Zoekmachine Google maakt filmpje pikken moeilijker

Letterlijk een filmpje pikken op Google? Dat is sinds maandag een stuk moeilijker. Onder druk van de Amerikaanse entertainment-industrie heeft het Californische internetbedrijf zijn zoekalgoritme aangepast.

Scène uit de Batman-film 'The Dark Knight Rises' die nu in de bioscoop draait.Beeld ap

Die wijziging zet discutabele aanbieders op een achterstand. Hoe vaker er klachten tegen een website zijn ingediend vanwege schending van het auteursrecht, hoe verder die wegzakt in de zoekresultaten van Google.

Kritiek
De maatregel heeft een storm van kritiek doen losbarsten, omdat het Californische internetbedrijf zijn eigen videodeeldienst, YouTube, uit de wind lijkt te houden. Een deel van de 60 uur aan video's die gebruikers elke minuut online zetten bij YouTube bestaat uit film- en tv-beelden die zonder toestemming van de makers worden aangeboden.

Bij de bekendmaking van de 'piraterijsanctie' werd Google vrijdag gevraagd of dat betekende dat YouTube minder vaak te zien is in de eerste resultaten van zijn zoekmachine. 'Wij denken niet dat deze verandering de resultaten zal verslechteren van populaire websites met user-generated content', luidde de reactie van Google. Onder die websites schaart het webbedrijf het sociale netwerk Facebook, de microblogdienst Twitter, de fotoblogdienst Tumblr en de digitale filmencyclopedie Internet Movie Database (IMDB).

Nadat de eerste kritische geluiden over de maatregel hadden geklonken, heeft Google laten weten dat het verder kijkt dan alleen het aantal keren dat een website door rechthebbenden is gesommeerd content te verwijderen. Tegenover de website Searchengineland wilde een woordvoerder niet zeggen wat die andere criteria zijn, alleen dat de beoordeling volautomatisch gebeurt.

De Amerikaanse zoekmachinespecialist Danny Sullivan vermoedt dat Google een uitzondering maakt voor websites die een meldpunt hebben ingericht waarop film- en muziekmaatschappijen kunnen klagen over illegale content. Google telt alleen de verzoeken om verwijdering van content die bij de zoekmachine zijn ingediend, niet de klachten die bij websites zijn ingediend.

Veelklagers
In een rapport waarin Google een boekje opendoet over verzoeken om verwijdering van content, meldt het bedrijf dat het elke week 1,2 miljoen meldingen krijgt. Het Amerikaanse softwarebedrijf Microsoft heeft de meeste aanvragen gedaan. In de top-25 van veelklagers staan filmstudio's als Universal, Lionsgate en Magnolia Pictures en platenmaatschappijen als Sony, EMI en Warner Music.

Tot de vaakst aangeklaagde websites behoren Filestube, Extratorrent, Isohunt en The Pirate Bay. Die bieden zelf geen illegale content aan, maar verwijzen naar websites waar films, tv-programma's en muziek te vinden zijn. Tegen de nummer 1 op deze lijst, zoekmachine Filestube.com, zijn de afgelopen twaalf maanden 880 duizend klachten ingediend door meer dan 1.300 bedrijven en organisaties. De 881 duizend verwijzingen die Google heeft verwijderd, vormen minder dan 1 procent van het totale aantal hyperlinks die bij Filestube te vinden zijn, aldus het Google-rapport.

Rechtszaken over YouTube
Google is verwikkeld in een aantal rechtszaken, omdat het bedrijf via YouTube de gelegenheid zou bieden tot de verspreiding van illegale beelden. In april van dit jaar oordeelde een Duitse rechtbank dat YouTube verantwoordelijk mag worden gehouden voor auteursrechtelijk beschermd materiaal dat (anonieme) gebruikers online zetten. YouTube was aangeklaagd door de auteursrechtenorganisatie GEMA, omdat de website te weinig zou doen om illegaal gekopieerde beelden tegen te houden.

Google heeft nog een reden om de film- en muziekindustrie te vriend te houden. Het bedrijf wil graag films en muziek verkopen via zijn internetwinkel, zijn mobiele telefoons en Google TV. Veel leveranciers voelen daar tot nu toe weinig voor, omdat Google niet genoeg zou doen om piraterij tegen te gaan.

Sinds 2007 gebruikt YouTube technologie die illegaal materiaal kan opsporen. Van elk filmpje dat een filmstudio of tv-zender online zet, maakt de computer een unieke 'vingerafdruk'. Als anderen kopieën op YouTube zetten, worden de kenmerken daarvan vergeleken met de database van 'vingerafdrukken'. Als het systeem een treffer registreert, wordt de kopie verwijderd. Gebruikers hebben manieren gevonden om die Content ID-controle te omzeilen. Bijvoorbeeld door een video te maken van een kat die naar de tv kijkt waarop het originele filmpje wordt afgespeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden