Review

Zonder hysterie of bombast glanst Van Zwedens Wagner

Als Jaap van Zweden in de zomer van 2018 het chef-dirigentschap oppakt van het New York Philharmonic Orchestra, heeft hij in Hongkong net een kloek cd-project achter de rug. Sinds 2015 slaat hij zich seizoen na seizoen een weg door Richard Wagners operavierluik Der Ring des Nibelungen. Na Das Rheingold bevestigt Die Walküre dat niemand zich in Japie uit Amsterdam-West moet vergissen.

Guido van Oorschot
null Beeld Daniel Cohen
Beeld Daniel Cohen

Van Zwedens Ring gaat glanzen als de beste. De bekende Wagnerplagen hysterie en bombast laat hij achterwege. Bewijzen veel dirigenten lippendienst aan mantra's als 'verstaanbaarheid' en 'de tekst centraal', Van Zweden geeft zijn zangers daadwerkelijk de ruimte. Desnoods toomt hij het Hongkongse orkest in tot op fluisterniveau, zonder een spat aan intensiteit en kleur te verliezen. Jaloersmakend, hoe de kopersectie kan verschieten van staalblauw naar broeierig bruin.

Van Zweden was zo gis de rol van oppergod Wotan te geven aan de Duitse bariton Matthias Goerne. Die torst trofeeën als liedzanger, maar boort voor Wagner onvermoede resonantieholtes aan.

null Beeld
Beeld

Jaap van Zweden, Die Walküre (****).
Klassiek, Naxos.

Nooit klonk Der Augen leuchtendes Paar zo intiem, de zang waarmee Wotan aan het slot zijn dochter Brünnhilde in een ring van vuur te slapen legt.

Dat budgetlabel Naxos het operalibretto alleen online verschaft, nemen we dan maar voor lief.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden