoomd.

Harry Moseley

Wat doen Google en Facebook?

Zowel Google als Facebook heeft de afgelopen weken zijn videodienst verbeterd en aangepast. Zo is Google Meet tegenwoordig gratis. Hiermee zijn vergaderingen met honderd mensen tegelijk mogelijk. Verder is het maximum aantal deelnemers van Google Duo (dat meer op particulieren is gericht) verhoogd naar twaalf, binnenkort wordt dat 32.

Facebook verhoogde het aantal gelijktijdige videobellers voor WhatsApp van vier naar acht. Verder lanceerde Facebook de dienst Messenger Rooms, geschikt voor maximaal vijftig personen. Anders dan WhatsApp is deze dienst niet versleuteld.

Meer over Zoom:

Met het werk, met school, met vrienden: we videobellen wat af. Welke app moet je hebben?

Column: Videoapp Zoom is een privacynachtmerrie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden