Zo goed als alle woorden hebben een .nl-adres

Praktisch alle veel gebruikte woorden zijn geregistreerd als domeinnaam op internet.

© colourbox

Het tijdschrift Onze taal heeft internetdomeinnamen door Jaap Meijers en hoogleraar taaltechnologie Antal van den Bosch laten bestuderen omdat het afgelopen maandag 25 jaar geleden was dat .nl als allereerste landendomein werd gelanceerd. Inmiddels zijn er 4,3 miljoen sites geregistreerd met een .nl-adres. Jaap Meijers legt uit wat de gevolgen zijn van de drukte in het Nederlandse webdomein.

Waarom heeft u de beschikbaarheid aan .nl-domeinen onderzocht?
'Het is begonnen doordat ik af en toe namen moet bedenken voor online projecten. Een van de grote ergernissen is dan een domeinnaam te vinden die leuk is en vrij beschikbaar. Uiteindelijk moet je vaak rare namen of streepjes gebruiken.'

Hoe heeft u dit onderzocht?
'We hebben een lijst gemaakt met de 750 meest voorkomende woorden in onze taal. Vervolgens hebben we overal .nl achter gezet en bekeken waar onze browser op uit kwam.'

En dat leverde dus een aantal opzienbarende conclusies op?
'Schokkend vond ik dat slechts 11 van de 850 domeinen nog vrij zijn. Ondertussen verwachtte ik dat de overgrote meerderheid in handen zou zijn van domeinkapers, maar dat viel best mee. Ongeveer een kwart is in handen van zulke bedrijven. Van de rest is veertig procent geregistreerd maar niet in gebruik, of slechts als doorverwijzer. Van het totaal wordt eenderde nuttig gebruikt.'

Domeinkapers, wat moet je je daar-bij voorstellen?
'Er zijn een paar grote bedrijven, die letterlijk miljoenen domeinnamen hebben. Het is hun corebusiness om die geautomatiseerd op te kopen en ze vast te houden tot mensen er duizenden euro's voor over hebben. Het is een lage, onproductieve vorm van handel, maar juridisch in orde.'

Het is dus hun schuld dat er zo weinig domeinnamen vrij zijn?
'Nee, dat is een opvallende conclusie van ons onderzoek. We doen het eigenlijk met z'n allen, niet alleen de kapers. Ook overheden, reguliere bedrijven en particulieren registreren extra. Die denken dat ze er ooit nog iets mee gaan doen. Of ze bedenken een goede naam en registreren hem als appeltje voor de dorst.'

Wat zijn de gevolgen van het opraken van eenvoudige domeinnamen?
'Het is een rem op creativiteit en innovatie. Het internetgebruik komt er niet door tot stilstand, maar voor nieuwe bedrijven is het lastig een naam te verzinnen die blijft hangen. Het gevolg is dat het publiek meer moeite moet doen om namen te onthouden en in te tikken.'

Zijn er mogelijkheden dit speculeren met domeinnamen te stoppen?
'Er is hier al langer discussie over. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat met een site iets nuttigs moet gebeuren, anders vervalt het domein na twee jaar. Het is echter niet duidelijk wat nuttig gebruik is. Juridisch is het bovendien moeilijk, omdat je niet zomaar iemand zijn eigendom kunt ontnemen.'

Volg de Volkskrant op Twitter

Word vriend van de Volkskrant op Facebook