AchtergrondDe make-up van bombshell

Zo toverde make-upmagiër Kazu Hiro de cast van Bombshell om tot de kopstukken van Fox News

Charlize Theron lijkt verbluffend veel op Fox-presentatrice Megyn Kelly in Bombshell. Hoe kreeg de voor een Oscar genomineerde make-upartiest Kazu Hiro dat voor elkaar?

Charlize Theron als Megyn Kelly, Nicole Kidman als Gretchen Carlson en Margot Robbie als Kayla Pospisil in Bombshell (2019).

Het is een van de meest bekeken politieke tv-fragmenten in de recente Amerikaanse geschiedenis (live trok het 24 miljoen kijkers, online is het miljoenen keren gedeeld): het moment dat Megyn Kelly, presentatrice bij de rechts-conservatieve nieuwszender Fox, tijdens het debat tussen de republikeinse presidentskandidaten in 2015 aan Donald Trump vraagt of een man die zich zo neerbuigend uitlaat over vrouwen als hij wel geschikt is om president van Amerika te worden.

(Trump haalde later uit naar Kelly met de presidentiële woorden: ‘She had blood coming out of her wherever.’)

Het fragment staat op het netvlies van veel Amerikanen gebrand. En precies dát fragment, besloot actrice Charlize Theron, wilde ze zelf spelen. Hoewel het script van Bombshell voorschreef dat de originele tv-beelden hier gebruikt zouden worden, zei Theron: nee, laten we deze scène zelf doen.

En dus zien we Theron met hetzelfde lange platinablonde haar als Megyn Kelly, met een gezicht dat veel op dat van Kelly lijkt, het kaarsrechte bovenlichaam gehuld in eenzelfde mouwloos jurkje. Met identiek lage stem, met  precies dezelfde snelheid en cadans, stelt ze die ene vraag aan Donald Trump (die in eigen persoon antwoordt, voor hem zijn wel de tv-beelden gebruikt).

Kazu Hiro verzorgd de make-up van Charlize Theron. De actrice speelt Megyn Kelly in de film Bombshell.

Dat Charlize Theron het aandurfde deze scène te spelen in Bombshell – een film over de val van Fox News-baas Roger Ailes, die door presentatrices, onder wie Kelly, werd beschuldigd van seksuele intimidatie – zegt veel over het vertrouwen dat de actrice in haar minutieuze voorbereiding en in haar eigen spel had. Maar het zegt minstens evenveel over hoezeer Theron vertrouwde op haar uiterlijke gelijkenis met Kelly. Dat is te danken aan de hyperrealistische gezichtsprotheses van Kazu Hiro. Beiden werden beloond met een Oscar-nominatie: Theron staat op de lijst voor Beste actrice, Kazu Hiro voor Beste haar en make-up.

Het team van Kazu Hiro. Beeld Independent Films

Transformaties zijn Theron niet vreemd. Voor haar rol van de Amerikaanse seriemoordenares en prostituee Aileen Wuorno in Monster (2003) kreeg ze een gebitsprothese, dikke lagen make-up en kwam ze 15 kilo aan. Ook voor de rol van de uitgeputte jonge moeder Marlo in de film Tully (2018) at ze er 25 kilo bij. Maar met gezichtsprotheses had Theron nog nooit eerder gewerkt.

Voor de rol van Megyn Kelly stelde Theron het echter als voorwaarde: ze deed alleen mee als make-upartiest Kazu Hiro er ook bij was. Kelly was als tv-persoonlijkheid immers wekelijks op prime time in de Amerikaanse huiskamers te zien (tot eind 2018, toen ze ontslagen werd na een racistische opmerking op tv). Theron wilde voorkomen dat het publiek de stem van Kelly zouden horen uit het gezicht van Theron.

Charlize Theron wordt omgetoverd naar Megyn Kelly.Beeld Independent Films
FILE - In this Jan. 28, 2016 photo, Moderator Megyn Kelly waits for the start of the Republican presidential primary debate in Des Moines, Iowa.Kelly says she did the âĜtwirlâĝ before Roger Ailes, too. The former Fox News Channel personality referred to a scene in the movie âĜBombshell,âĝ where the late Fox News boss, portrayed by John Lithgow, asked an aspiring news anchor played by actress Margot Robbie to turn around in front of him so he could assess her body. (AP Photo/Chris Carlson, File)Beeld AP

Make-upmagiër Kazu Hiro won eerder een Oscar voor het omtoveren van Gary Oldman tot Winston Churchill (Darkest Hour) en maakte in Bombshell onder meer ook van John Lithgow een geloofwaardige Roger Ailes (met enorm veel gezichtsprothesen en een dikmaakpak). Voor het personage van Megyn Kelly boetseerde hij met klei twee hoofden: een van Theron en een van Kelly. Vervolgens bekeek hij welke delen het meest van elkaar verschilden en onderzocht hij waar protheses nodig waren: rekbare siliconen flapjes die op het gezicht werden geplakt (zie boven) en verstopt onder een dikke laag make-up. Elke opnamedag kostte het drie uur om Theron zo in Kelly te doen veranderen.

Al was daar natuurlijk meer voor nodig. Theron bestudeerde uren en uren tv-opnamen van Megyn Kelly, maar kwam erachter dat de presentatrice weinig van zichzelf prijsgeeft. De harde onderlinge concurrentie bij Fox, het seksisme voor en achter de schermen, de angst om niet voor vol te worden aangezien – dat alles droeg misschien bij aan Kelly’s lichaamstaal, die Theron in Bombshell iets aanzet. De kin vooruit, de schouders naar achter, als een soldaat betreedt ze een ruimte. Het bovenlijf immer onbeweeglijk – geharnast.

De code om Kelly te kraken bleek haar stem. Die is uitzonderlijk laag. Charlize Theron oefende zo hard om net zo laag te spreken dat ze haar stembanden overbelaste en (vlak voor de opnamen) drie weken niet mocht praten.

Met een stemcoach analyseerde Theron de spreekpatronen van Kelly: waarom praat ze zoals ze praat? Wat hen opviel, is dat Kelly aan het begin van haar (toenmalige) tv-programma The Kelly File heel langzaam en duidelijk sprak, ze beklemtoonde elk woord. Roger Ailes had haar ooit verteld dat ze ratelde en echt moest vertragen als ze ‘on air’ was.

Maar wanneer ze van haar script afweek– als ze een gast in de studio had, het onderwerp haar aan het hart ging en ze een punt wilde maken – dan viel ze uit haar rol en daarmee terug in de Megyn Kelly-snelheid. En die is, zoals Theron e in een interview zei, ‘gewoon krankzinnig’.

Theron geeft er een interpretatie van ten beste in een scène in Bombshell waarin Megyn Kelly zich realiseert dat ze haar ervaringen met de seksuele intimidatie van Roger Ailes niet langer voor zich kan houden. Haar jarenlang weggedrukte woede komt eruit, alsof de kurk van een fles wordt gehaald waarin het al heel lang gistte. Een razendsnel spervuur van goed geplaatste verwensingen en frustratie.

‘Wat de f*ck was dat nou?’, vraagt Kelly’s assistente verbouwereerd na afloop. ‘Geen idee’, antwoordt een ander. ‘But I liked it.’

John Lithgow wordt getransformeerd tot Roger Ailes.Beeld Independent Films

Theron naar Kelly 

•Megyn Kelly heeft zware oogleden; het bovenste deel (onder de wenkbrauw) ligt ver over het onderste lid (boven de wimper) heen. Theron daarentegen heeft een opener blik. De actrice kreeg daarom op elk oog twee siliconen-lapjes geplakt; make-up deed haar ogen (met donkerblauwe contactlenzen) vervolgens meer amandelvormig lijken. Het aanbrengen van de siliconen protheses luisterde nauw: te strak opgeplakt en Theron kon niet met haar ogen knipperen, te los en de oogleden werden te zwaar, waardoor ze haar ogen nauwelijks open kreeg.

•Omdat de neusgaten van Kelly duidelijk groter zijn dan die van Theron, ontwierp make-upartiest Kazu Hiro neusplugs die de neusvleugels van binnenuit naar buiten drukken. Hij liet een afdruk maken van de binnenkant van Therons neusgaten (met een soort stopverf), en ontwierp op basis daarvan op de computer een aangepast model, dat hij met een 3D-printer uitprintte. ‘Het mocht er niet komisch uitzien’, zei Hiro, ‘het moest subtiel en realistisch zijn’. Uiteindelijk printte hij veertig setjes voor de duur van de filmopnamen. In te brengen met de vingers, eruit te halen met een pincet.

•Theron kreeg een neustopje opgeplakt, om haar neus net zo te laten krullen als die van Kelly. Ook kwam er een siliconenlapje om haar neusbrug te verbreden.

• Om Therons smalle, langwerpige gezicht meer te laten lijken op Kelly’s hoekige gezicht met vierkante kaaklijn, kreeg de actrice kaakprotheses opgeplakt. Ook de kin werd breder gemaakt. Tevens werden protheses aangebracht bij de mond en op de wangen.

Charlize Theron in de make-up.Beeld Independent Films

Echte mensen

Het is bekend: het Oscar-comité houdt van acteurs die échte mensen spelen (van Paus Franciscus tot Judy Garland: dit jaar zijn 7 van de 20 genomineerde hoofd- en bijrollen gebaseerd op niet-fictieve personages). Ook worden metamorfoserollen (waarvoor een acteur kilo’s aankomt of afvalt, of zich onherkenbaar vermomt) altijd hoog gewaardeerd. Charlize Therons voor een Oscar genomineerde vertolking van voormalig Fox News-presentatrice Megyn Kelly valt in beide categorieën.

Meer over Bombshell

De Volkskrant sprak met hoofdrolspelers Charlize Theron en Margot Robbie over de ongemakkelijke grijstinten binnen een toch al gevoelig onderwerp.

Lef kan de makers van deze film over seksueel misbruik op de werkvloer niet worden ontzegd, meent recensent Berend Jan Bockting. Hij geeft vier sterren.

#MeToo kon wel wat drama gebruiken, schrijft Loes Reijmer in haar column. ‘Lezen over seksuele intimidatie is toch anders dan het zien gebeuren. Op papier lijkt wat Kayla meemaakt in Bombshell misschien niet zo erg. Maar kijk in de ogen van actrice Margot Robbie en huiver.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden