Zoek eens een ander geluid: bespeel uw harp met een spons

Miriam Overlach speelt nieuw harpconcert van partner Wilbert Bulsink

Noem het woord harp en bij veel mensen doemen beelden op van vredig op een wolk zwevende engeltjes. Het instrument staat bekend om zijn zachtaardige klanken. Maar het hoeft helemaal niet zo lief te klinken. Zo kun je er bijvoorbeeld ook op spelen met een spons.

Miriam Overlach: 'Het heeft veel voordelen dat Wilbert en ik zoveel in elkaars buurt zijn. Hij kan mij direct zijn schetsen laten zien, ik kan meteen uitproberen wat hij heeft gemaakt'

Dat doet Miriam Overlach (38) donderdagavond bij het Orkest van het Oosten in het nieuwe harpconcert Spelingen, dat donderdag in theater De Spiegel in Zwolle in première gaat. Het 17 minuten durende stuk is gecomponeerd door haar vriend, Wilbert Bulsink (34). Het is ‘een ode aan de speelsheid’, aldus de componist.

Jullie beloven een paar nieuwe speeltechnieken te introduceren. Vertel.

Bulsink: ‘We zijn op zoek gegaan naar de onverwachte klanken van de harp. Als je met een spons over de snaren van een harp wrijft, klinkt ze als een rietblaasinstrument, er komt ineens scherp gepiep uit. Speel je met een dempende doek tussen de snaren gewikkeld, aan de onderkant, klinkt de boel ineens als een marimba. Je hoort de aanslag dan veel beter.’

Hoe kwam je op een spons?

Overlach: ‘Op een snaar kun je flageoletten maken; als je een snaar tokkelt en haar tegelijkertijd op een bepaalde plek licht aanraakt, hoor je een andere toon. Bij een harp heb je weinig referentiepunten om de plek van die flageolet te vinden, dus doen we soms wat Tipp-Ex op de snaren. Toen ik dat spul eraf wilde halen, ontdekte ik dat het leuk klonk. Wilbert heeft vervolgens heel nauwkeurig uitgezocht wat je er verder mee kon doen.’

Bulsink: ‘Maar het is zeker geen aaneenrijging van effecten hoor. En na al die onconventionele technieken, klinkt de ‘normale’ harp ineens weer als nieuw.’

Hoe kwam dit concert tot stand?

Bulsink: ‘Ed Spanjaard, dirigent van het Orkest van het Oosten, dirigeerde een paar jaar geleden in Caïro een stuk dat ik voor harp en ensemble had geschreven. Hij vond dat zo interessant dat hij me heeft gevraagd een groter stuk te maken. Het is uiteindelijk deels gebaseerd op dat oudere werk en heel organisch gegroeid. Inmiddels ken ik de harp zo goed dat ik het stuk wel twee keer zo lang had kunnen maken.’

Hoe is het om als geliefden samen te werken aan zo’n compositie?

Overlach: ‘Als we met muziek bezig zijn, zijn we heel professioneel. Maar het heeft veel voordelen dat we zoveel in elkaars buurt zijn. Wilbert kan mij direct zijn schetsen laten zien, ik kan meteen uitproberen wat hij heeft gemaakt. En hij weet dat ik graag fluit, dus laat hij me aan het einde van het concert meefluiten terwijl ik harp speel.’

Bulsink: ‘We praten veel over muziek, dus kennen we elkaars esthetische opvattingen goed. Daarom is dit stuk echt van ons samen. Nee, onze relatie heeft er niet onder geleden.’

Spelingen is 12/4 te horen in De Spiegel in Zwolle, 13/4 in Muziekcentrum Enschede. Ook te horen: het Vioolconcert van Tsjaikovski (solist: Carla Leurs) en de Negende symfonie van Sjostakovitsj.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.