Zo gek als bij Fendi maak je het zelden mee

De mannenmodeshows in Parijs beginnen aanstaande vrijdag, maar nu, na een klein weekje shows in Milaan, valt al redelijk de tussenbalans op te maken....

Eén: grijs blijft komende winter dé modekleur.

Twee: gymschoenen worden bijna zo hoog als laarzen, en ook de aloude bergschoen doet het goed.

Drie: bijna geen kledingstuk kan nog zonder plastic coating, zilverdraad of een metallic finish.

Ook wordt duidelijk dat het silhouet van de man aan verandering toe is, nu al een jaar of vijf alles strakker is geworden. Herenkleding, en dan vooral de bovenste helft, wordt wijder.

Dat leverde bij Prada een grappig tulpachtig silhouet op (bolle halflange jas of trui, strakke broek – ook te zien bij Jil Sander).

Voor de bizarste invulling van het nieuwe silhouet zorgde Fendi. Geplooide colberts en een lange jas met laag afhangende schouders en wijde driekwart-mouwen: zo gek maak je het niet vaak mee, en daarom was de Fendi-show een inspirerend hoogtepunt. Want niemand komt op dinsdagochtend graag vroeg zijn bed uit voor een saaie dSquared2-show vol kleren die we al van dSquared2 kennen van de vijf voorgaande seizoenen.

Silvia Fendi, verantwoordelijk voor de mannenmode van het familiebedrijf, durfde iets te laten zien dat verdraaid moeilijk te verkopen zal zijn, maar waarmee de mode wel de hoognodige schop voorwaarts kan krijgen. Winkeliers zaten bij Fendi te gapen, maar het was de spannendste show van de week.

Dé verrassing van Milaan was de Emporio Armani-show, omdat er een revolutie in de ontwerpstudio van meneer Armani (72) plaatsgevonden leek te hebben. Zijn eigenaardige eigen stijl met stoffig fluweel, gebreide colberts en rondneuzige schoenen had de oude couturier niet totaal overboord gegooid, maar die leek nu ineens sexy, jong en soms haast futuristisch. Bij zijn andere collectie, Giorgio Armani genaamd, bleef alles bij het oude.

De show die met de meest kritische blik bekeken werd, was die van Gucci, op dinsdagavond. Ontwerpster Frida Giannini went niet al te snel in haar rol als opvolger van Tom Ford, die het huis in 2004 verliet, maar zo langzamerhand krijgt haar visie toch vorm.

Het is een andere Gucci dan voorheen; geen stilistisch, geil dictaat, maar een mooie stijl die exorbitante luxe tamelijk sportief en draagbaar weet te presenteren. Haar nieuwe mannenmodecollectie ademde de sfeer van een skivakantie van veertig jaar geleden. Retro dus, en in die zin anders dan het futurisme dat bij de concurrenten te zien was.

Maar in dé algehele trend liep Gucci geheel in het gelid: bont. Niet dat Italië zich ooit voor een lekkere dierenhuid geschaamd heeft, maar nu leek de beer echt los. Truien van nerts bij Gucci, trenchcoats van nerts bij Burberry Prorsum, bij Belstaff een motorjasje van Breitschwanz, ofwel ongeboren lam, een extreem tuttig materiaal voor mannen.

Bevers, vossen, konijnen: het lijkt er bijna op dat de antibontlobby met een convenant of keurmerk moet komen, want zoveel bont is niet in een halfjaar weggeprotesteerd. Hooguit is het een geruststellend idee dat de hang naar steeds luxere en exclusievere materialen misschien ten einde is, als de modehuizen zich in de komende jaren storten op moderne materialen en een nieuw, bol silhouet.

Tijdens de Fashion Week in het Italiaanse Milaan presenteert Trussardi de wintercollectie van 2007-2008. De mannelijke modellen lopen niet over de catwalk maar worden op een bagageband getransporteerd. (AP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.