zoeken, tasten, spelen

Na een wereldreis, een cd en een dvd is er nu de Umoja-bioscoopfilm. Bløf-bassist en co-regisseur Peter Slager: ‘Het is geen seks, drugs and rock ‘n’ roll....

Vijf jaar. Zanger Paskal Jakobsen kijkt Bløf-collega en bassist Peter Slager kort aan. Het is waar, stelt hij met lichte verbazing vast. Ze zijn alweer vijf jaar bezig met Umoja. ‘Het is behoorlijk uit de hand gelopen’, zegt Jakobsen. ‘Als we dat van tevoren hadden geweten, waren we er nooit aan begonnen.’ Aan de andere kant: Bløf heeft zich dankzij het project op meerdere fronten ontwikkeld. ‘We hebben bewust het onbekende opgezocht. Als een soort zelfonderzoek. Dat heeft de verhoudingen tussen de bandleden rijker gemaakt. Muzikaal hebben we de grenzen afgetast. En: ons publiek is blijven groeien.’

‘Als dat niet zo was geweest, was ik ook tevreden geweest’, zegt Slager. ‘Als je hier succes hebt, vervalt de praktijk toch snel in een cd maken, toeren, weer een cd maken, en weer de clubs langs met een toer. Dat benauwt op den duur. Met Umoja zijn we aan die routine ontsnapt. We weten nu veel beter wie we zijn en waar we vandaan komen.’

Met Umoja doelen Jakobsen en Slager op het initiatief van de band om hun blik vergroten. Een plan dat in 2002 ontstond toen de Zeeuwse groep voor Plan Nederland enkele projecten in Kenia bezocht, en vervolgens in Nigeria musiceerde met saxofonist en bandleider Femi Kuti – een lokale held door zijn uitgesproken mening over corruptie en aids.

Slager: ‘Door deze ervaringen gingen we nadenken over de sociale en politieke situatie. Bovendien wilden we meer te weten komen over de muziek van alle werelddelen. De beste manier om dat te doen, is die muziek op te zoeken en te spelen met de muzikanten ter plaatse.’

In 2006 kwam het muzikale resultaat uit van Bløfs reis over de wereld – van de cd met bijgevoegde dvd werden er meer dan 220 duizend verkocht. Slager: ‘Over die dvd was ik toch enigszins gefrustreerd. Veel mensen hadden hem nooit helemaal bekeken, maar zapten vooral langs de liedjes.’ Uiteindelijk werd besloten het Umoja-project af te sluiten met een bioscoopfilm. Regisseur Chiem van Houweninge jr: ‘Een film waarin de live-ervaring van het concert wordt afgewisseld met reisimpressies en reflectie.’

Van Houweninge, die meerdere clips van Bløf regisseerde, reisde de afgelopen jaren mee naar Afrika, Turkije, Cuba, Portugal, de Verenigde Staten, Argentinië, India, Bhutan, Japan, Australië, Ierland en Rusland. ‘Aanvankelijk moest iedereen wennen aan de camera’s. Omdat ik werkelijk alles filmde. Gaandeweg ging dat beter, en werd onze aanwezigheid gewoon. En soms werd er gezegd dat de camera even uit moest. Dan deed ik dat. Het blijft in eerste instantie hun verhaal.’

Uit ruim 500 uur filmmateriaal kwam Een manier om thuis te komen tevoorschijn, een film van bijna twee uur die is opgebouwd rondom de vier Umoja-concerten die Bløf vorig jaar in Rotterdam gaf, met vrijwel al hun buitenlandse kompanen als gast op het podium.

De film is behalve een concertregistratie een egodocument geworden. Vol twijfel, zoektochten en discussies over de toon en de smaak van de band. Ook is te zien hoe de Bløf-mannen voor elkaar liedjes schrijven – als troost, of als opsteker.

Co-regisseur Slager: ‘Noem het soft, of wat dan ook: maar dit is zoals we zijn. Altijd in gesprek. Altijd op zoek. De film voldoet niet aan het plaatje van seks, drugs and rock ’n’ roll. Dat is ook zo achterhaald. Zo jaren zeventig. Quasi-romantiek waar ik niets mee heb.’

Op het terras van Pantha Rei op het strand van Vlissingen heeft Paskal Jakobsen een kookboek met Thaise recepten bij de hand. Hij gaat, zegt hij olijk, zijn vrije dag in de keuken doorbrengen. Ja – eerlijk gezegd: Jacobsen is blij dat hij niet meer met zijn collega’s over de wereld hoeft te reizen.

‘Van nature ben ik niet zo’n wereldreiziger. Door Umoja ben ik op plekken gekomen waar ik anders nooit naartoe was gegaan. Maar de film heet niet voor niets Een manier om thuis te komen. De hoofden zijn leeg. We kunnen vol vuur aan onze nieuwe cd beginnen.’

Waarover die gaat?

Slager: ‘Over vriendschap.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden