AchtergrondOnline concerten

Zo kan het ook: drie artiesten die iets speciaals maakten van hun livestream

Nick Cave, Jarvis Cocker en Eefje de Visser vonden de perfecte setting voor hun muziek. 

Nick Cave in het Alexandra Palace in Londen.

Popconcerten kunnen al maandenlang niet gegeven worden, maar dat wil niet zeggen dat artiesten hun publiek geen livemuziek meer bieden. Al vanaf de begindagen van corona werd internet overspoeld met live-opnamen van piano- of gitaarspelende popmuzikanten zingend in huiskamer of studio. Sympathiek, maar het kon best wat professioneler. En dat wordt het nu ook. 

Vorige week waren drie bijzondere popconcerten thuis op de computer of smartphone te bekijken, opgenomen zonder publiek, al dan niet gratis te zien.

Popmuzikanten Nick Cave, Jarvis Cocker en Eefje de Visser hebben het ieder op hun eigen manier aangepakt. Ze  leverden prachtig werk, dat hun concerten niet kon vervangen, maar wel het unieke karakter van hun muziek onderstreepte. De opnamen vonden onlangs plaats in respectievelijk een majestueuze Londense evenementenhal, een grot in Derbyshire en een studio annex woonkamer in Gent.

Zo zagen we donderdagavond tijdens de eenmalige livestream van zijn concert Nick Cave alleen zitten in het Londense Alexandra Palace, normaal gesproken goed voor tienduizend bezoekers. Hij zat midden in de zaal achter een vleugel.

Thuis achter de computer heeft het iets surrealistisch als hij begint te spelen en zingen. ‘They’re taking me down my friend’, de openingsregel van Idiot Prayer, een liedje van een van Caves meest ingetogen albums The Boatman’s Call (1997) komt hard binnen. Zang en piano zijn prachtig in balans. Schitterend zijn ook de beelden van die lege, mooi uitgelichte zaal die gedurende de anderhalf uur dat Cave achter de vleugel zit alleen maar leger oogt.

Er valt een lichtbundel naar binnen, die de suggestie van daglicht oproept. Dat is al raar, want de muziek van Nick Cave associëren we al zo’n veertig jaar vooral met nacht en duisternis.

We zien de ringen om de vingers van zijn linkerhand glinsteren in Sad Waters en Girl In Amber. Cave doorloopt zijn hele oeuvre. Er komen onverwachte liedjes voorbij die hij opnam met zijn hobbyband Grinderman en halverwege zien we op een titelkaart een nummer dat we niet kennen: Euthanasia. Een mooi liedje waarin hij woorden herhaalt zoals Van Morrison dat zo mooi kan: ‘the smile that smiles that smiles that smiles just in time.’

Aankondigingen of inleidingen blijven achterwege. Nick Cave alleen aan de piano met zijn liedjes in een veel te grote zaal zonder publiek: daarmee moeten we het doen. Maar we hangen aan zijn lippen, willen niks missen en nemen zoveel mogelijk indrukken op. Want straks is het weg en komen de beelden misschien nooit meer terug.

18 euro kostte de eenmalige stream, op een door Cave zelf vastgesteld moment. Na anderhalf uur, als Nick Cave opstaat en wegloopt, is er alleen nog de herinnering aan een mooi, maar best prijzig evenement.

Twee dagen eerder hadden popliefhebbers al iets soortgelijks meegemaakt. Jarvis Cocker, de flegmatieke voorman van Britpop-band Pulp, presenteerde Beyond the Pale, het nieuwe album van zijn band Jarv Is… op YouTube, middels een fraai concert in een grot in Derbyshire.

Deze stream van een uur was 24 uur lang gratis te bekijken. Blijkbaar zag Cocker deze toch kostbare registratie vooral als marketing voor het album, dat een paar dagen eerder was verschenen. Ook Cocker laat niks aan het toeval over, alles is tot op de seconde geregisseerd. Het voelt alsof we voor zijn neus staan, we schrikken op van de flitsende discobol en worden even uit hypnose gehaald als Cocker aankondigt dat Kant 1 van de plaat is afgelopen. ‘See you on the other side.’

De concerten van Cave en Cocker waren tijdelijk te beluisteren, al valt te hopen dat ze net als het streamconcert van Eefje de Visser van een paar weken geleden alsnog beschikbaar komen.

De in Gent woonachtige Nederlandse zangeres streamde op 4 juli in diverse clubs een fraai concert, opgenomen in haar thuisstudio. Haar eerder dit jaar verschenen veelgeprezen album Bitterzoet stond centraal. Wie het concert heeft gemist, kan het voor 8 euro alsnog streamen op Vimeo On Demand (een maand geldig), of voor het dubbele bedrag downloaden.

En dat is zeer de moeite waard. Het geluid is prachtig diep, en de beelden van de dicht op elkaar spelende en dansende band zijn fraai. Eefje de Visser had in maart haar grote tournee moeten beginnen, de try-outs waren al geweest. Haar fraai geregistreerde Bitterzoet-studioconcert is niet zozeer een alternatief, maar eerder een nieuwe manier om haar fraaie elektronisch gelaagde liedjes te beleven. Daar zal een beetje muziekliefhebber best 8 euro voor over hebben.

Uitgestelde concerten

Nick Cave had met zijn Bad Seeds deze maanden door Europa en de Verenigde Staten moeten reizen, met op 29 april een optreden in de Amsterdamse Ziggo Dome. Dat concert is verplaatst naar 11 april 2021.

Jarvis Cocker had zijn album, dat net is verschenen maar al voor mei gepland stond, in Nederland graag op het festival Best Kept Secret gepresenteerd. Ook dat concert is een jaartje uitgesteld. De Bitterzoet-tournee van Eefje de Visser is (voorlopig) uitgesteld tot oktober van dit jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden