Zondag met Lubach verlaat Facebook: hoe moet hij nu zijn miljoenenpubliek bereiken?

Menno van Dongen
Arjen Lubach Beeld ANP
Arjen LubachBeeld ANP

'Goed, ik ben eraf. Heerlijk', twitterde Arjen Lubach woensdagavond even na 20.00 uur. Hij heeft zijn Facebook-account gewist en ook de Facebookpagina van zijn programma Zondag met Lubach. Is er ook al een alternatief? De programmamakers wilden er woensdag niets over kwijt; ze houden niet van napraten.

Lubach heeft zich hoe dan ook in de vingers gesneden met zijn actie Bye Bye Facebook. Toen hij het platform gisteravond verliet, had Lubach zelf grofweg 140 duizend volgers en zijn programma 364 duizend. Op Facebook is de pagina van Zondag met Lubach (ZML) de grootste van de VPRO. Op die plek trok zijn best bekeken filmpje, 'America first, Netherlands second', 52 miljoen kijkers.

Sociale media zijn voor Lubach essentieel om een enorm publiek te bereiken, dat bleek onder meer toen hij met succes pleitte voor een referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Facebook is voor hem het belangrijkste platform: op YouTube (331 duizend abonnees) trok zijn Trump-filmpje de helft minder kijkers: 26 miljoen. Het bereik van ZML op Twitter is met 31 duizend volgers een stuk kleiner.

Alternatieven

'We zullen hard op zoek moeten naar alternatieven, want voor zover ik weet is er geen plan-B', zegt Stan van Engelen, hoofdredacteur televisie van de VPRO. 'Naast de bestaande kanalen hebben we de ZML-nieuwsbrief nog. Die is best groot, dat vind ik zelf een fijne manier om op de hoogte te blijven.'

Volgens Van Engelen was stoppen met Facebook de 'logische consequentie' van de kritiek die Lubach in zijn programma uitte. Zondag noemde de presentator het platform een 'onbetrouwbare, liegende, megalomane, schijnheilige, privacyschendende blauwe teringsite' die iedereen in een digitale wurggreep heeft. Hoe langer je wacht met het opheffen van je pagina, moeilijker het wordt, was de boodschap.

Principes

'Facebook verlaten doet pijn, het was ook voor Zondag met Lubach een worsteling', zegt de hoofdredacteur tv. 'Veel mensen weten best dat dit bedrijf niet helemaal deugt maar ze denken dat ze niet zonder kunnen. Uiteindelijk hebben de makers gekozen voor hun principes en ze hopen dat meer mensen dat zullen doen. Iemand moest het voortouw nemen.'

Voor de VPRO is dit een interessante stap, zegt Van Engelen. 'ZML is zo bekend en geliefd dat ik ervan overtuigd ben dat mensen het volgend seizoen weten te vinden, online en op NPO 3. Maar toch, dit rigoureuze besluit dwingt ons nieuwe ideeën te bedenken. Dat kun je wel overlaten aan de makers van Zondag met Lubach, ze hebben eerder bewezen dat ze heel creatief zijn.'

Hoeveel mensen het voorbeeld van ZML volgen, is onduidelijk. Woensdagavond hadden ruim dertigduizend Facebookgebruikers zich aangesloten bij de actie, zo'n 80 duizend anderen waren 'geïnteresseerd'. Zelf heeft Van Engelen woensdag zijn pagina opgeheven. 'Ik denk niet dat ik Facebook ga missen, het boeide me steeds minder. Wat ik veel moeilijker zou vinden is stoppen met Twitter.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden