Omslag

Zoet of stoer: met een bucketlistboek kun je alle kanten op

De bucketlist is de foodtruck van het boekenvak.

omslagrubriek Beeld rv

Bucket is Engels voor emmer, dus wat betekent bucketlist? Niets emmerachtigs: het is een lijst met spannende voornemens – raften door de Grand Canyon, basejumpen van de Burj Khalifa, snorkelen bij Tasmanië of eindelijk die collega zoenen, dingen die je vóór je dood per se nog wilt doen.

Vanwaar die emmer dan? Die staat voor iets macabers: de emmer aan de voet van de galg. Trap die weg en de veroordeelde hangt. Kicking the bucket heet dat, oftewel de pijp uit gaan. Het emmerlijstje raakte bekend dankzij de feelgoodfilm The Bucket List (2007), waarin de terminaal zieke Jack Nicholson en Morgan Freeman demonstreren hoe je kort voor het einde nog best je lijstje wensdromen kunt afvinken.

Die aangename boodschap dook daarna op in de Amerikaanse bestsellerslijsten, tussen de Life Hacks, Bullet Journals en Fuck it-adviezen, zelfhulpboeken die de lezer een creatief leven op rolletjes beloven. Naast het Big Bucket List Book (‘Live the Life of Your Dreams’) verschenen er edities voor hem en voor haar, voor gehuwden, grootouders et cetera.

Dat op het thema valt te variëren, weet ook uitgeverij Terra Lannoo. Sinds Elise De Rijck er in 2015 haar Bucketlistboek publiceerde (‘500 dingen die je gedaan moet hebben’) volgden acht vervolgdelen, alle ontworpen door Valérie Machtelinckx.

Het jongste deel, Het Bucketlistboek voor een groene wereld, had niet lang geleden vast iets als ‘Gids voor een duurzaam leven’ geheten; wat dat betreft zijn er parallellen met de culinaire sector, waar de brave mobiele keuken is getransformeerd in de stoere foodtruck.

Dat stoere zit hem ook in de styling. De titel staat in de Clarendon, een breedgeschouderd 19de-eeuws font, dat door Machtelinckx met de hand is nagetekend, als brug naar de zachtmoedige kalligrafie in de banderol. Een beetje zoet, een beetje stoer; met zo’n bucketlist kun je alle kanten op.

Elise De Rijck: Het Bucketlistboek voor een groene wereld

Ontwerp Valérie Machtelinckx.

Terra Lannoo; € 12,99 (verschijnt 7 juni).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden