Zo ontwikkelt Amsterdam zich als filmlocatie

Hollywood in Amsterdam

Filmcamera's doken de afgelopen weken in de hoofdstad op. Van Sense8 tot The Hitman's Bodyguard, de filmcoördinator van de gemeente regelt het.

Opnamen voor de serie Sense8. In het midden (met roze haardracht) scenarioschrijfster Lana Wachowski. Beeld Aurélie Geurts

De argeloze voorbijganger in de Amsterdamse binnenstad zal zich afgelopen weekend even achter de oren hebben gekrabd. Hoort de Nederlandse lichtman die zaterdagavond op de Amsterdamse Stadhouderskade aan de waterkant een groot kaliber spotlicht installeerde nu bij de crew van The Hitman's Bodyguard, de actiekomedie met Ryan Reynolds en Samuel L. Jackson, die met zijn spectaculaire speedbootraces, autocrashes en vuurgevechten zelfs het Journaal haalde?

Of werkt hij voor Netflix' sciencefictionserie Sense8, waarvan het tweede seizoen onder regie van Lana Wachowski (The Matrix) onder meer in Den Haag, Utrecht en Amsterdam wordt opgenomen? Anders het Franse Gangsterdam wellicht, een komedie over een Amsterdams feestweekend van drie studenten uit Parijs?

De lichtman wacht op een teken van de overkant van de gracht, direct achter het Amsterdamse poppodium Paradiso. Daar ligt een ronkende speedboot klaar voor vertrek. In de vrouw met paarsroze dreadlocks die een cameraman enkele laatste instructies toezwaait, herkennen we Sense8-maakster Lana Wachowski - dat kapsel is haar signature look.

De omgeving van de Reguliersgracht is hermetisch afgesloten vanwege opnames van de film The Hitmans Bodyguard. Beeld anp

Een paar tellen later zwaait een achterdeurtje van Paradiso open, rennen vier in Nederlandse politie-uniformen gestoken figuranten naar buiten, klapt een metalen hek dicht in hun gezicht, springt een blonde vrouw in de speedboot en brult de boot de nacht in. Water klotst uit de gracht over de stoep.

De blonde vrouw in de boot is actrice Tuppence Middleton, in de serie een in Amsterdam ondergedoken IJslandse dj, die later die nacht voor het oog van de camera achter de draaitafels in Paradiso verschijnt.

Voor de cast en crew van The Hitman's Bodyguard en Sense8 werkten de afgelopen weken 300 tot 350 mannen en vrouwen per productie, maar de maximumcapaciteit van de stad is nog niet bereikt, zegt Simon Brester, sinds 2010 werkzaam als filmcoördinator voor de gemeente Amsterdam. 'De stad absorbeert dit heel goed.' Mits iedereen, van politie tot café-eigenaar, onderling heldere afspraken maakt.

(Teskt gaat verder onder foto).

Acteur Samuel L. Jackson in Amsterdam voor de opnames van The Hitmans bodyguard. Beeld anp

De camera's leken de afgelopen weken wel overal te draaien. Volgens Brester leiden juni en juli jaarlijks tot een 'opeenhoping' van film-, tv- en ook reclame- en videoclipproducties in de hoofdstad. Niet eerder ontving hij de makers van een serie in de categorie kwaliteits-tv, waartoe Sense8 kan worden gerekend. Het eerste seizoen van de serie, over acht personages die ondanks de fysieke afstand af en toe in elkaars gedachten optreden, werd door critici weliswaar wisselend ontvangen, maar de ambitie van de makers lijkt vooral nog te groeien. Het aantal filmlocaties nam toe, verspreid over Europa, Afrika, Azië, Noord- en Zuid-Amerika. Het budget overstijgt volgens schattingen van betrokken Nederlandse producenten de 100 miljoen.

De onderwerpen die de serie behandelt - het benadrukken van overeenkomsten in culturen, voorname rol voor een transvrouw, vervaging van seksueel hokjesdenken - komen overeen met het imago van de stad.

Extra tevredenheid bij Brester, die eerder interesse in Amsterdamse filmlocaties peilde bij een producent van hitserie Homeland. 'Een filmcrew bezoekt de stad eenmalig. Bij een serie bestaat de kans dat meerdere seizoenen worden gemaakt. Wanneer je stad mooi figureert in zo'n serie, vinden de makers het wellicht leuk terug te komen. Daar word ik nog vrolijker van.'

In 2010 kreeg Amsterdam 600 draaidagen van filmcrews te verwerken. (Optelsom van film, tv, videoclip, reclame, kortom alles waarvoor een filmploeg nodig is.) Dit jaar worden meer dan 2.500 draaidagen verwacht.

Dat de aanwezigheid van Amsterdam in films en series een aanzuigende werking heeft op toeristen is een gevolg van het gemeentebeleid, zegt Brester, niet de opzet. Doel van zijn werk, zegt hij, is het stimuleren van de Amsterdamse filmindustrie en lokale economie. Denk alleen al aan de honderden verhuurde hotelkamers. 'Deze maand geven film- en tv-crews zo'n 20 miljoen euro uit in de stad. Op jaarbasis wordt 100- tot 150 miljoen direct besteed aan de Amsterdamse filmindustrie.'

Het maken van films óver de stad, of een film waarin een kenmerkend Amsterdams evenement een grote rol speelt, daaraan hoopt Brester in de toekomst bij te dragen. Daarnaast werkt hij met onder meer met de Filmacademie, EYE en het Amsterdam Fonds voor de Kunst (AFK) aan een lokaal talentontwikkelingsplan, dat gedebuteerde filmers moet helpen met het maken van hun tweede en derde film.

Ondanks de hectische periode dezezomermaanden is van een rem op het binnenhalen van filmproducties geen sprake, zegt Brester. 'Als morgen James Bond belt, zijn we natuurlijk dolblij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.