ColumnSheila Sitalsing

Zo ziet het achterhoedegevecht van de benzine-dino eruit: schril, eenzaam en stakkerig

null Beeld EPA
Beeld EPA

Dat de stickers bestonden had ik lang geleden per ongeluk gezien op een marginale website, er waren korrelige foto’s in omloop van achterruiten en bumpers uit het lompere segment waar de sticker daadwerkelijk op was geplakt. Maar pas toen vorige maand bij een stoplicht in Rotterdam een ronkende Jeep naast me stopte met die sticker op de flank, gewoon live anno 2021, realiseerde ik me dat de oude marktwet nog springlevend is: geen product zo zwakzinnig of er is wel een afnemer voor.

Op de sticker staat in robuuste blokletters een nogal fors getoonzette verwensing aan het adres van ‘Greta’, met wie Greta Thunberg wordt bedoeld, de net 18 geworden Zweedse die wereldberoemd werd omdat ze elke vrijdag bij het parlement ging zitten met een bordje ‘schoolstaking voor het klimaat’. De beoogde stickerconsument rijdt in een ouder wordend dieseltje of in het grotere benzinewerk.

Het heeft iets sneus: de gedachte dat een auto-eigenaar (auto-eigenaren, zelfs) de moeite heeft (hebben, zelfs) genomen om online een sticker aan te clicken en in het mandje te doen, te betalen, verwachtingsvol bij de brievenbus te gaan zitten, hem met trillende handen uit de envelop te peuteren, een mooi plekje op de auto uit te zoeken waar je hem goed kan zien, het plekje vet- en stofvrij te maken, de sticker voorzichtig los te peuteren, zo netjes mogelijk op te plakken (kijk even mee? is hij recht? en nu?), eventuele lijmrestjes te verwijderen (kijk uit voor de lak!), om vervolgens triomfantelijk rond te rijden. Strijdend tegen de stekkerauto met het elan waarmee anderen zich storten op roetveegpiet, feeststol, windmolen of genderneutrale wc.

Zo ziet een achterhoedegevecht er dus uit: schril, eenzaam en stakkerig.

Alleen dinosaurussen rijden in 2030 nog fossiel, kopte deze krant onlangs wreed. Omdat je straks geen binnenstad meer inkomt op diesel of benzine. Omdat nieuw vervoer straks alleen nog maar in elektrische vorm komt. Omdat die dingen eindelijk betaalbaar worden en eindelijk een redelijke actieradius krijgen (achthonderd kilometer kunnen we rijden op een volle tank met ons oude benzinetje: achthonderd!). Omdat men over de weerzin heen zal stappen en over een paar jaar geheel vrijwillig in iets tamelijk verschrikkelijks van Chinese makelij zal rondrijden – sinds het is gelukt mondkapjes op straat te normaliseren, geloof ik dat ze ons zelfs in een Aiways U5 krijgen. Of nou ja, een Aiways. De buren misschien; zelf sparen we door voor een geëlektrificeerde Defender met daktent.

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden