AlbumrecensieBach Motets

Zoals Pygmalion Bachs motetten zingt, hoorden we ze niet eerder ★★★★☆

Fürchte dich nicht, wees niet bang. Bachliefhebbers horen bij deze woorden meteen het gelijknamige motet. Maar zoals het Franse ensemble Pygmalion deze meerstemmige kerkmuziek zingt, hoorden ze het niet eerder. Alsof de Heilige Geest zelf is neergedaald om de geruststelling in ons oor te fluisteren.

Het is een van de verrassingen waarmee dirigent Raphaël Pichon strooit op zijn nieuwe album met de zes Bachmotetten (BWV 225-230). Als voormalig koorknaap in Versailles kent Pichon deze briljante stukken sinds zijn 10de. Die vertrouwdheid betaalt zich uit. Bach klinkt devoot en emotioneel, maar ook lichtvoetig en dansant.

Pichon laat sleutelwoorden oplichten (‘Müde’). Medeklinkers spatten soms uit de speakers (‘Krrrraft’). Dissonanten wringen gemeen. En een serenere bede dan aan het slot van Komm, Jesu, komm moet nog worden gevonden. Er gebeurt zoveel tegelijk, dat je blij bent met de tussengevoegde, door Bach gekende motetten van kalme 16de-eeuwers als Jacob Gallus en Giovanni Gabrieli.

Pygmalion

Bach Motets

Klassiek

★★★★☆

Harmonia Mundi

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden