Rubriek Het nieuwe eten

Zonder de rode kleur zou de halve red velvet-stol een triviaal stolmomentje zijn

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

De red velvet-stol van Albert Heijn. Beeld Albert Heijn

Nieuw bij Albert Heijn: stolmomentjes. Probeer even niet aan menstruatiebloed of kaarsvet te denken, het postgeitenyoghurtmoment bestaat uit ‘zes kleine 2-haps stolmomentjes voor jezelf of om met anderen te delen’. Een kerst-, pardon, feeststol, nodeloos versneden tot momentjes. Daar kwam Het Nieuwe Eten niet voor. 

De bestemming was een ander fenomeen uit het eindejaarsassortiment, de halve red velvet-stol (een hele is er niet). Red velvet begint op een karamel-zeezoutachtige manier om zich heen te slaan in de Nederlandse supermarkt, en daarbuiten. In het land van herkomst was red velvet ooit niets anders dan red velvet cake, een Amerikaanse droom van een taart. Tot de klassieker zich ontpopte tot ‘de nationale commerciële obsessie’, zoals The New York Times in 2014 schreef, en als smaak (?) opdook in lippenbalsems en body mist.

Albert Heijn verkoopt naast red velvet-cake ook red velvet-muffins, red velvet-koekjes en een witte chocoladereep met red velvet. In de red velvet-stol zitten (onder andere) chocoladestukjes, cacao en kleurstof – ingrediënten waar de red velvet-cake niet zonder kan. De smaak is prima, maar het gaat natuurlijk vooral om het afwijkende uiterlijk. Zonder die rode kleur zou de red velvet-stol een triviaal stolmomentje zijn. 

Cijfer: 7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.