Zo bepaalt Facebook wat je wel en niet te zien krijgt

Voor het eerst gaf Facebook tijdens een persevenement gisteren inzicht in de algoritmen die bepalen wat een gebruiker in zijn of haar 'nieuwsfeed' te zien krijgt.

Beeld anp

De nieuwsfeed, ofwel de pagina waarop foto's, statusupdates en andere posts van Facebookvrienden worden getoond, is de plek waar Facebook-gebruikers over het algemeen de meeste tijd doorbrengen. In de begindagen van Facebook was het simpelweg een chronologisch overzicht van alle berichten van alle Facebookvrienden. Maar doordat Facebook snel groeide - inmiddels zijn er wereldwijd meer dan een miljard gebruikers - was dat al snel geen handige methode meer.

Bij de gemiddelde gebruiker zijn er per dag ongeveer 1500 berichten die in de nieuwsfeed kunnen komen te staan. Maar omdat niemand tijd heeft om die allemaal te bekijken, worden die door Facebook gefilterd. De gebruiker krijgt daardoor maar 20 procent van die berichten te zien. Hoe Facebook precies bepaalt welke berichten wel en niet worden getoond, was tot nu toe onbekend.

Score
Tijdens het evenement in Menlo Park in Californië heeft Facebook hier voor het eerst een boekje over opengedaan. Elke statusupdate, of dat nu een tekst, een foto of iets anders is, krijgt automatisch een score, legde engineering manager van de Facebook Lars Backstrom uit. De statusupdates met de hoogste score komen bovenaan in de nieuwsfeed te staan.

De score is niet alleen gebaseerd op het aantal likes en reacties dat het bericht heeft gekregen en het aantal keren dat het is gedeeld (shares), maar ook op onder andere de relatie die de gebruiker heeft met degene die het bericht heeft geplaatst, op het aantal bekende Facebookvrienden dat op het bericht heeft gereageerd, en op hoe vaak de gebruiker al op eerdere posts van deze Facebooker heeft gereageerd.

Wijzigingen
Facebook heeft dinsdag een aantal wijzigingen doorgevoerd in dit algoritme, waardoor niet alleen de nieuwste berichten bovenaan in de feed komen te staan, maar ook oudere berichten die de gebruiker nog niet had gezien, maar waarvan Facebook denkt dat de gebruiker die alsnog wel interessant zal vinden. Dat wordt bepaald aan de hand van de laatste 50 interacties (likes, shares, posts, verbergen, blokkeren, etcetera) die de gebruiker op het sociale netwerk heeft uitgevoerd.

Uit tests is gebleken dat deze aanpassingen ervoor zorgen dat het aantal statusupdates dat wordt gelezen stijgt van 57 procent naar 70 procent. Het aantal likes van oudere berichten die weer bovenin de nieuwsfeed komen te staan stijgt met 5 procent, aldus Facebook. Ook merken die via Facebook adverteren profiteren ervan: met hun Facebookpagina's is gemiddeld 8 procent meer interactie.

Promoten
Facebook introduceerde vorig jaar al een systeem waarbij het zelf financieel kan profiteren van de algoritmen. Gebruikers kunnen betalen om hun bericht te 'promoten'. Op die manier verzekeren zij zich ervan dat het bericht hoog in de lijst van vrienden komt te staan, en dus niet wordt 'bedolven' door de algoritmen. Het bedrag dat moet worden betaald is afhankelijk van de locatie en het aantal mensen dat het bericht te zien krijgt. Voor advertenties in de nieuwsfeed is er overigens niets veranderd, zo benadrukt Facebook.

Het achtergrondidee is volgens Backstrom dat Facebook als een soort 'gepersonaliseerde krant' voor de gebruiker moet fungeren, een begrip waar oprichter Mark Zuckerberg ook vaak mee schermt. De vernieuwde algoritmen moeten er bovendien voor zorgen dat de gebruiker niets belangrijks mist.

Privacy
Facebook lijkt met het persevenement een antwoord te willen geven op de groeiende kritiek op zijn privacybeleid. Gebruikers merken steeds vaker op dat niet al hun berichten bij al hun Facebookvrienden te zien zijn, en willen weten wie er bij Facebook bepaalt welke berichten er wel en niet worden doorgelaten. De selectie blijkt dus automatisch te geschieden, met algoritmen die geregeld worden getweaked en aangepast.

Facebook liet tijdens het persevenement weten dat het van plan is om voortaan op regelmatige basis updates te geven over veranderingen die worden aangebracht in de nieuwsfeed. Die worden geplaatst op het business blog van Facebook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.