'Zonder koffie wordt internetten duurder'

Voor de deur van easyEverything in de Amsterdamse Reguliersbreestraat rijden trams voorbij met reclame voor het bedrijf: surf, print, email, chat, 24 uur per dag....

De 33-jarige Stelios, tevens eigenaar van luchtvaartmaatschappij EasyJet, zegt niets te begrijpen van de Nederlandse gemeenten. 'Wij proberen tweedeling van de maatschappij te voorkomen door iedereen toegang te bieden tot internet. Maar de mandarijnen van de bureaucratie maken het ons moeilijk. Ze willen ons in een hokje stoppen.'

De boosheid is deels gespeeld, want zojuist heeft easyEverything, dat grote internetcafés bezit in Amsterdam, Rotterdam, Londen, Edinburgh en Barcelona, in een kort geding een gunstige uitspraak gekregen. Het internetcafé, dat op last van het Rotterdams gemeentebestuur op 25 juli sloot, mag met onmiddellijke ingang weer open. Alleen voor de horeca-activiteiten is een vergunning noodzakelijk.

In zijn uitspraak steunt de rechtbank in Rotterdam Stelios in zijn mening dat gemeenten achter de technische en maatschappelijke ontwikkelingen aan lopen. De rechter noemde het Rotterdamse gemeentebestuur zelfs nalatig.

De gemeente Rotterdam had voor de rechtbank als argument voor de sluiting aangevoerd dat het gros van de easyEverything-bezoekers internet gebruikt voor amusement. De rechter meent echter dat het bedrijf een 'neutraal product aanbiedt, dat naar believen wordt aangewend voor amusement en ontspanning, maar ook - en kennelijk niet in mindere mate - voor communiceren en informatie verzamelen'.

Rotterdam sloot de vestiging omdat een horecavergunning ontbrak. In Amsterdam bezit het bedrijf die ook niet, maar mag het gewoon doordraaien. Amsterdam heeft inmiddels aangekondigd ook te willen praten over een vergunning voor de verkoop van koffie en broodjes. Rotterdam gedoogde het ontbreken van de vergunning, totdat er in de computerzaal gevechten uitbraken tussen groepen jongeren.

Stelios zegt dat het bieden van internetaansluiting niet lonend is zonder de verkoop van koffie of frisdrank. Hij legt uit dat easyEverything vier bronnen van inkomsten heeft: de internettijd, verkoop van cd's en floppy's, advertenties en koffie. Stelios: 'Als we geen koffie mogen verkopen, zijn we 20 procent van de inkomsten kwijt. Dat betekent dat het internetten duurder moet worden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden